ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلول بنیادی
علمی

سلول بنیادی موجود در ادرار، بیماران را از پیوند کلیه بی‌نیاز می‌کند

یکی از مشکلاتی که بیماران کلیوی دارند، پیدا کردن کلیه شخصی است که تمام و کمال با بدنشان سازگار باشد. از همین رو پیوند کلیه آخرین گزینه‌ای است که پزشکان به سراغش می‌روند. یکی از ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

یکی از مشکلاتی که بیماران کلیوی دارند، پیدا کردن کلیه شخصی است که تمام و کمال با بدنشان سازگار باشد. از همین رو پیوند کلیه آخرین گزینه‌ای است که پزشکان به سراغش می‌روند. یکی از راه‌های دیگر برای درمان این بیماران، استفاده از سلول بنیادی است که خود نیازمند بیوپسی یا بافت‌برداری است. به صورت کلی درمان این بیماری یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. در مطالعات اخیر اما برخی از محققین به این نتیجه رسیده‌اند که داخل ادرار هر شخصی، تعدادی سلول بنیادی است که می‌توان از آن‌ها به منظور بازسازی کلیه استفاده کرد.

سلول‌های بنیادی این توانایی را دارند تا تقریبا به هر سلولی در بدن انسان تبدیل شوند و عمده حضور آن‌ها به دوران رشد جنینی بر می‌گردد. با این حال تعداد کمی از آن‌ها نیز در برخی از بافت‌های اعضای بدن در دوران بزرگ‌سالی نیز پیدا می‌شود. به دلیل قابلیت‌های بازسازی فوق‌العاده این سلول‌ها، عموما از آن‌ها به عنوان روشی برای ترمیم آسیب‌ها و مقابله با بیماری‌ها استفاده می‌شود. بهترین منبع برای پیدا کردن سلول بنیادی، مغز استخوان، خون بند ناف و مایع درون رحم است که برداشت هر کدام، سختی‌های خود را دارد.

سلول بنیادی

استخراج سلول بنیادی از مغز استخوان عملی سخت و دردناک است، در حالی که استفاده از سلول بنیادی داخل خون بند ناف و مایع رحم، نیز باید در بدو تولد انجام گیرد و هر زمانی پس از آن، فایده‌ای ندارد. از همین محققین دانشگاه هاینریش هاینه، روشی غیر تهاجمی (ساده‌تر) برای استخراج سلول بنیادی پیدا کرده‌اند که می‌توانند به گونه‌های سلولی کلیوی تبدیل شوند.

به صورت معمول پزشکان این سلول‌ها را از کلیه انسان استخراج می‌کردند، ولی اکنون متوجه شدند که بسیاری از این سلول‌ها توسط ادرار دفع می‌شوند. در بررسی‌های به عمل آمده از ۱۰ مرد و زن در سنین مختلف، محققین توانستند نوعی از سلول بنیادی تحت اسم :سلول‌های بازسازی کلیوی با منشاء اداری» یا با ختصار «UdRPCs» را استخراج کنند. آن‌ها متوجه شدند که این سلول‌ها می‌توانند به گونه‌های مختلفی از سلول‌های کلیوی تبدیل شوند. یکی از محققین می‌گوید:

ما با بررسی خواص این سلول‌ها و مقایسه ژن آن‌ها با سلول‌های کلیوی به دست آمده به کمک روش بیوپسی، توانستیم شباهت آن‌ها را تایید کنیم که در این علم، کاری خارق‌العاده است.

سلول بنیادی

بخش جالب اینجاست که سلول UdRPCs به دست آمده از ادرار، شباهت زیادی به سلول بنیادی حاضر در مغز استخوان و مایع رحم دارد. به همین دلیل محققین توانستند آن‌ها را به نوع دیگری از سلول برنامه‌ریزی کنند که بیشتر با نام «IPSC» شناخته می‌شوند. این سلول‌ها بیشتر از طریق نمونه برداری از پوست و خون به دست می‌آیند و می‌توان آن‌‌ها را به انواع مختلفی از سلول‌های موجود در بدن تبدیل کرد.

با وجود این که این روش هنور در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، همچنان می‌تواند راه‌های جدیدی از درمان بیماران کلیوی را هموار کند. به کمک این روش، دیگر نیاز نیست از طریق عمل‌های سخت و دردناک سلول بنیادی استخراج کرد یا به دنبال اهدا‌کننده‌ای مناسب گشت. پزشکان به سادگی و با بررسی ادرار هر شخص، می‌توانند سلول بنیادی مورد نیاز برای درمان را به دست بیاورند و با تبدیل آن به سلول کلیوی، مراحل بازسازی کلیه را تسریع ببخشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی