ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عکاسی ماکرو
عکاسی و تدوین

هر آنچه درباره عکاسی ماکرو باید بدانید

اگر به عکس‌برداری علاقه‌مند باشید، حتما گوشتان به عکاسی ماکرو خورده است. این مدل از عکاسی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و احتمالا شما هم علاقه دارید این سبک از عکاسی را امتحان کنید. به ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

اگر به عکس‌برداری علاقه‌مند باشید، حتما گوشتان به عکاسی ماکرو خورده است. این مدل از عکاسی از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و احتمالا شما هم علاقه دارید این سبک از عکاسی را امتحان کنید. به همین دلیل سعی کردیم چند نکته کاربردی برای عکاسی ماکرو در اختیارتان قرار دهیم تا شاید پس از خواندن این مقاله بتوانید، آن عکسی که همیشه می‌خواستید را ثبت کنید. با دیجیاتو همراه باشید.

عکاسی ماکرو چیست؟

عکاسی ماکرو

به زبان ساده، عکاسی ماکرو به ثبت تصاویر بسیار نزدیک از اجسام و جانوران بسیار کوچک گفته می‌شود. مثال‌های متداول این نوع از عکاسی حشرات کوچکی هستند که با جزئیات بالا ثبت شده و شما می‌توانید مو، چشم‌ها و اجزای بدن آن‌ها را از هم تمیز دهید؛ قابلیتی که با چشم معمولی نمی‌توانستید. از دیگر سوژه‌های محبوب این مدل عکاسی می‌توان به چشم‌ها، گل‌ها، قطرات آب و عملا هر جسم کوچکی اشاره کرد.

اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه عکسی ماکرو تلقی می‌شود؟ بین عکاسان در این زمینه اختلافاتی وجود دارد. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، عقیده دارند که عکاسی ماکرو باید حتما نسبت ۱ به ۱ یا بزرگتر با ابعاد سنسور داشته باشد. نسبت ۱ به ۱ هم زمانی به دست می‌آید که یک اینچ از سوژه، یک اینچ از سنسور را پوشش دهد.

شما می‌توانید با بزرگ‌نمایی، سوژه را بزرگتر جلوه دهید، اما شاید برخی از عکاسان، آن را زیر چتر عکاسی ماکرو قرار ندهند، زیرا سوژه دیگر ابعاد واقعی خود را از دست می‌دهد. در مقابل عکاسان دیگری قرار دارند که کمی نسبت به این قضیه ساده گرفته و می‌گونید نسبت ۱ به ۲ و ۱ به ۳ و حتی کوچکتر هم می‌تواند در دسته‌بندی عکاسی ماکرو قرار گیرد.

چگونه عکاسی ماکرو کنیم؟

عکاسی ماکرو

عملا هر دوربینی قابلیت عکاسی ماکرو را دارد؛ البته به شرطی که لنز درست را برای این کار انتخاب کنید. در این بین هم لنز‌هایی هستند که ۱ به ۱ بوده و تنها در یک فاصله کانونی مشخصی عکس‌برداری می‌کنند، اما قیمت بسیار بالا و کاربردی بسیار محدودی دارند. همچنین برخی از گوشی‌ها نیز می‌توانند عکاسی ماکرو کنند. اگر گوشی شما دوربین اختصاصی ماکرو دارد مثل هواوی نووا 5T (بررسی دیجیاتو) می‌توانید از لنز مخصوص به این کار استفاده کنید، اما اگر لنز ماکرو نداشتید، می‌توانید از دوربین‌های تله فوتو یا اولترا واید برای نزدیک‌تر شدن به سوژه خود بهره ببرید.

مهمترین فاکتوری که باید در نظر گرفت، ابعاد سنسور است. سنسورهای فول فریم عموما عکس‌های بهتری ثبت می‌کنند، اما بسیاری از عکاسان برای عکاسی ماکرو از سنسورهای کراپ APS-C استفاده می‌کنند. سنسورهای کراپ، به دلیل ابعاد کوچکتر خود، به صورت پیش‌فرض تصویر را بزرگ‌نمایی می‌کنند. این قابلیت دست شما را برای تعیین فاصله باز خواهد گذاشت و به شما اجازه می‌دهد از فاصله دورتری عکس‌برداری کنید.

عکاسی ماکرو

توانایی در دور‌تر شدن از سوژه، بیشتر برای نترساندن سوژه‌ها به کمک شما می‌آید علاوه بر این، سنسورهای کراپ، عمق میدان عریض‌تری دارند که به شما اجازه می‌دهد اجزای بیشتری از سوژه را در فوکوس قرار دهید. ابعاد کوچکتر این سنسور‌ها همچنین باعث افزایش چگالی پیکسل‌ها می‌شود که در نهایت منجر به ثبت بهتر بافت‌ها و جزئیات خواهد شد.

نکته دیگر برای انتخاب لنز مناسب، فاصله کانونی است. برای مثال لنزی با فاصله کانونی ۲۰۰ میلیمتری، بزرگ‌نمایی بیشتری دارد و به شما اجازه می‌دهد، بیشتر از سوژه خود فاصله بگیرید. همچنین به کمک این قابلیت می‌توانید از فاصله نزدیک‌تری (به کمک لنز) از سوژه عکس بگیرید که احتمال ترساندن آن را از بین می‌برد. به همین دلیل انتخاب لنز ۱۰۵ میلیمتری، شما را مجبور می‌کند به سوژه نزدیک‌تر شوید که در نهایت منجر به کوچک‌تر شدن آن می‌شود.

بهترین نتایج در عکاسی ماکرو توسط دوربین‌های DSLR یا میرورلس به دست می‌آید. زیرا این دوربین‌ها عموما از کلکسیون لنز خوبی برخوردار هستند که دست شما را در انتخاب لنز مناسب باز خواهد گذاشت. در بین برند‌ها کانن، نیکون، سونی و فوجیتسو از تنوع لنز خوبی برخوردار هستند.

تنظیم گشودگی دیافراگم

عکاسی ماکرو

گشودگی دیافراگم یکی از مهمترین فاکتورها در عکاسی ماکرو به شمار می‌رود، زیرا مستقیما بر عمق میدان تاثیر می‌گذارد. به صورت کلی، گشودگی کمتر دیافراگم، عمق میدان بیشتری را به وجود می‌آورد. این بدین معنی خواهد بود که قسمت‌های بیشتری از سوژه در فوکوس دوربین قرار می‌گیرد و فضای کمتری از پس‌زمنیه، تاز خواهد شد.

عمق میدان با افزایش بزرگ‌نمایی، کوچکتر می‌شود، در نتیجه پیشنهاد می‌شود از نقطه‌ای که می‌خواهید در فوکوس قرار داشته باشد، اطمینان حاصل کنید. انتخاب f/2.8 شاید کل بدن یک حشره را داخل محدوده فوکس قرار ندهد. البته اگر بخواهید تنها از صورت آن حشره عکس‌برداری کنید، این پدیده چندان تاثیری بر عکس شما نمی‌گذارد. اما اگر بخواهید از کل بدن یک حشره عکس‌برداری کنید، بهتر است از f/16 یا کوچکتر استفاده کنید.

نورپردازی

عکاسی ماکرو

در عکاسی شما همواره در حال قربانی کردن چیزی هستید تا چیز دیگری با به دست بیاورید. گشودگی دیافراگم کوچکتر به این معنی است که شما نور کمتری دریافت می‌کنید؛ نور کمتر را می‌توان با بالا بردن ISO جبران کرد، اما این کار نویز تصاویر با افزایش می‌دهد. برای جبران این کار می‌توان از سرعت شاتر بالاتر استفاده کرد، اما خود این کار نیز منجر به تار شدن عکس می‌شود.

تار شدن عکس در عکاسی ماکرو بسیار شایع است، زیرا شما از جسمی کوچک و احتمالا سریع (حشرات) با دست‌هایی لرزان عکس‌برداری می‌کنید. در نتیجه برای این که به دردسر نخورید، باید از نور‌های تصنعی استفاده کنید. البته  دقت کنید که با نور شدید و ناگهانی مانند فلش، سوژه خود را نترسانید.

انتخاب فوکوس مناسب

عکاسی ماکرو

همواره باید این را در نظر بگیرید که فوکوس کردن در عکاسی ماکرو، به دلیل کم بودن عمق میدان، کار بسیار پیچیده و سختی است. ممکن است شما حتی با انتخاب دیافراگم f/32، تنها چند میلیمتر برای انتخاب فوکوس مناسب فضا داشته باشید. این بدان معنا خواهد بود که حتی تکان‌های ناشی از ضربان قلب شما می‌تواند فوکوس را بر هم زند. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که گستره حرکتی خود را به شدت محدود کنید. حبس کردن نفس و عکس‌برداری میان ضربان قلب، می‌تواند به این کار کمک کند.

همچنین با توجه به سوژه خود، بهتر است برخی مواقع از فوکوس دستی استفاده کنید، زیرا حرکات بدن شما نقطه فوکوس را جا به جا می‌کند. بسیاری از عکاسان ماکرو، ترجیح می‌دهند تنها نوردهی و عمق میدان را تنظیم کنند و کاری با فوکوس نداشته باشند. فراموش نکنید که علاوه بر شما، ممکن است سوژه نیز تکان بخورد. بهترین راه این است که فوکوس را جایی نزدیک سوژه خود انتخاب کنید و فاصله خود را با سوژه تنظیم کنید تا فوکوس در جای درست قرار گیرد.

از سه پایه استفاده کنید

عکاسی ماکرو

تمامی مشکلات بالا را می‌توانید با استفاده از یک سه پایه از بین ببرید. همچنین می‌توانید با استفاده از دکمه شاتر از راه دور، به کلی حرکت بدنتان را از معادله حذف کنید. ممکن است استفاده از سه پایه برای برخی از سوژه‌ها کار ساده‌ای نباشد، ولی این کار در صورت ایجاد شرایط مناسب، تفاوت زیادی در نتیجه عکس‌های شما رقم خواهد زد.

نتیجه‌گیری

عکاسی ماکرو

به کمک نکته‌های بالا، سوژه‌های مناسب و تمرین و ممارست، می توانید به جامعه عکاسان ماکرو بپیوندید و شاهکار‌های خود از سوژه‌های کوچک را به رخ همگان بکشید. فقط فراموش نکنید که عکاسی ماکرو نیاز به صبر و حوصله فراوانی دارد. اگر شما هم نکته‌ای دارید که به آن اشاره نکردیم، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی