ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای خرید چهره‌ای جدید سوایپ کنید؛ نگاهی بر ترند اپلیکیشن‌های عمل زیبایی در چین

وو ژیائوچن می‌گوید تنها ۱۴ سال داشت که نخستین عمل جراحی زیبایی خود را انجام داد - یک عمل لیپوساکشن که مادرش پولش را داد تا چربی‌های اضافه ران پایش برداشته شود. او می‌گوید در ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

وو ژیائوچن می‌گوید تنها ۱۴ سال داشت که نخستین عمل جراحی زیبایی خود را انجام داد - یک عمل لیپوساکشن که مادرش پولش را داد تا چربی‌های اضافه ران پایش برداشته شود. او می‌گوید در آن زمان یک بیماری خودایمنی داشت که باعث می‌شد مجبور به مصرف گلوکوکورتیکوئید، نوعی از هورمون‌های استروئیدی باشد.

وو که حالا مدلی ۳۰ ساله در پکن است می‌گوید:‌ «مجبور بودم به شکل چشمگیری وزن اضافه کنم و احساس ناراحتی در پوست خودم داشتم. بعد از آن حس اعتماد به نفس بسیار بیشتری به دست آوردم».در ۱۶ سالی که از آن جراحی نخست گذشته، وو می‌گوید بیش از ۱۰۰ حراجی دیگر داشته و بالغ بر ۴ میلیون یوان (معادل ۵۷۴ هزار دلار) خرجشان کرده است. او حالا یکی از چهره‌های شاخص صنعت زیبایی است و دو کلینیک عمل زیبایی در پکن نیز تاسیس کرده است. پتانسیل بازاری که او هدف قرار داده بسیار زیاد است.

بسیاری از زنان چینی در حال استفاده از عمل‌های زیبایی هستند تا چشمانی بزرگ‌تر داشته باشند، گونه‌های خود را بالاتر بیاورند، دماغ‌شان را باریک‌تر کنند و پاهایی لاغرتر داشته باشند. درست مثل وو، بسیاری از آن‌ها به دنبال شبیه‌سازی ایده‌آل‌هایی در زمینه زیبایی هستند که از کمیک‌های مانگا ژاپنی، فرهنگ پاپ کره‌ای در کره جنوبی و همینطور فرهنگ غربی نشات گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۷ میلیون نفر در ژاپن جراحی پلاستیک انجام دادند و این آمار را اتحادیه پلاستیک و زیبایی چین منتشر کرده است. تنها سه سال بعد، اطلاعات به دست آمده از شعبه شانگهای شرکت آماری Frost & Sullivan نشان می‌دهد که این آمار به ۱۶.۳ میلیون نفر نزدیک شده است.

به گفته متخصصینی که در نگارش این مقاله مشارکت داشتند، افزایش جراحی پلاستیک در چین تا حدی به خاطر از راه رسیدن مجموعه‌ای از پلیکیشن‌ها نظیر So-Young و GengMei است که به متقاضیان احتمالی اجازه می‌دهد خود را قبل و بعد از جراحی ببینند و وقت جراحی رزرو کنند.

تونی دی‌جنارو، هم‌موسس Dragon Social، یک آژانس اطلاعاتی و آماری در بازار چین توضیح می‌دهد که: «در چین یافتن اطلاعات قابل استناد راجع به کلینیک‌ها دشوار است، خصوصا در شهرهای کوچک‌تر. مردم دیگر به نتایج جستجوی به دست آمده با موتور جستجوی Baidu اعتمادی ندارند -به خاطر چند رسوایی درمانی شدید در این پلتفرم- و بنابراین این اپلیکیشن‌ها تبدیل به رویکردی غیر رسمی برای جراحان شده‌اند.»

نه به اندازه کافی زیبا

وو در خانواده‌ای قشر متوسط در شنیانگ بزرگ شد،‌ یک شهر صنعتی بزرگ در شمال شرقی چین. به عنوان یک نوجوان، او هنر می‌خواند و آرزو داشت روزی به هنرمندی مشهور تبدیل شود. یک بازیگر یا شاید یک مدل.

اما او فکر می‌کرد آنقدرها زیبا نیست و از «چشم‌های کوچک و صورت گردش» شرم‌زده بود. بنابراین بعد از نخستین جراحی موفقیت‌آمیزش به سرعت تصمیم به لیپوساکشن صورت گرفت -تا با برداشتن مقادیری از چربی، صورتش را باریک‌تر کند- و سپس هم عمل هم‌ترازسازی چهره داشت تا با قرار دادن ایمپلنت‌های سیلیکونی در گونه‌هایش، زوایایی دلرباتر در صورتش داشته باشد.

در سن ۱۶ سالگی، نوک دماغش را اندکی بالاتر برد تا بلندتر به نظر برسد. بعد از این هم جراحی‌هایی صورت گرفت تا خط آرواره‌اش بیشتر V شکل شود، عمل سینه انجام داد و به سراغ عمل چشم رفت تا چشمانش بزرگ‌تر به نظر آیند. او می‌گوید «هر دو یا سه سال چند جراحی دیگر انجام می‌دهم. جراحی تبدیل به یک اعتیاد برای من شده است.»

بسیاری از زنان چینی که عمل زیبایی انجام می‌دهند در سنین جوانی هستند و در شهرهای درجه دو یا سه کشور چین زندگی می‌کنند. این آماری است که اپلیکیشن So-Yound با تحلیل اطلاعات خود و همینطور ویزیت‌های انجام‌ شده در کلینیک‌ها به دست آورده و منتشر کرده. بیش از نیمی از آن‌ها کمتر از ۲۶ سال سن دارند. برای مقایسه، تنها ۶ درصد از متقاضیان عمل زیبایی در آمریکا سنی کمتر از ۳۰ سال دارند.

برای نسل جدید چین، عمل زیبایی راهی برای متمایز کردن خود در دنیای دیتینگ و بازار کار است. برندا آلگری، یک محقق در دانشگاه هنگ کنگ که روی ترند عمل‌های زیبایی مطالعه داشته می‌گوید:‌«چین همچنان جامعه‌ای پدرسالارانه دارد. زیبا بودن راهی برای حصول اطمینان از موفقیت در کار و یافتن شوهر است».

شیوع فرهنگ‌های اینترنتی با هاست‌های لایو استریم جذاب و اپلیکیشن‌های تصویربرداری نظیر Meitu که به کاربران اجازه می‌دهد سلفی‌هایی بی‌نقص از خود بسازند، تقاضا برای عمل زیبایی را افزایش داده. «مردم به دنبال شبیه‌سازی افکت‌هایی که در این اپلیکیشن‌ها می‌بینند در دنیای واقعی هستند.» این را دکتر استفانی لم، یک جراح پلاستیک در هنگ کنگ می‌گوید.

اپلیکیشن‌های جراحی پلاستیک

اپلیکیشن‌هایی که میان متقاضیان عمل زیبایی و کلیینیک‌های جراحی پل می‌زنند شدیدا در چین محبوبیت دارند.

بزرگ‌ترین این اپلیکیشن‌ها GengMei است که ۳۶ میلیون کاربر دارد و لیستی شامل ۲۰ هزار جراح را در پلتفرم خود فراهم آورده. So-Young هم که توسط شرکت غول تنسنت پشتیبانی می‌شود ۲.۴۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و ۶۰۰۰ جراح را لیست کرده است.

این اپلیکیشن‌ها شامل شهادت افرادی که عمل زیبایی داشته‌اند نیز می‌شوند، همینطور تصاویر قبل و بعد از عمل و ضمنا نقدهایی که از جراحان شده. GengMei یک قابلیت واقعیت افزوده دارد که می‌تواند چهره را تحلیل کرده و براساس معیارهایی مانند سرزندگی، جذابیت و تقارن، امتیازی از ۱۰۰ به کاربر بدهد. این اپلیکیشن سپس عمل‌های زیبایی خاصی را به کاربر پیشنهاد می‌کند.

وو می‌گوید از طریق اپلیکیشن GengMei می‌توان به تمام اطلاعات درباره عمل زیبایی دسترسی داشت و حتی نیازی به خارج شدن از خانه نیست. «این بازتابی از توسعه جامعه ما و همینطور ریزبومی از تغییر لایف‌استایل ما است».

پیشنهادات ویژه

در جریان تعطیلات تابستانی، بازه‌ای که بسیاری از زنان جوان به سراغ عمل زیبایی می‌روند تا در سال تحصیلی جدید ظاهری متفاوت داشته باشند، کلینیک‌های مختلف تخفیف‌های ویژه و پکیج‌های خاص را به متقاضیان ارائه می‌کنند. دختران به صورت گروهی به سراغ عمل زیبایی می‌روند تا از مزایایی نظیر سه عمل زیبایی در ازای پرداخت هزینه دو عمل برخوردار شوند.

در این کلینیک‌ها، جراحی چشم می‌تواند بسیار ارزان بوده و هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ یوان (۱۴۲ دلار)‌ روی دست متقاضیان بگذارد.

متقاضیان ثروتمندتر اما برای عمل زیبایی خود به کلینیک‌هایی در کره جنوبی، تایلند و هنگ کنگ می‌روند. لم می‌گوید: «آن‌ها باور دارند که جراحان در آن سوی‌ آب‌ها قابل اعتمادتر هستند».

یکی از این کلینیک‌ها در One Pacific Place است، یک بلوک تجاری که در بخش بالایی یکی از لوکس‌ترین پاساژهای هنگ کنگ ساخته شده است. با طراحی داخلی آوانگارد و پنجره‌هایی عظیم که ویویی زیبا از بندر دارند، این کلینیک بیشتر شبیه یک سونای بسیار لوکس به نظر می‌رسد.

دکتر گوردون ما، مدیر بخش عمل‌های زیبایی یکی از بیمارستان‌های هنگ کنگ که در نزدیکی One Pacific Place واقع شده می‌گوید: «ما متقاضیان زیادی از سرزمین اصلی چین داریم». او می‌گوید جراحی چشم، یکی از محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی میان متقاضیان است. «برخی از مشتریان گام را فراتر می‌گذارند. آن‌ها نمی‌خواهند صرفا زیبایی طبیعی خود را بهبود دهند، آن‌ها می‌خواهند ظاهر خود را به شکلی قابل توجه و مشخص تغییر دهند».

یافتن ظاهری تازه

با چشمان بزرگش، دماغ کشیده‌اش و لب‌های بیرون‌زده‌اش، وو به هیچ وجه شبیه آن دختر نوجوان خجالتی در تصاویر خانوادگی‌اش نیست.

او با اشاره به یک بازیگر و مدل چینی معروف می‌گوید: «برای مدتی طولانی، سعی می‌کردم از چهره آنجلابیبی تقلید کنم. اما به مرور از این قالب فاصله گرفتم و شروع به ساخت چهره خودم کردم، ویژگی‌هایی را انتخاب کردم که به شخصیت و چهره من می‌خوردند».

او می‌گوید حالا وقتی به خودش در آینه نگاه می‌کند، ورژنی بهتر از خودش را در آن می‌بیند.

چهره آنجلابیبی و بازیگر چینی دیگر، فن بینگ‌بینگ، به صورت سنتی یکی از مراجع اصلی زنان جوانی بوده که متقاضی جراحی زیبایی هستند. برخی از زنان پا را فراتر می‌گذارند و عمل‌هایی اساسی‌تر مانند برداشتن استخوان می‌کنند تا دماغ‌هایی تیزتر و بلندتر داشته باشند.

در عین حال اما برخی از متقاضیان عمل زیبایی در چین از ایده‌‌آل‌های زیبایی سلبریتی‌ها فاصله گرفته‌اند. دی‌جنارو می‌گوید: «آن‌ها به دنبال چهره‌هایی خاص‌تر هستند، برای مثال چهره‌هایی با ویژگی‌های مشابه به اِلف‌ها».

بسیاری از این ترندها را می‌توان در GengMei مشاهده کرد. از میان محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی در این اپلیکیشن می‌توان به لب‌های M شکل اشاره کرد. به این معنا که لب پایینی نوعی گودی در وسط داشته باشد. یکی دیگر از ترندهای محبوب، بیبی فیس است که شامل صورتی گرد، چانه‌ای کوتاه، پیشانی برجسته، چشمان گرد و درشت و دماغی به کوچکی یک دکمه می‌شود.

یک تاپیک محبوب دیگر در GengMei جذاب‌تر کردن پلک چشم است. این کار با کشیدن پلک بالایی انجام می‌شود تا دیگر شکلی افتاده یا قطور نداشته باشند. در این عمل زیبایی، مقداری از پوست بخش داخلی و بیرون پلک برداشته می‌شود.

کلینیک‌های خطرناک

اما تمام عمل‌های زیبایی موفقیت‌آمیز نیستند.

رسانه‌های چینی به صورت مداوم از مواردی خبر می‌دهند که متقاضی عمل زیبایی از تاثیرهای جانبی رنج برده یا حتی روی تخت جراحی جان خود را از دست داده است. این موارد بیشتر در کلینیک‌های کوچک و غیرمجاز رخ می‌دهند که جواز لازم برای انجام چنین عمل‌هایی را ندارند.

برخی از این کلینیک‌ها از مواد تزریقی ضد پیری استفاده می‌کنند که استانداردهای لازم را ندارند. برای مثال در سال ۲۰۱۶ بسیاری از چینی‌ها به هنگ کنگ رفتند تا تزریقات ضد پیری انجام دهند و در عوض دچار بوتولیسم شدند -یک بیماری ناشی از سم بوتولینوم- و در نهایت با مشکلات تنگی نفس شدید دست و پنجه نرم کردند.

در حال حاضر پکن شروع به شناسایی کلینیک‌های غیرمجاز و غیر استاندارد کرده است.

کمیسیون سلامت عمومی چین تا به امروز ۲۷۷۲ مورد از جراحی پلاستیک غیر مجاز را شناسایی کرده که از ماه مه ۲۰۱۷ آغاز شده‌اند. این عملیات به تشکیل ۱۲۰۰ پرونده مجرمانه شده است. این کمیسیون ضمنا می‌خواهد یک لیست سیاه از جراحان خطرناک تهیه کند.

خود وو هم چندین تجربه بد داشته است. «یک کلینیک در پکن از قالبی L شکل برای شکل دادن به دماغم استفاده کرد، اما پوستم آنقدر بعد از جراحی کش آمده بود که می‌توانستم عبور نور از میان آن را ببینم.» او مجبور شد یک عمل دیگر انجام دهد تا نقص به وجود آمده رفع شود. اما علی‌رغم ریسک‌ها، چین از نظر تعداد جراحی‌های زیبایی دارد به ایالات متحده نزدیک می‌شود.

انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ میلادی، مجموع درآمد این صنعت به ۳۶۰ میلیارد یوان (۵۲ میلیون دلار)‌ برسد. وو می‌گوید «۱۰ سال پیش یافتن کسی که عمل زیبایی کرده دشوار بود، اما امروز یافتن کسی که این کار را انجام نداده دشوار شده است».

CNN
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی