ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا
علمی

ویروس کرونا چگونه جان هزاران نفر را در دنیا نجات داد؟

ویروس کرونا به کشورهای بسیاری سرایت کرده و قرنطینه شدن مردم در نقاط مختلف را در پی داشته. در حالی که روزبه‌روز به شمار قربانیان این ویروس اضافه می‌شود، شیوع آن باعث کاهش آلودگی هوا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

ویروس کرونا به کشورهای بسیاری سرایت کرده و قرنطینه شدن مردم در نقاط مختلف را در پی داشته. در حالی که روزبه‌روز به شمار قربانیان این ویروس اضافه می‌شود، شیوع آن باعث کاهش آلودگی هوا در جهان شده که به معنای کاهش مرگ و میر ناشی از آلودگی است.

کووید-19 تا به امروز جان بیش از 7 هزار نفر را در سراسر جهان گرفته و همچنین شوک بزرگی به اقتصاد جهان وارد کرده. در این میان یک خبر خوب به گوش می‌رسد. شیوع کرونا باعث کاهش آلودگی هوا شده و احتمالا میزان مرگ و میر افراد را کاهش می‌دهد. در روز 18 اسفند، اقتصاددان منابع محیطی دانشگاه استنفورد، «مارشال برک» اعلام کرد با محاسبات انجام شده به این موضوع پی برده که آلودگی هوا در بخش‌هایی از چین کاهش پیدا کرده است.

از آن تاریخ تا به امروز، میزان شیوع کرونا در سراسر جهان افزایش پیدا کرده، بنابراین نمی‌توان به آمار منتشر شده از سوی برک اطمینان کرد. برک به این موضوع اشاره می‌کند که شمار افرادی که به علت کاهش آلودگی هوا در چین زنده مانده‌اند، از تعداد قربانیان ویروس کرونا فراتر رفته. بخشی از یادداشت برک به شرح زیر است:

«با توجه به شواهد بسیاری مبنی بر اینکه که تنفس هوای آلوده نقش بالایی در مرگ و میر دارد، سوال مهم این است که آیا تعداد افرادی که به علت کاهش آلودگی هوا در چین جان سالم به در برده‌اند، از تعداد قربانیان کووید-19 در این کشور بیشتر است؟ بنظر من در بدترین حالت نیز جواب این سوال مثبت است.»

آلودگی هوا

بر اساس محاسبات صورت گرفته از سوی برک، دو ماه کاهش آلودگی در چین باعث حفظ جان 4 هزار کودک زیر 5 سال و 73 هزار فرد بالای 70 سال شده. در صورتی که این آمار صحت داشته باشد، تعداد نجات‌ یافتگان بسیار بیشتر از قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان است. شاید این آمار برای شما عجیب باشد، ولی آلودگی هوا باعث مرگ افراد زیادی در طول سال می‌شود. آلودگی هوا به طور متوسط 3 سال از عمر ما کم می‌کند.

برک تحلیل خود را با اطلاعات کشور چین و پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، انجام داده. هم اکنون کرونا به کشورهای مختلفی سرایت کرده که تعدادی از آن‌ها قرنطینه شده‌اند. اطلاعات ماهواره‌ای خبر از کاهش چشمگیر آلودگی هوا مخصوصا نیتروژن دی اکسید در کشور ایتالیا می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza
    reza | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

    داره جالب میشه .

مطالب پیشنهادی