ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپلیکیشن Gradient
نرم افزار و اپلیکیشن

قابلیت جدید اپلیکیشن Gradient: از کدام نژاد و قومیت هستید؟

هنوز شش ماه از گل کردن اپلیکیشن Gradient در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نگذشته که توسعه‌دهندگانش با ارائه قابلیتی جنجالی، یک بار دیگر محصول خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. اپلیکیشن Gradient حالا ادعا می‌کند ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

هنوز شش ماه از گل کردن اپلیکیشن Gradient در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی نگذشته که توسعه‌دهندگانش با ارائه قابلیتی جنجالی، یک بار دیگر محصول خود را بر سر زبان‌ها انداخته‌اند. اپلیکیشن Gradient حالا ادعا می‌کند که با به‌کارگیری الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی می‌تواند از روی چهره‌تان تشخیص بدهد که ریشه‌های نژادی شما متعلق به کدام کشورهاست.

اگر با گرادینت آشنا نیستید باید بگوییم این اپلیکیشن که در اصل یک ویرایشگر عکس با تمرکز روی قابلیت‌های هوش مصنوعیست، از اوایل پاییز امسال به خاطر ویژگی خاصی که همزاد سلبریتی شما را پیدا می‌کرد به ترند داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و پشتیبانی بعضی چهره‌های مشهور بین‌المللی هم شدیدا روی رشد آمار دانلود آن تأثیر گذاشت.

به طوری که گرادینت فارغ از تمام نگرانی‌هایی که در مورد هویت سازندگان و حریم خصوصی آن وجود داشت رکوردهای دانلود میلیونی را جابجا می‌کرد و در صدر فروشگاه‌هایی مثل اپ‌استور و گوگل پلی قرار می‌گرفت.

اپلیکیشن Gradient

و حالا با این که نگرانی‌ها در خصوص عملکرد مشکوک اپلیکیشن Gradient همچنان پابرجاست، تب قابلیت جدیدش کل شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفته است. ویژگی جدید گرادینت با آنالیز یک تصویر پرتره به شما می‌گوید که شخص داخل تصویر متعلق به چه نژادهایی است. مثلا اگر تصویر رندومی از یک شخص را به آن بدهید، ممکن است نتیجه 45% ایرانی، 22% هندوستانی، 20% الجزایری و 13% مصری باشد.

حالا سؤال اینجاست که اپلیکیشن Gradient از کجا چنین چیزی را تشخیص می‌دهد؟ متأسفانه هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست. تنها چیزی که تا این لحظه می‌دانیم، اطلاعات اندک و مختصری است که از توسعه‌دهندگان اپ منتشر شده آن هم این که مبنای تمام قابلیت‌های ویژه گرادینت الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی هستند که طبیعتا سازنده تمایلی به لو دادن و از انحصار خارج کردن آن‌ها ندارد.

اپلیکیشن Gradient

تشخیص قومیت و ریشه نژادی بر مبنای خصوصیات فیزیکی چهره کار بی‌سابقه‌ای نیست. حتی خودمان هم می‌توانیم با دیدن یک شخص چشم‌بادامی، دارای موهای بلوند یا چهره گندمگون، حدس‌های نزدیک به واقعیتی در مورد قومیت و ریشه نژادی‌اش بزنیم. اما واقعیت اینجاست که به نظر می‌رسد تشخیص‌های اپلیکیشن Gradient خیلی مبنای علمی و دقیق ندارد و جنبه فان و سرگرمی در آن پررنگ‌تر است. این موضوع را وقتی متوجه می‌شوید که با آپلود 4 عکس سلفی نسبتا یکسان از یک فرد، نتایج کاملا متفاوتی تحویل بگیرید.

بنابراین کاملا مشخص است که اپلیکیشن Gradient مثل بسیاری از ترندهای سال‌های اخیر، یک سرگرمی زودگذر است که بالاخره تب آن فروکش می‌کند اما نگرانی‌های متخصصان همچنان در مورد آن و اپلیکیشن‌های مشابهش پابرجا باقی می‌مانند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این نگرانی‌ها و عدم استفاده از اپلیکیشن‌های این چنینی بدانید، شما را به مطالعه این مقاله دیجیاتو دعوت می‌کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • M.Gh
    M.Gh | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    چرته بابا،برای اولین بار برای اینکه امتحانش کنم،یه عکس سیاه پوست فرستادم حتی دریغ از یه کشور افریقایی-امریکایی!
    در عوض بهم نشون داد 23% روسی!!!

  • ℳԊT
    ℳԊT | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    سازنده های این برنامه قطعا ی مشت نژاد پرست ..... هستن

    • ℳԊT
      ℳԊT | ۱ فروردین ۱۳۹۹

      کسانی هم که استفاده میکنن هم همین طور هستن

    • A.M-MAFIA
      A.M-MAFIA | ۱ فروردین ۱۳۹۹

      دقیقا فکر کنم یهودی باشن

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

    درسته

  • Hosein Nouri
    Hosein Nouri | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

    من کاری به دروغ گویی و چرندی برنامش ندارم
    که کاملا مسخره و الکی ارزیابی میکنه که حتی یک عکس مشابه رو چند بار آپلود کنید هر بار یه نتیجه متفاوت بهتون میده
    مشکل اصلی حجم بسیار بالای اپ هست که بالای ۱۵۰ مگابایته
    این اپ کلا چند تا افکت داره که اونم اینترنتیه یعنی عکس شما آپلود میشه و اینترنتی افکت اضافه میشه
    حجم این برنامه نهایتا باید ۲۰ مگابایت باشه نه ۱۵۰ تا

  • Neo
    Neo | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

    چرت ترین نرم افزار. جالبه همه جایی نشون میده جز خود ایرانی!!!!

    • آریا
      آریا | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

      حالا جدا از بی پایه بودن نتایج این اپ. باید گفت وقتی صحبت از اصالت نژاد در کشورهایی مثل ایران میشه .نتیجه بسیار خنده دار میشه . کشوری مثل ایران و عراق و هندوستان و... به دلیل تاریخ پر فراز و نشیب و طولانی و جنگ ها و تصرفات و تجاوزها حرف از نژاد زدن احمقانه است . کشورهای اسکاندیناوی یا روسیه یا تا حدودی امریکای جنوبی اگر حرف از نژاد بزنند شاید ارزش تحقیق کردن داشته باشند . هرچند اونها هم در قرن اخیر با وجود دو جنگ جهانی و مهاجرت ها، بحث نژادی در اونجا هم کمرنگ تر شده

مطالب پیشنهادی