ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

نرخ واقعی مرگ و میر ناشی از کرونا بالاتر از آمارهای رسمی است

ویروس کرونا به کشورهای زیادی سرایت کرده و قربانیان زیادی گرفته است. در حالی که بسیاری از متخصصان و مقامات بهداشتی به نرخ مرگ و میر پایین ناشی از ابتلا به این ویروس اشاره دارند، ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۳

ویروس کرونا به کشورهای زیادی سرایت کرده و قربانیان زیادی گرفته است. در حالی که بسیاری از متخصصان و مقامات بهداشتی به نرخ مرگ و میر پایین ناشی از ابتلا به این ویروس اشاره دارند، تحقیقی جدید خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

تا تاریخ 1 مارس، 79,968 نفر در چین و 7,169 نفر در خارج از چین به کرونا مبتلا شده بودند. 2,873 نفر از بیماران چینی جان خود را از دست دادند که خبر از نرخ مرگ و میر 3.6 درصدی کووید-19 می‌دهد. در دیگر کشورها تنها 104 نفر جان خود را از دست داده‌اند که نشان‌دهنده نرخ مرگ و میر 1.5 درصدی است.

نرخ مرگ و میر اعلام شده در این گزارش‌ها بر اساس تعداد مبتلایان تایید شده کووید-19 و تعداد جان باختگان است که نرخ واقعی را مشخص نمی‌کند. بیمارانی که در هر روز فوت می‌کنند، خیلی زودتر به این ویروس مبتلا شده‌اند، بنابراین برای تعیین نرخ مرگ و میر باید تعداد کل بیماران را همزمان با افرادی که جان خود را از دست می‌دهند، بررسی کرد.

همانطور که می‌توان حدس زد، آمار دقیقی برای مبتلایان وجود ندارد چرا که بیماران با علائم بسیار خفیف، مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند و در نتیجه شناسایی نمی‌شوند. این افراد نمی‌توانند در اندازه‌گیری نرخ واقعی مرگ و میر نقش داشته‌ باشند و باید تعداد افرادی که رسما ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا تایید شده، مورد بررسی قرار بگیرند.

ویروس کرونا

حداکثر دوران نهفتگی این ویروس 14 روز در نظر گرفته می‌شود، در حالی که مدت زمانی که علائم تشدید می‌شوند و فرد نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) پیدا می‌کند، 10 روز است. بر اساس گزارشی که اخیرا توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده، فاصله میان بروز علائم و مرگ بیمار، بین 2 تا 8 هفته است.

ما برای اندازه‌گیری نرخ مرگ و مرگ، تعداد افراد فوت شده در یک روز را بر تعداد بیمارانی که ابتلای آن‌ها 14 روز پیش تایید شده، تقسیم می‌کنیم. بر این اساس و با استفاده از اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، تا تاریخ 1 مارس 2020 نرخ مرگ و میر در چین برابر با 5.6 درصد بوده و در خارج چین این نرخ به 15.2 درصد می‌رسد.

نرخ مرگ و میر جهانی با استفاده از این اندازه‌گیری برابر با 5.7 درصد است که تفاوت کمی با نرخ اعلام شده توسط سازمان جهانی بهداشت دارد. در صورتی که فاصله میان ابتلا و مرگ افزایش پیدا کند، نرخ مرگ و میر نیز بالاتر می‌رود. با توجه به این موضوع، این نرخ در ووهان می‌تواند به 20 درصد برسد. در نهایت باید گفت با اندازه‌گیری جدید، مقامات بهداشتی و دولت‌ها خطر ناشی از ویروس کرونا را دست‌کم گرفته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza
    reza | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

    این طور که پیداست همه گرفتارش میشن خیلی برام سخت تصور کنم طبیعت چنین برنامه ریزی های دقیق و بی‌نقصی کرده باشه . انگار فکر همه جاشو کرده باشه که دقیقا و دقیقاً مقابل هر نوع ابتکار عملی رو سد کنه از این که میگم متنفرم ، می‌دونی دیگه چیزی نمونده فردا خبر از انقال از طریق وای‌فای یا بلوتوث هم به یکی از آپشناش اضافه ش . طبیعت انقدر غرض ورزانه عمل نمیکنه . همهٔ اینا یه طرف اینکه باعث شده انسان به یک سبک خاص زندگی کنه منو بیشتر متعجب می‌کنه ! آزادی مطلق رو از انسان گرفته ولی بهش حق حیات میده به شرطی که قوانین انسانیه (از قبل موجود) رو به تمامی رعایت کنه که اگر اینبار هم به سادگی از کنارش بگذره به قیمت جونش تموم میشه .

    • mamad r€Za
      mamad r€Za | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

      از حرفت خوشم اومد

مطالب پیشنهادی