ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاهی به عملکرد هواوی نووا 5T در حوزه عکاسی

هواوی نووا 5T جدیدترین گوشی قدرتمند این شرکت در بازار کشورمان است که با مزایای متعدد از جمله دوربین های حرفه ای شناخته می شود. قبلاً این گوشی را در دیجیاتو بررسی کرده ایم و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۰

هواوی نووا 5T جدیدترین گوشی قدرتمند این شرکت در بازار کشورمان است که با مزایای متعدد از جمله دوربین های حرفه ای شناخته می شود. قبلاً این گوشی را در دیجیاتو بررسی کرده ایم و حالا می خواهیم نگاه دقیق تری به قابلیت های دوربین این گوشی داشته باشیم.

مشخصات دوربین هواوی نووا 5T

ماژول اصلی گوشی جدید هواوی از 4 دوربین بهره می برد که البته فقط دو تای آنها واقعاً کاربرد دارند. دوربین عمق سنج کار زیادی انجام نمی دهد و عکاسی با دوربین ماکرو هم به خاطر فوکوس ثابت و سنسور بسیار کوچک، نتیجه چندان مطلوبی ندارد. در ادامه مشخصات این چهار دوربین را می بینید.

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.0 اینچی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 16 مگاپیکسلی، سنسور 1/3.1 اینچی، ضریب اف 2.2
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی، سنسور 1/5.0 اینچی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4

رابط کاربری

رابط کاربری دوربین هواوی نووا 5T مثل اکثر گوشی های دیگر این شرکت، ساده و کاربردی طراحی شده است. حالت های اصلی مثل شب، پرتره، عکس و ویدیو روی نوار پایینی قرار گرفته اند و تنظیمات مروط به آنها روی نوار بالایی دیده می شود. با فعال کردن گزینه AI در نوار بالا می توانید همه چیز را به هوش مصنوعی بسپارید. طبق تجربه ما، معمولاً مشکلی پیش نمی آید و می توانید به AI اعتماد کنید.

از طریق گزینه More در نوار پایین می توانید به دیگر حالت های عکاسی برسید که البته کاربرد خیلی زیادی ندارند. عکاسی حرفه ای با تنظیمات دستی، فیلمبرداری فوق آهسته و حالت HDR از گزینه های کاربردی این قسمت هستند. دسترسی به دوربین ماکرو هم از اینجا ممکن است.

منوی تنظیمات هم گزینه خاصی ندارد و یک سری قابلیت های پایه را در اختیارتان می گذارد. می توانید رزولوشن عکس یا ویدیو را تغییر دهید، خطوط راهنمای کادربندی را فعال کنید یا واترمارک اختصاصی هواوی را به عکس هایتان اضافه نمایید، که قطعاً این کار را نخواهید کرد.

48 مگاپیکسلی یا 12 مگاپیکسلی؟

نووا 5T از سنسور 48 مگاپیکسلی با ساختار Quad Bayer بهره می برد، یعنی در حالت عادی هر 4 پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و عکس 12 مگاپیکسلی تولید می کنند. در این حالت با افزایش اندازه مؤثر هر پیکسل، بازه دینامیکی افزایش یافته و جذب نور هم افزایش می یابد. با این حال از طریق منوی تنظیمات می توانید رزولوشن کامل (48 مگاپیکسل) را انتخاب کنید. گزینه دیگری به نام AI Ultra Clarity هم در منو وجود دارد. تفاوت این دو حالت 48 مگاپیکسلی را در تصویر زیر می بینید (ابتدا سایز اصلی و سپس کراپ 100 درصد):

همان طور که می بینید بین این دو حالت -حداقل در تست های ما- تفاوتی وجود ندارد و نیاز نیست درگیر انتخاب آنها بشوید. اما آیا عکس های 48 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری نسبت به عکس 12 مگاپیکسلی دارند؟ پاسخ به این سؤال مثبت است. به عکس زیر دقت کنید.

می بینید که اگر هر دو عکس را به یک اندازه بزرگ کنیم، عکس 48 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری دارد و عکس 12 مگاپیکسلی کمی آبرنگی شده، اما بعید است که بخواهید کادرتان را تا این اندازه کراپ کنید. در ابعاد استاندارد و عادی، تفاوت بین این دو عکس با چشم عادی قابل تشخیص نیست. تفاوت برای حافظه داخلی گوشی شما اما بیشتر از اینهاست. عکس 12 مگاپیکسلی حدود 4 مگابایت حجم دارد ولی عکس 48 مگاپیکسلی حدود 13 مگابایت. بنابراین پیشنهاد ما این است که رزولوشن 12 مگاپیکسلی را انتخاب کنید. اگر نیاز به کادر بسته تری داشتید، زوم 2 برابری روی سنسور اصلی همان کار را انجام می دهد، حتی شاید بهتر.

با کدام لنز ماکرو بگیریم؟

نووا 5T یک دوربین اختصاصی 2 مگاپیکسلی برای عکاسی ماکرو یا به قول هواوی «سوپر ماکرو» دارد. عکاسی با این دوربین به خاطر سنسور کوچک و فوکوس ثابت کار سختیست. معمولاً عکس ها با نویز زیادی همراه است و با اندکی جابجا شدن دست، فوکوس از دست می رود. چند نمونه عکس ماکرو را در ادامه می بینید.

می بینید که حتی در روشنایی روز هم مقادیری نویز داخل عکس دیده می شود. اما راه بهتری هم برای عکاسی ماکرو وجود دارد: استفاده از سنسور اصلی. فوکوس خودکار، گشودگی دیافراگم و قابلیت کراپ به شما کمک می کند تا عکاسی از سوژه های نزدیک را با کیفیت بهتری انجام دهید. برای مقایسه، تصاویر زیر را ببینید.

عکس های ماکرو دوربین اصلی (با زوم 2 برابری) نویز کمتری دارند، بوکه زیباتری تحویل شما می دهند و نهایتاً اینکه عکاسی با دوربین اصلی به مراتب ساده تر از دوربین ماکرو است. بنابراین پیشنهاد می کنیم بیخیال دوربین ماکرو بشوید، شاید هواوی هم بیخیال شود.

دوربین اصلی

دوربین اصلی نووا 5T با سنسور نیم اینچی 48 مگاپیکسلی، ابزار اصلی شما برای عکاسی محسوب می شود. با این دوربین می توانید در تمام شرایط عکس 12 مگاپیکسلی باکیفیتی ثبت کنید؛ در مواقع نیاز با زوم 2 برابری بدون افت کیفیت، کادر بهتری ببندید؛ فوکوس فوق العاده سریع هم در اکثر مواقع به کمکتان می آید.

در روشنایی روز، عکس گرفتن با نووا 5T کاری ندارد؛ کافیست کادر را انتخاب کنید و دکمه شاتر را بفشارید. همان طور که گفتیم زوم دوبرابری بدون افت کیفیت روی سنسور اصلی هم برای کادربندی بهتر به کار می آید. البته توجه داشته باشید که در کراپ 100 درصد، عکس های 2x کمی آبرنگی شده و جزئیات را از دست می دهند. در عکس زیر این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

فعال کردن حالت HDR از منوی More تفاوت چندانی روی عکس های دوربین اصلی نمی گذارد و هوش مصنوعی می تواند وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد. البته در مجموع عملکرد HDR گوشی فوق العاده نیست، ضمن اینکه زوم دو برابری تا حد زیادی بازه دینامیکی را کاهش می دهد.

image

در مجموع کیفیت تصاویر دوربین اصلی نووا 5T در روشنایی روز فوق العاده است و به ندرت پیش می آید که عکس مطابق میلتان از آب درنیاید.

نووا 5T در محیط داخلی هم ناامیدتان نمی کند و در اکثر شرایط عکس بدون نویز تحویلتان می دهد. فوکوس در محیط داخلی هم بسیار خوب عمل می کند و اگر محیط نورپردازی خوبی داشته باشد، بوکه های چشم نوازی را در عکس خواهید دید. جزئیات عکس ها در محیط داخلی کاملاً راضی کننده است. برای نمونه می توانید عکس زیر و برش 100 درصد بخش هایی از آن را ببینید.

نووا 5T در محیط داخلی وایت بالانس را با دقت تنظیم می کند و رنگ های گرمی را به تصویر می کشد. البته گاهی اوقات رنگ ها کمی بیش از حد اشباع می شوند اما خروجی کار، کاملاً چشم نواز خواهد بود.

عکاسی شبانه یکی از نقاط قوت اصلی نووا 5T محسوب می شود. این گوشی با سنسور بزرگ و فناوری ترکیب چهارگانه پیکسل ها، عکس گرفتن در محیط تاریک را به کاری لذت بخش تبدیل می کند. البته طبیعیست که جزئیات عکس ها در شب به مراتب کاهش می یابد. این موضوع در کراپ 100 درصد مشخص می شود.

اگر نور محیط واقعا کم باشد یا به جزئیات بیشتری نیاز داشته باشید، باید حالت اختصاصی عکاسی شبانه یا Night Mode را انتخاب کنید. در این حالت هوش مصنوعی به کمک شما آمده و با سنجش نور محیط، چندین عکس با نوردهی های مختلف می گیرد و سپس با ترکیب آنها، خروجی جذابی را حاصل می کند. در این حالت حتی تا 10 ثانیه هم می توانید روی دست و بدون نیاز به پایه، عکاسی کنید و خروجی بدون لرزشی را ثبت نمایید.

image

در حالت Night می توانید مقدار حساسیت (ISO) و زمان نوردهی را به دلخواه تنظیم کنید. البته به دلایل نامشخص با تنظیم دستی زمان نوردهی، لرزش های دست در خروجی نهایی آشکار می شود و باید گوشی را روی سطح یا پایه نگهدارنده ثابت کنید. این مشکل در حالت های اختصاصی مثل Light Painting و Traffic Trail هم وجود دارد. البته با آزمون و خطا و کمی تمرکز، می توانید به نتیجه دلخواه برسید.

عکاسی شبانه به تمرین و صبر و حوصله نیاز دارد. اگر به این سبک علاقه دارید می توانید مطمئن باشید که نووا 5T نیاز شما را تا حد زیادی برآورده خواهد کرد. در واقع عکس های این گوشی در محیط های تاریک اختلاف زیادی با پرچمداران بازار ندارد.

حالت پرتره یا اپرچر هم عملکرد قابل قبولی دارد و حتی در شلوغ ترین صحنه ها، می تواند سوژه را از پس زمینه جدا کند. جالب اینجاست که نووا 5T حتی بدون دوربین عمق سنج هم می تواند به شکل هوشمند این کار را انجام بدهد. البته خطاهای جزئی هم دیده می شوند. مثلاً در تصویر زیر، قسمتی از پله ها به درستی تشخیص داده نشده.

image

گوشی در حالت پرتره با تشخیص چهره، کمی دقیق تر عمل می کند و افکت بوکه زیبایی را به تصاویر اضافه می نماید. در عکس زیر می بینید به جز بخش اندکی از موها، مابقی سوژه به خوبی از زمینه جدا شده است.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض به یکی از ملزومات عکاسی با موبایل تبدیل شده و نووا 5T هم از چنین دوربینی با سنسور 16 مگاپیکسلی بهره می برد. در روشنایی روز، کیفیت عکس های این دوربین با دوربین اصلی تفاوت چندانی ندارد و از نظر جزئیات، نورسنجی و غنای رنگ شاهد عملکرد بسیار خوبی هستیم. هوش مصنوعی این گوشی به خوبی اعوجاج لبه های تصویر را اصلاح می کند. اگرچه با این کار مقداری از وسعت دید را از دست می دهید اما عناصر گوشه های کادر کش نمی آیند.

در فضای داخلی هم شاهد کارآیی مطلوب دوربین فوق عریض نووا 5T هستیم و معمولاً عکس ها بدون نویز و با رنگ و لعاب مناسب به ثبت می رسند.

عکاسی شبانه با دوربین فوق عریض این گوشی چندان دلچسب نیست، چون معمولاً با نویز زیاد و جزئیات پایین روبرو هستیم. البته نایت مود تا حدی این موضوع را جبران می کند ولی برای ثبت عکس خوب در شب به صبر و حوصله زیادی نیاز خواهید داشت.

جمع بندی

هواوی نووا 5T با الهام از پرچمدارانی مثل پی 30 پرو، امکانات عکاسی قابل قبولی را به عنوان یک میان رده پریمیوم در اختیار شما می گذارد. البته ماژول دوربین چهارگانه را خیلی جدی نگیرید. در واقع مثل اکثر گوشی های بازار، شما یک دوربین اصلی بسیار با کیفیت دارید که 90 درصد مواقع از آن استفاده خواهید کرد. دوربین فوق عریض در نور کافی به کار می آید ولی در دیگر شرایط، احتمالاً کیفیت بهتر عکس را به زاویه دید فوق عریض ترجیح خواهید داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • DigiRad
    DigiRad | ۶ فروردین ۱۳۹۹

    یه نکته خیلی مهم رو فراموش کردید بگید!!!!!
    آیا لرزشگیر اپتیکال دارد یا خیر؟؟؟؟

  • JEFRiUM
    JEFRiUM | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    توی جمع بندی اسم p30 pro رو آوردید.
    مطمن باشید در سطح p30 pro نیست.

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۱ فروردین ۱۳۹۹

      درسته، نووا 5T اصلا در حد و اندازه های پی 30 پرو نیست و من هم از اسم بردنش چنین منظوری نداشتم.

  • Alinikan
    Alinikan | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    اگه اون دوتا لنز کله مورچه ای رو برمی‌داشت به تله فوتوی حداقل هشت مگاپیکسلی هم جاش میذاشت دیگه حرفی نمیموند

  • Milad Es
    Milad Es | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    آها. این شد یه مطلب خوب که فهمیدم چرا تو بررسی گفتین دوربین ماکرو کارایی نداره.

  • mohammad zonda
    mohammad zonda | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    سلام و درود ،سوالی داشتم لطفا راهنمایی بفرمایید که این گوشی گوگل پلی و خدمات گوگل رو ساپورت میکنه یا خیر؟ مدلهای y9s و y9prime چطور؟ ممنونم???

    • کورش چایچی
      کورش چایچی | ۱ فروردین ۱۳۹۹

      سلام. بله هر ۳ گوشی که پرسیدی از گوگل پلی پشتیبانی می‌کنن

      • mohammad zonda
        mohammad zonda | ۱ فروردین ۱۳۹۹

        ممنون برادر جان نگران بودم راجع به این مساله ❤?❤

    • noname
      noname | ۱۷ مرداد ۱۳۹۹

      y9sوy9primeسرویس های گوگل به طور کاما دارن و به اندروید۱۰هم آبدیت میشن بدون مشکل گوگل

مطالب پیشنهادی