ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

همه‌گیری جدید ویروس کرونا، باعث شده تا توجه مردم به تجهیزات پزشکی بیشتر شود. یکی از این تجهیزات، دستگاه تنفس مصنوعی بوده که برای بیمارانی با شرایط وخیم، از نان شب واجب‌تر است. همین دلیل ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

همه‌گیری جدید ویروس کرونا، باعث شده تا توجه مردم به تجهیزات پزشکی بیشتر شود. یکی از این تجهیزات، دستگاه تنفس مصنوعی بوده که برای بیمارانی با شرایط وخیم، از نان شب واجب‌تر است. همین دلیل باعث شده تا نیاز به این دستگاه بیش از حد زیاد شود و در نتیجه با کمبود آن مواجه هستیم. بسیاری از شرکت‌ها در پی ساخت این دستگاه‌ها هستند که در مواقع نیاز، با مشکلی به اسl نبود تجهیزات دست و پنجه نرم نکنیم. در ادامه سعی داریم شما را بیشتر با این دستگاه ضروری آشنا کنیم.

دستگاه تنفس مصنوعی چیست؟

دستگاه تنفس مصنوعی

از دستگاه تنفس مصنوعی (Ventilator) زمانی استفاده می‌شود که بیمار به تنهای نمی‌تواند نفس بکشد و برای این کار نیازمند کمک است. ذات‌الریه به عنوان یکی از علائم وخیم ویروس کرونا، منجر به تنگی نفس و در موارد بسیار نادر، ناتوانی در تنفس طبیعی می‌شود. به همین دلیل بیماران ممکن است به این دستگاه نیاز پیدا کنند.

به صورت جزئی و دقیق، مشکلات تنفسی منجر به کاهش اکسیژن و افزایش کربن دی‌اکسید خون می‌شوند که این کار بیمار را در خطر آسیب رسانی به اعضای حیاتی بدن مانند مغز و قلب قرار می‌دهد. دستگاه تنفس مصنوعی به جلوگیری از این کار کمک می‌کند و مطمئن می‌شود که بیمار به خوبی اکسیژن را دریافت کرده و کربن ‌دی‌اکسید نیز از سیستم تنفسی او بیرون می‌رود.

بر اساس گفته‌های سازمان ملی قلب، ریه و خون، دستگاه تنفس مصنوعی برای درمان بیماران با بیماری‌های تنفسی حاد (مانند همین کرونای خودمان) ضروری بوده و برای حفظ جان آن‌ها حیاتی است. سیستم این دستگاه کمی پیچیده است که شامل یک تیوب تنفسی می‌شود و در لوله‌های منتهی به ریه قرار می‌گیرد. در کنار این، خود دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارد که هوای غنی از اکسیژن را به تیوب رسانده تا ریه اکسیژن کافی را دریافت کند. ویدیو زیر به خوبی می‌تواند کارکرد این دستگاه را نشان دهد:

کمبود جهانی دستگاه تنفس مصنوعی

تا این جا متوجه شدیم که این دستگاه برای حفظ جان افراد بسیار مهم و حیاتی است. در نتیجه با نگاهی به ویروس کرونا و در نظر گرفتن عدم مصونیت گروهی و نرخ شیوع گسترده آن، طولی نمی‌کشد که نیاز به آن افزایش می‌یابد، در حالی که می‌دانیم تعداد زیادی از آن در بیمارستان‌ها وجود ندارد. به همین دلیل با افزایش تعداد بیمارانی با علائم وخیم و شدید بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها، پزشکان مجبور به گرفتن تصمیماتی سخت می‌شوند.

یکی از راه‌حل‌های پیشگیری از این قضیه، فاصله‌گیری اجتماعی و قرنطینه خانگی است. این کار تعداد دستگاه‌های تنفس مصنوعی را افزایش نمی‌دهد، ولی باعث می‌شود افراد کمتری به ویروس کرونا مبتلا شوند و در نتیجه تخت‌های بیمارستان به این سرعت پر نشود. با این حال از آن جایی که بسیاری از مردم همچنان به این مسائل بی‌توجه هستند، برخی از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی تولید کننده دستگاه تنفس مصنوعی به فکر افزایش تولیدات خود افتاده‌اند تا از مشکلات مربوط به نبود تجهیزات حیاتی جلوگیری کنند.

ایلان ماسک به همراه کمپانی جنرال موتورز و فرود نیز اعلام کرده‌اند در صورت کمبود دستگاه تنفس مصنوعی، اقدام به ساخت آن‌ها خواهند کرد. البته با ماندن در خانه می‌توان باری کمتر بر دوش کادر درمان گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • GHAEM
    GHAEM | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    ها دیکه بمونید خونه هاتون دیگه

مطالب پیشنهادی