ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نتایج تحقیقات جدید: مایکروسافت اج از همه مرورگرها ناامن‌تر است

جنگ میان مایکروسافت و گوگل بر سر مرورگرهای اج و کروم تمامی ندارد. هر روز یک کمپانی، دیگری را متهم به نقض حریم خصوصی می‌کند. روز دیگر، یکی از آن‌ها به کند بودن متهم می‌شود. ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰

جنگ میان مایکروسافت و گوگل بر سر مرورگرهای اج و کروم تمامی ندارد. هر روز یک کمپانی، دیگری را متهم به نقض حریم خصوصی می‌کند. روز دیگر، یکی از آن‌ها به کند بودن متهم می‌شود. در این بین بحث امنیت از اهمیت بیشتری برخوردار است. مایکروسافت اج با هدف افزایش امنیت کاربران منتشر شد، ولی این گونه که تست‌ها نشان می‌دهد، آن قدرها هم که ردموندی‌ها مدعی هستند، امن نیست.

پروفسور داگلاس لیت (Douglas Leith) از کالج ترینیتی در دوبلین ایرلند، امنیت مرورگرهای مختلف را بررسی کرده و نتایج او نشان می‌دهد مایکروسافت اج از همه نا‌امن‌تر است. او برای بررسی مرورگرها، نحوه تعاملات آن‌ها با سرورهای Backend را زیر ذره‌بین قرار داده است و به صورت کلی آن‌ها را به سه بخش تقسیم می‌کند. او می‌گوید:

امن‌ترین مرورگر بریو (Brave) بوده که در دسته اول قرار می‌گیرد. در دسته دوم که میانه است کروم، فایرفاکس و سافاری و در دسته سوم که نا‌امن‌ترین هستند، مایکروسافت اج و یاندکس قرار دارند. مشکل مایکروسافت اج و یاندکس این است که هر دو به نصب مرورگر لینک نشده و در عوض با سخت‌افزار مرتبط می‌شوند. یعنی هر دو، شناساگر‌هایی که با درخواست‌ها ارسال می‌شود (آدرس IP، موقعیت مکانی) را از طریق سخت‌افزار در اختیار سرور‌های Backend قرار می‌دهند.

مایکروسافت اج

تاثیر نهایی این کار این است که به مرور زمان، داده‌هایی که از کاربران جمع‌آوری می‌شود می‌تواند موقعیت مکانی آن‌ها را اعلام کند؛ به خصوص وقتی که بفهمیم کاربر هیچ کاری در قبال آن نمی‌تواند انجام دهد. البته مایکروسافت از شنیدن این خبر اصلا خوشحال نشده و همچنین آزمایش‌های لیت را نادرست می‌داند. چرا؟ چون تست‌ها با کمک سیستم‌عامل مک به دست آمده‌اند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت می‌گوید:

مایکروسافت اج داده‌های تحلیلی را به منظور بهبود کیفیت محصول جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند شامل شناساگر‌ها نیز بشود. ما در تنظیمات ویندوز این اختیار را به کاربر می‌دهیم تا با یک کلیک تمامی این داده‌ها را از سرور‌های مایکروسافت حذف کند. بعید می‌دانم شرکت دیگری این امکان را به کاربران بدهد. همچنین مایکروسافت اج از کاربران درخواست دسترسی می‌کند و می‌توانند هر زمانی که بخواهند، این دسترسی‌ها را قطع کنند. این داده‌ها شاید تاریخچه مرورگر شما را به همراه داشته باشد، ولی مایکروسافت نمی‌داند که هر داده‌ای مربوط به چه کسی است.

در نتیجه اکنون کاربران می‌دانند داده‌های آن‌ها به چه صورت جمع‌آوری می‌شود. نکته مثبت اما این جاست که مایکروسافت اج حداقل این گزینه را در اختیار شما قرار می‌دهد که آن‌ها را پا کنید؛ هر چند که نمی‌دانیم چرا از همان اول آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Nexusfive
    Nexusfive | ۳ فروردین ۱۳۹۹

    موتور اج هم از کرومیوم و کروم استفاده می کنه ، اج یه جور third party مرورگر کروم حساب میشه ، بنابراین آدم هیج وقت اصل کاری ها رو ول نمیکنه بیاد از thirdparty استفاده کنه

    • pesar
      pesar | ۴ فروردین ۱۳۹۹

      اج "فقط" از پروژه ي متن باز "كروميوم" استفاده ميكنه نه "كروم" ، كروم اسم مرورگر گوگل بر اساس پروژه ي متن باز "كروميوم" هست

      اگر اينجور حساب كنيم خود "گوگل-كروم" يك third party از پروژه ي كروميوم هست...

      ضمن اينكه فقط بر اساس يك ويژگي اومدن تقسيم كردن...

      اج جديد هم در موارد حريم خصوصي هم استفاده از منابع مثل رم و روان بودن و پويا بودن از كروم بهتره

      كافيه تعصب بزارين كنار و حداقل امتحانش كنين...

      من خودم كاربر كروم بودم كه الان فقط سر مديريت رم بهتر و روان بودن اج جديد ازش استفاده ميكنم...

      اج جديد تمام ويژگي هاي خوب گوگل كروم رو داره ، بدون مشكلات ذاتي اش

مطالب پیشنهادی