ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خلاصه اخبار هفته: صنعت خودروسازی جهان در بستر مرگ

این روزها ویروس کرونا همه جهان را درگیر خود کرده و به تیتر اول رسانه ها در حوزه های مختلف تبدیل شده است. صنعت خودرو نیز به عنوان یکی از صنایع پیشرو از اثرات منفی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

این روزها ویروس کرونا همه جهان را درگیر خود کرده و به تیتر اول رسانه ها در حوزه های مختلف تبدیل شده است. صنعت خودرو نیز به عنوان یکی از صنایع پیشرو از اثرات منفی این ویروس مرگبار در امان نمانده و خسارت های زیادی را در بخش های گوناگون به خود دیده است. در نوشتار حاضر قصد داریم به طور خلاصه وار این آثار زیان بار و برخی اقدامات متقابل خودروسازان را مرور کنیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، دعوت می کنیم با ادامه مطلب همراه دیجیاتو باشید.

اولین خبر را از برنامه تامین کنندگان قطعات خودرویی برای انتقال بخش اعظمی از حجم تولید خود به خارج از چین شروع می کنیم. برای نمونه یکی از شرکت های ژاپنی که قطعات بدنه چند محصول مزدا را تولید می کند، با توجه به شرایط پیش آمده در چین و به منظور پیشگیری از هر گونه کمبود احتمالی، تصمیم گرفته بر میزان تولید کارخانه خود در کشور مکزیک بیفزاید. آنطور که اعلام شده، قطعات تولیدی، به استفاده از هواپیماهای باری از مکزیک به ژاپن منتقل خواهند شد، امری که به گفته یک منبع ناشناس در مجموع 5 میلیون دلار هزینه روی دست شرکت مزدا می گذارد. این منبع افزوده مزدا حاضر است با پرداخت هزینه های مربوطه از خوابیدن خطوط تولید خود جلوگیری کند.

اخبار خودرو

بد نیست اشاره کنیم شرکت بزرگ Koito که تامین کننده اصلی چراغ های LED برای خودروسازانی مطرحی چون تویوتا، نیسان و چند برند دیگر است، کارخانه خود در مرکز ویروس کرونا یعنی استان هوبی چین را تعطیل کرده است. این شرکت نیز اقدامی مشابه را در دستور کار قرار داده و می خواهد بخشی از تولید خود را به مکانی دیگر منتقل کند. شرکت Kasai Kogyo که همکاری گسترده ای با هوندا دارد، ایده مشابهی را دنبال می کند.

دومین خبر در رابطه با کرونا اینکه شیوع گسترده این ویروس در ایالات متحده باعث تعطیلی مدارس، ادارات و ایجاد محدودیت برای تردد شهروندان در خیابان ها و مراکز عمومی شده است. این امر سبب شده تا نمایندگی های فروش خودروسازان از مشتری خالی گشته و آمار فروش آنها به شدت کاهش پیدا کند. یکی از نمایندگی های شرکت بیوک جی ام سی از کاهش 30 درصدی خریداران و کاهش 40 درصدی مراجعه کنندکان به بخش تعمیرات خبر داده که البته این ارقام با توجه به تشدید سخت گیری ها اکنون بیشتر هم شده اند. ناگفته پیداست اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، کووید-19 ضربه فوق العاده سختی به خودروسازان در سال 2020 وارد خواهد کرد.

اخبار خودرو

تعطیلی کارخانه های فولکس واگن در اروپا سومین خبر کرونایی-خودرویی مهم روزهای قبل بود. این شرکت پس از پشت سر گذاشتن سالی موفق اکنون به دلیل «کاهش سریع تقاضا» در بازار خودرو، مجبور شده کارخانه های خود را به مدت دو هفته تعطیل کند. طبق آمار میزان فروش فولکس واگن در دو ماه ژانویه و فوریه حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده است. پیش بینی می شود میزان درآمد این کمپانی در سه ماهه نخست امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به اندازه 50 درصد افت کند که رقم بسیار چشمگیری است. به غیر از فولکس واگن خودروسازان دیگری مثل فیات کرایسلر و فورد نیز کارخانه های خود در اروپا را تعطیل کرده اند.

صحبت از فیات کرایسلر شد، خبر چهارم با این گروه ایتالیایی-آمریکایی مرتبط است. با توجه به شیوع گسترده کرونا، خودروساز دو رگه تصمیم گرفته منابع و تجهیزات خود را صرف تولید ماهانه یک میلیون ماسک کند. این ماسک ها در درجه اول به نیروهای امدادی و سایر افرادی که در خط مقدم مقابله با حوادث مختلف قرار دارند، تعلق می یابد. تکنسین های اورژانس، افسران پلیس، آتش نشان ها و کادر درمانی سه کشور ایالات متحده، کانادا و مکزیک در اولویت دریافت ماسک های تولیدی گروه فیات کرایسلر هستند.

پنجمین خبر برگزیده این هفته به تعویق مسابقات 24 ساعته لمان اختصاص پیدا کرده است. این مسابقه سالانه که قرار بود 14-13 ژوئن (24 و 25 خرداد) برگزار شود، به 20-19 سپتامبر (29 و 30 شهریور) موکول شده است. همانطور که قابل حدس است، این تعویق سه ماهه به ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن مربوط می شود. مسابقات 24 ساعته لمان تنها رویداد مهم در عرصه ورزش های موتوری نیست که به تعویق افتاده یا لغو می شود. شاید بدانید که چندین و چند مرحله از رقابت های فرمول یک لغو شده و معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار این فصل است. دیگر مسابقاتی که به نوعی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته اند عبارتند از فرمول E، قهرمانی رالی جهان (WRC)، موتو جی پی، ایندی کار و نسکار.

در ششمین و آخرین خبر برگزیده این مطلب به موضوعی غیر کرونایی پرداخته ایم. اولیور زیپس (Oliver Zipse) مدیرعامل کمپانی ب ام و اخیرا در یک گردهمایی، رسما تایید کرده که نسل بعدی سدان تشریفاتی سری 7 با پیشرانه تمام الکتریکی نیز تولید خواهد شد. این نسخه در کنار سایر مدل های بنزینی، دیزلی و هیبریدی به فروش خواهد رسید؛ با اضافه شدن نسخه تمام الکتریکی لیست پیشرانه های سری 7 کامل تر از همیشه خواهد بود.

نکته جالب توجه اینکه به گفته آقای زیپس نسخه تمام الکتریکی، قدرتمندترین عضو خانواده سری 7 خواهد بود، هر چند وی به خروجی پیشرانه این نسخه اشاره ای نکرده است. در حال حاضر قوی ترین تریم سری 7 با کد M760i شناخته می شود. این تریم نیروی خود را از موتور 6.6 لیتری V12 که 602 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد، دریافت می کند. به دلیل سختگیرانه تر شدن قوانین زیست محیطی از یک سو و عدم تقاضای بالا از سوی دیگر، به احتمال فراوان در نسل آینده خبری از این موتور حجیم نخواهد بود. از این رو برخی پیش بینی می کنند پیشرانه تمام الکتریکی این موتور V12 را کنار زده و با مشخصاتی کمابیش مشابه، نیروبخش قوی ترین نسخه از سری 7 خواهد بود. احتمال می رود باواریایی ها در حوالی سال 2022 از نسل جدید گل سر سبد محصولات خود یعنی سدان لوکس سری 7 پرده برداری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Javad Fathi
    Javad Fathi | ۸ فروردین ۱۳۹۹

    جدی؟
    واسه ما که فرقی نکرده.

مطالب پیشنهادی