ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماستوئید
علمی

افزایش چشمگیر خطر ناشنوا شدن فضانوردان در صورت سفر به مریخ

محققان با مطالعه اسکن MRI فضانوردان از ریسک بالای ناشنوا شدن آنها در صورت اقامت بیش از ۶ ماه در فضا خبر داده اند. بر این اساس مسافرت به مریخ که ۷ ماه طول می ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

محققان با مطالعه اسکن MRI فضانوردان از ریسک بالای ناشنوا شدن آنها در صورت اقامت بیش از ۶ ماه در فضا خبر داده اند. بر این اساس مسافرت به مریخ که ۷ ماه طول می کشد نیز فضانوردان را در خطر ناشنوایی و مشکل در حفظ تعادل قرار خواهد داد.

متخصصان دانشکده پزشکی کارولینای جنوبی برای بررسی اثرات اقامت طولانی مدت در فضا به بررسی اسکن های MRI فضانوردان پرداخته اند که نتایج آن از احتمال تشکیل مایع در گوش خبر داده است. چنین مایعاتی می تواند به مشکلات شنوایی و سرگیجه منجر شود که از آن با عنوان تجمع مایع ماستوئید یاد می شود.

در این پژوهش اسکن های ۳۵ فضانورد ناسا بررسی شده که ۱۷ نفر آنها عضو برنامه شاتل بوده و ۱۸ نفر دیگر هم برای مدتی در ایستگاه فضایی اقامت داشته اند. پژوهشگران بر این باورند در صورتی که ماموریت فضایی در ایستگاه بین المللی بیش از ۶ ماه به طول انجامد، احتمال تجمع مایع ماستوئید ۹ برابر خواهد شد.

ماستوئید

ماستوئید زائده ای استخوانی در پشت گوش است که نقشی حیاتی در شنیدن اصوات دارد اما به علت نزدیکی با گوش میانی، هر عفونتی در این ناحیه می‌ تواند باعث تورم و التهاب ماستوئید شود.دکتر «دانا رابرتس»، استاد دانشگاه کارولینای جنوبی روی ارتباط مستقیم میان شرایط جاری در ایستگاه فضایی بین المللی و تجمع مایعات در ماستوئید تاکید می کند.

طی این سفرها بیش از ۱.۶ لیتر خون از سمت پایین تنه به بالا پمپاژ می شود که احتمالا باعث آسیب به عروق و مجاری متصل کننده گوش داخلی به پشت گلو و سر می شود. این تیم تحقیقاتی هنوز به نتیجه قطعی در مورد دلیل این مشکلات دست نیافته اند اما با انجام بررسی بیشتر می توانند علل آنرا پیدا کرده و با ارائه راهکارهایی ریسک آسیب به شنوایی مسافران مریخ را به حداقل برسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی