ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حیوانات خانگی
علمی

یافته‌های غیرقطعی محققان چینی از انتقال کرونا توسط گربه‌ها و سگ‌ها حکایت دارد

بدون هیچ شکی ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی جهان است و دانشمندان زیادی درباره آن تحقیق می‌کنند. جدیدترین مطالعه صورت گرفته توسط محققان چینی مشخص می‌کند حیواناتی مانند گربه‌ها و سگ‌ها، می‌توانند در شیوع کرونا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

بدون هیچ شکی ویروس کرونا بزرگترین بحران کنونی جهان است و دانشمندان زیادی درباره آن تحقیق می‌کنند. جدیدترین مطالعه صورت گرفته توسط محققان چینی مشخص می‌کند حیواناتی مانند گربه‌ها و سگ‌ها، می‌توانند در شیوع کرونا نقش داشته باشند.

چندین ماه از ابتلای اولین انسان به کووید-19 می‌گذرد و روزانه بر تعداد مبتلایان و قربانیان آن افزوده می‌شود. یکی از فرضیه‌های اصلی در رابطه با این بیماری، گسترش آن توسط حیوانات در بازار ووهان است. بسیاری به این موضوع اشاره می‌کنند که این بازار موجب شیوع کرونا شده، اما منشا اصلی آن محسوب نمی‌شود.

بر اساس تحقیقی که به تازگی صورت گرفته، احتمالا حیوانات بیشتری در شیوع ویروس کرونا نقش داشته باشند. در مقاله نوشته شده، تحلیل الگوهای ژن‌های مخصوص در زیست شناسی پستانداران شرح داده شده. در حالی که محققان چینی اعلام کرده‌اند به مدارک ژنتیکی برای میزبانی این ویروس توسط حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه‌ها دست پیدا کرده‌اند، مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا خبر از عدم وجود مدارک مبنی بر امکان شیوع کرونا توسط حیوانات خانگی می‌دهد.

کرونا

باید به این موضوع اشاره کنیم که این مقاله هنوز مورد تایید مقامات علمی قرار نگرفته، بنابراین نمی‌توان با اطمینان یافته‌های آن را قبول کرد. در مقاله جدید نوشته شده: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد به احتمال زیاد سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند میزبان کووید-۱۹ باشند. این حیوانات احتمالا در شیوع گسترده کرونا نقش دارند.»

محققان برای تحلیل خود آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) را مورد بررسی قرار داده‌اند. ACE2 یک پروتئین روی سطح سلول‌ها است که به اعتقاد دانشمندان، باعث ابتلای افراد به کرونا می‌شود. محققان میزان این پروتئین در بدن حیوانات را بررسی و آن را با انسان‌ها مقایسه کرده‌اند. وجود سطح بالایی از این پروتئین در سگ‌ها و گربه‌ها، باعث می‌شود آن‌ها یک میزبان مستعد برای کووید-19 باشند.

پس از این پروتئین، RNA مورد بررسی قرار گرفت. اسید ریبونوکلئیک یا RNA، مولکول‌های اسید نوکلئیک بوده که دستورالعمل‌های ساخت DNA را در اختیار پروتئین سلول قرار می‌دهد. برای بررسی RNA حیوانات، از ابزارهای نرم افزاری استفاده شد. نتیجه این کار به شرح زیر است:

«ژن‌های ACE2 پستانداران به شدت محافظت می‌شوند و الگوهای گسترده‌ای را نشان می‌دهند. تحلیل‌ها مشخص کرد که سطح ACE2 در سگ‌ها و گربه‌ها بالاست. این موضوع بیشتر در مورد گربه‌ها صادق است. آن‌ها دارای چهار سطح ACE2 بافتی هستند که آن‌ها را بالاتر از سایر پستانداران قرار می‌دهند.»

سوال مهمی که نیاز به بررسی بیشتر دارد، این است که آیا داشتن سطح بالای ACE2 در حیوانات به سادگی می‌تواند به معنای ابتلای آن‌ها به کرونا باشد؟ تقریبا شکی وجود ندارد که نحوه عملکرد ACE2 در گربه‌ها با انسان‌ها متفاوت است.

کرونا

درباره این موضوع که حیوانات اهلی می‌توانند منبع این بیماری باشند، نگرانی‌ها و شک و تردید‌های زیادی وجود دارد. یکی از خبرنگارانی که در این زمینه فعالیت می‌کند، «دیوید گریم» اعلام کرده در هفته جاری چندین آزمایشگاه پس از تایید ابتلای اولین گربه به کرونا، چندین نمونه حیوانی را مورد آزمایش قرار دادند. گریم در گذشته مصاحبه‌ای با «شلی رنکین»، میکروبیولوژیست دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا صورت داده بود. رنکین درباره اشتراک این بیماری میان انسان و حیوانات خانگی تردید دارد. رنکین در این زمینه گفته:

«گربه‌ها و سگ‌ها نیز در رده پستانداران قرار می‌گیرند. آن‌ها دارای گیرنده‌های مشابه با انسان‌ها هستند، بنابراین در حالت تئوری ویروس می‌تواند به این گیرنده‌ها بچسبد. اما آیا این موضوع به معنای آن است که ویروس می‌تواند وارد سلول شده و تکثیر شود؟ احتمالا جواب این سوال منفی است.»

با توجه به اینکه تحقیق جدید هنوز مورد تایید قرار نگرفته و نتیجه آن با گفته‌های مرکز کنترل بیماری‌ها در ایالات متحده آمریکا متفاوت است، باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. باید برای این سوال که آیا مکانیزم عملکرد ACE2 در پستانداران مشابه با انسان‌ها است، پاسخی پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • M.Gh
    M.Gh | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    ای وای من..
    الان دوباره میرن یا سگا رو میکشن یا گربه هاشونو آزاد میکنن:(

  • zanyar maryami
    zanyar maryami | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    کرونا روی سطوح فلزی و استیل و پلاستیکی هم میمونه ، قرار نیست همه چیز را کنار بگذاریم چون ممکنه کرونا رو منتقل کنن .. سگها و گربه ها صدها برابر انسانها مفیدن ، باید تحقیق به اینصورت میبود که آیا انسانهای کرونایی میتونن برای این موجودات خطرناک باشن یا نه ..

  • hamed_a
    hamed_a | ۱۵ فروردین ۱۳۹۹

    جناب قریشی این همه واکنش منفی به این خبر بدون منبع دیدن باز هم شرم نمیکنید پاکش کنید؟

  • sadegg
    sadegg | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    با این تیتری که زدید فقط حیوان آزاری رو بیشتر رواج میدید.توی این شرایط باید از این کارتون شرم کنید

  • PC Games
    PC Games | ۱۴ فروردین ۱۳۹۹

    حق ندارید اینجور تیتر بزنید که با تحجری که تو مملکت هست باعث ازار و رهاسازی حیوانات خانگی بشید
    دست بردارید از این کارتون

مطالب پیشنهادی