ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرندگان می‌توانند انسان را از روی لباس قضاوت کنند

ما می‌توانیم دوستان خود را با توجه به لباسی که می‌پوشند، تشخیص دهیم. بر اساس تحقیق جدیدی در چین، پرندگان نیز می‌توانند افراد را با استفاده از نوع پوشش آن‌ها تشخیص دهند و میان آن‌ها ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

ما می‌توانیم دوستان خود را با توجه به لباسی که می‌پوشند، تشخیص دهیم. بر اساس تحقیق جدیدی در چین، پرندگان نیز می‌توانند افراد را با استفاده از نوع پوشش آن‌ها تشخیص دهند و میان آن‌ها تفاوت قائل شوند.

بسیاری از پرندگان حافظه دقیقی دارند، مخصوصا اگر بخواهند افراد را از نظر خطرناک یا بی‌آزار بودن تشخیص دهند. برای مثال کلاغ‌های شهری چهره افرادی که آن‌ها را اذیت کرده‌اند، به یاد دارند. تحقیقی جدید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده که بر این اساس، پرندگان می‌توانند شخصیت شما را با استفاده از لباس، قضاوت کنند.

پرندگان ساحلی در چین می‌توانند انسان‌ها را بر اساس لباس از یکدیگر تشخیص دهند. آن‌ها در مقابل افرادی که لباس و تجهیزات آشنایی دارند، مانند ماهیگیران محلی کمتر محتاط هستند. محققان در چین به این موضوع پی بردند که پرندگان در زمانی که جزر و مد در منطقه خودمختار گوانگشی ژوانگ در جنوب غربی چین کم است، به افراد محلی نزدیک می‌شوند و در فاصله کمی از آن‌ها می‌ایستند. با وجود این موضوع، زمانی که محققان به پرنده‌ای نزدیک می‌شوند، پرواز می‌کند.

پرندگان

محققان برای بررسی این موضوع دست به یک آزمایش زدند. آن‌ها با لباس عادی و لباس ماهیگیری به پرندگان نزدیک شدند. یکی از این افراد با لباس عادی و دیگری با لباس ماهیگیران محلی به آن‌ها نزدیک شدند و نزدیکترین فاصله را اندازه‌گیری و ثبت کردند. این کار برای 900 بار تکرار شد تا نتایج قابل بررسی باشند.

محققان با این اقدام خود توانستند به فاصله شروع پرواز برای 8 نوع پرنده ساحلی دست پیدا کنند. بسیاری از این گونه‌ها در زمان نزدیکی افراد با لباس عادی به سرعت پرواز می‌کنند، موضوعی که با لباس ماهیگیری کمتر به چشم می‌خورد. نتایج بررسی‌های محققان در مجله Global Ecology and Conversation منتشر شده و نشان می‌دهد پرندگان قادر به شناسایی لباس افراد هستند و می‌توانند انسان‌ها را قضاوت کنند. افرادی که لباس ناآشنا به تن داشته باشند، برای پرندگان خطرناک‌تر به نظر می‌رسند.

برخی پرندگان در این زمینه حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند. برای مثال زمانی که با لباس ماهیگیری به یک کاکایی سرسیاه نزدیک شوید، فاصله شما 3 برابر زمانی خواهد بود که لباس عادی پوشیده‌اید. به گفته محققان، ارتباط مداوم با ماهیگیران در سال‌های گذشته، احتمالا این امکان را فراهم کرده که آن‌ها را بی‌خطر درنظر بگیرند. ماهیگیران پرندگان را اذیت نمی‌کنند و روی صید ماهی تمرکز دارند.

پرواز کردن زمانی که خطر در کمترین حد ممکن است، می‌تواند باعث اتلاف انرژی و زمان شود، زمانی که می‌توان برای یافتن غذا صرف کرد. با توجه به این موضوع، شناسایی تهدید یک مهارت حیاتی و مهم است. «آندره گریفین»، اکولوژیست رفتاری در دانشگاه نیوکاسل استرالیا که در این تحقیق جدید نقش داشته، اعلام کرده:

«این موضوع که پرندگان می‌توانند با استفاده از لباس، میان انسان‌ها تبعیض قائل شوند، جالب توجه است. تا امروز به چنین موضوعی پی نبرده بودیم.»

به اعتقاد گریفین، شاید پرندگان به‌جای لباس روی مواردی دیگری مانند کلاه مخروطی شکل یا عینک ماهیگیران تمرکز می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که گونه‌های بیشتری از پرندگان می‌توانند توسط شکل ظاهری افراد، میزان خطر آن‌ها را تشخیص دهند و این موضوع محدود به کلاغ‌ها نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۲۴ فروردین ۱۳۹۹

    دلمان به پرنده ها خوش بود نگو اونها هم دنبال پول و ثروت هستند ?

مطالب پیشنهادی