ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آزمایش سیستم موشکی ضدماهواره توسط روسیه

بر اساس گزارش فرماندهی فضایی آمریکا، روسیه دیروز سیستم موشکی ضدماهواره خود را آزمایش کرده است. گفته می‌شود این کشور برای دهمین بار سیستم ضد ماهواره یا ASAT را آزمایش می‌کند. در حال حاضر معلوم ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

بر اساس گزارش فرماندهی فضایی آمریکا، روسیه دیروز سیستم موشکی ضدماهواره خود را آزمایش کرده است. گفته می‌شود این کشور برای دهمین بار سیستم ضد ماهواره یا ASAT را آزمایش می‌کند. در حال حاضر معلوم نیست این موشک هدفی را در فضا منهدم کرده یا خیر.

فرماندهی فضایی آمریکا آزمایش سیستم موشکی ضدماهواره روسیه را محکوم و اعلام کرد که این آزمایش‌ها نشان می‌دهند تهدیدات علیه این کشور و متهدانش واقعی، جدی و در حال گسترش هستند.

روسیه از سال 2014 سیستم ضدماهواره خود موسوم به «Nudol» را هر چند وقت یکبار آزمایش کرده که آخرین آزمایش آن به نوامبر 2019 بر می‌گردد. این سامانه موشکی شامل یک خودرو با موشک‌های بالیستیک است که توانایی پرتاب موشک از نقاط مختلف زمین را دارد.

سیستم ضدماهواره

مشخص نیست روسیه با پرتاب این موشک چه هدفی را منهدم کرده است. «Michael Thompson»، متخصص ماهواره و مکانیک مداری از دانشگاه پردو (Purdue University)، می‌گوید روسیه احتمالاً یکی از ماهواره‌های قدیمی این کشور به نام «Cosmos 1356» را هدف گرفته است.

البته او اضافه می‌کند که این ماهواره بر اساس داده‌های دریافتی همچنان در مدار وجود دارد. اگر این ماهواره منهدم شده بود، چند ساعت بعد قطعات آن توسط سیستم‌های ردیابی مداری شناسایی می‌شد ولی فرماندهی فضایی آمریکا می‌گوید تاکنون هیچ قطعه‌ای پیدا نکرده است.

روسیه تاکنون با سیستم ضدماهواره «Nudol» موفق به منهدم کردن اهداف مداری نشده است. «Brian Weeden»، یکی از رؤسای بنیاد جهان امن می‌گوید این دهمین بار است که روسیه این سامانه را آزمایش می‌کند ولی تاکنون هدفی را در مدار از بین نبرده است.

آزمایش موشک‌های ضدماهواره انتقادات گسترده‌ای را از سوی جامعه فضایی به دنبال داشته چرا این آزمایش‌ها معمولاً با تولید صدها یا هزاران قطعه زباله فضایی همراه هستند که تا ماه‌ها و حتی سال‌ها در فضا می‌مانند. این قطعات تهدیدی برای ماهواره‌های دیگر محسوب می‌شوند و اگر با آنها برخورد کنند احتمال از کار افتادن کامل آن‌ها وجود دارد.

هند سال گذشته میلادی سیستم ضدماهواره خود را با موفقیت آزمایش و یکی از ماهواره‌های خودی را منهدم کرد. نتیجه این آزمایش تولید بیش از 400 قطعه زباله فضایی بود که همچنان برخی از آن‌ها در فضا باقی مانده‌اند. علاوه بر هند، چین و آمریکا هم سیستم‌های ضدماهواره خود را تست کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • molavy
    molavy | ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

    آمریکا که خودشاول از همه فضا رو نظامی کرد، بقیه هم بدو بدو، آماده گند زدن به فضا

    • Reza12022
      Reza12022 | ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

      بخدا الله قلی راست میگه

مطالب پیشنهادی