ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا خودروهای برقی واقعا نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند؟

50 سال پیش از آنکه کارل بنز در سال 1886 از نخستین خودرو بنزینی خود رونمایی کند، یک مخترع اسکاتلندی به نام رابرت اندرسون با قرار دادن موتور الکتریکی و باتری روی یک درشکه اولین ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

50 سال پیش از آنکه کارل بنز در سال 1886 از نخستین خودرو بنزینی خود رونمایی کند، یک مخترع اسکاتلندی به نام رابرت اندرسون با قرار دادن موتور الکتریکی و باتری روی یک درشکه اولین خودرو الکتریکی تاریخ را تولید کرد.

اختراع او فاصله زیادی تا به کارگیری در سطوح بسیار گسترده و عمومی داشت؛ چرا که فرآیند نگهداری از آن بسیار دشوار و پرهزینه بود. گرچه ده‌ها سال بعد و پس از اختراع باتری‌های قابل شارژ سربی-اسیدی، سامانه برقی مخترع اسکاتلندی برای عموم قابل استفاده شد، اما نیاز به تعویض باتری پس از هر بار خالی شدن شارژ داشت و همین مورد هزینه نگهداری از آن را بسیار بالا می‎‌برد.

خوشبختانه خودروهای برقی امروزی دردسر نمونه‌های اولیه این وسایل نقلیه را ندارند. در ادامه به نکاتی مهم در زمینه نگهداری از خودروهای برقی اشاره خواهیم کرد؛ با دیجیاتو همراه باشید.

 آیا خودروهای برقی نیاز به فرآیند نگهداری خاصی دارند؟

به دلیل سادگی سیستم فنی پیشرانه خودروهای برقی در قیاس با انواع احتراق داخلی، این نوع سامانه‌ها احتیاج به تعمیر و نگهداری بسیار کمتر و ساده‌تری دارند. با وجود آنکه تعویض پک باتری و موتورهای الکتریکی امری بسیار هزینه‌بر است اما خوشبختانه این قطعات از دوام بسیار بالایی برخوردار بوده و برای سال‌ها نیاز به تعویض پیدا نخواهند کرد.

خودروهای برقی

همچنین معمولا سازندگان خودروهای برقی گارانتی مطلوبی را برای محصولات خود ارائه می‌دهند که موجب آسوده‌تر شدن خیال مشتریان می‌شود.

 روند نگهداری از یک خودرو برقی چگونه است؟

نگهداری از ترمزها: به لطف ترمزهای ری‌ژنراتیو که به واسطه نیروی ناشی از موتورهای الکتریکی سرعت خودرو را کاهش می‌دهند (همانند ترمز موتور در پیشرانه احتراقی)، خرابی ترمز خودروهای الکتریکی نسبتا کمتر از سیستم‌های اصطکاکی متعارف است. البته برخی از اتومبیل‌های برقی هنوز هم از ترمزهای اصطکاکی استفاده می‌کنند، بنابراین اجزایی نظیر لنت‌ها، دیسک‌ها، روغن ترمز و...، همچون سایر خودروها بالاخره احتیاج به تعویض پیدا خواهند کرد.

خودروهای برقی

نگهداری از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت: سیستم انتقال قدرت دایرکت درایو یا گیربکس‌ چند سرعته یک اتومبیل برقی ممکن است طی دوره‌ای‌ خاص نیاز به تعویض روغن و روان‌کننده پیدا کنند. بهتر است در این زمینه به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کرده تا علاوه بر شناسایی نوع روغن مناسب، نسبت به بازه زمانی تعویض آن نیز اطلاع پیدا کنید.

نگهداری از سیستم خنک‌کننده: اتومبیل‌های برقی به منظور خنک نگه داشتن بخش‌هایی نظیر شارژر، اینورتر و پک باتری از مایع خنک‌کننده یا گاز سردکننده استفاده می‌کنند؛ بنابراین ممکن است نیاز به تعویض گاز کولر یا مایع خنک‌کننده داشته باشند. دفترچه راهنمای خودرو برقی خود را مطالعه کنید تا نسبت به نوع مناسب خنک‌کننده خودرو و فاصله زمانی تعویض آن اطلاعات کافی به دست آورید.

 تایرها: تایرهای خودروهای برقی همچون سایر اتومبیل‌ها نیاز به جابجایی پس از طی هر 8 تا 16 هزار کیلومتر و یا تعویض کامل به واسطه ساییدگی و فرسودگی دارند؛ در واقع نگهداری از تایرهای خودروهای برقی تفاوتی با اتومبیل‌های بنزینی ندارد و بایست سر موقع نسبت به تعویض آنها اقدامات لازم صورت بپذیرد.

بهترین شیوه برای ازدیاد طول عمر باتری یک خودرو برقی چیست؟

باتری خودروهای برقی نیز همچون قطعات مکانیکی موجود در پیشرانه‎های اتومبیل‌های احتراقی به مرور زمان مستهلک خواهد شد؛ با این حال می‌توان با انجام یک سری کارها طول عمر باتری گران‌قیمت خودرو برقی را به میزان مناسبی افزایش داد و از خرابی پیش از موعد آن جلوگیری به عمل آورد.

 اجتناب از دماهای فوق شدید: هم دماهای بسیار بالا و هم دماهای بسیار پایین می‌توانند تاثیرات مخربی روی سلامت باتری اتومبیل برقی شما داشته باشند. با این وجود شرکت‌های سازنده حواسشان به این عامل مخرب بوده و اکثر خودروهای برقی از یک سری آپشن‌های کمکی گرم و سرد کننده به منظور اجتناب از آسیب دیدن باتری برخوردار شده‌اند تا بدین وسیله از رسیدن دمای باتری به بازه‌های بحرانی پیشگیری به عمل آورند.

اجتناب از شارژ و دشارژ کامل باتری: شارژ کامل باتری و سپس به صفر رساندن آن می‌تواند موجب استهلاک بیشتر و کاهش عمر باتری خودرو شود. خوشبختانه بسیاری از خودروسازان به صورت پیش‌فرض اجازه چنین کاری را به مشتریان نمی‌دهند تا طول عمر باتری محصولاتشان افزایش یافته و مشتریان به میزان گسترده‌تری قادر به پیمایش مسیر با یک باتری باشند.

دوری گزیدن از به کارگیری مداوم شارژرهای پرسرعت: شارژ سریع یا فست شارژینگ نسبت به شیوه‌های عادی شارژ باتری می‌تواند زودتر از موعد این قطعه گران‌قیمت خودرو برقی را مستهلک ساخته و از دور خارج نماید. بنابراین توصیه می‌شود حتی‌المقدور نسبت به استفاده از شارژرهای پرسرعت احتیاط بیشتری به خرج دهید تا طول عمر مفید باتری خودرو تان افزایش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی