ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کووید-۱۹
علمی

دانشمندان یکبار دیگر فرضیه تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه‌ها را رد کردند

فرضیه‌های زیادی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که یکی از آن‌ها، تولید این ویروس در آزمایشگاه است. در حقیقت برخی بر این باورند که کووید-۱۹ توسط انسان ساخته شده، موضوعی که دانشمندان تا ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۳۰

فرضیه‌های زیادی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که یکی از آن‌ها، تولید این ویروس در آزمایشگاه است. در حقیقت برخی بر این باورند که کووید-۱۹ توسط انسان ساخته شده، موضوعی که دانشمندان تا به امروز آن را رد کرده‌اند.

مقامات اطلاعاتی دولت ایالات متحده آمریکا در گذشته نه چندان دور اعلام کردند که در حال بررسی فرضیه‌هایی مبنی برای تولید ویروس کووید-۱۹ در آزمایشگاه هستند، البته تا به امروز مدرکی برای این موضوع منتشر نشده. ایمونولوژیست موسسه بهداشت منزیز کوئینزلند، «نیگل مک میلان» در این رابطه اعلام کرده:

«تا به امروز تمام مدارک حاکی از آن هستند که ویروس کرونا از طبیعت به انسان منتقل شده و بشر آن را تولید نکرده است. اگر به دنبال طراحی این ویروس در آزمایشگاه بودید، تغییرات توالی دیگر معنایی نداشت چرا که تمام شواهد قبلی به شما می‌گویند که این موضوع می‌تواند باعث خطرناک‌تر شدن ویروس شود. در حال حاضر هیچ سیستمی در آزمایشگاه‌ها برای ایجاد برخی تغییرات وجود ندارد.»

اواخر ماه گذشته میلادی مقاله‌ای در Nature Medicine منتشر شد که در آن محققان با بررسی اطلاعات ژنومی SARS-CoV-2، مخصوصا بخش‌های گیرنده ویروس (RBD)، سعی در کشف چگونگی جهش ویروس به نسخه‌های کشنده‌تر داشتند. محققان در این تحقیق متوجه شده بودند که این ویروس از نظر ژنتیکی دستکاری نشده. یکی از نویسندگان این مقاله در آن زمان اعلام کرده بود:

«با مقایسه داده‌های توالی ژنوم برای گونه‌های شناخته شده ویروس کرونا، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که این ویروس در طبیعت تولید شده. دو ویژگی ویروس، جهش در بخش RBD شاخک پروتئین و ساختار منحصر به فرد آن، دستکاری کووید-۱۹ در آزمایشگاه را رد می‌کند.»

اگرچه شکی در این وجود ندارد که این ویروس در آزمایشگاه و توسط انسان ساخته نشده، اما نگرانی‌ها در رابطه با فرار آن از آزمایشگاه‌ها در حال افزایش است. بسیاری موسسه ویروس شناسی ووهان را متهم کرده‌اند و حتی واشنگتن پست اخیرا در گزارشی به این موضوع اشاره کرده بود که مقامات ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ در رابطه با امنیت این آزمایشگاه ابراز نگرانی کرده‌اند. شاید جالب باشد بدانید این آزمایشگاه در حال بررسی ویروس‌های مربوط به خفاش‌ها بوده است.

کووید-۱۹

ویروس شناس استرالیایی، «ادوارد هولمز» در رابطه با شباهت ویروس کووید-۱۹ و ویروس خفاش‌ها اعلام کرده:

«RaTG13 نزدیکترین ویروس خفاش شناخته شده به ویروس کرونا است که در موسسه ویروس شناسی ووهان نگهداری می‌شد. هم اکنون گمانه‌زنی‌های بی پایه و اساسی مبنی بر این وجود دارد که کرونا از این ویروس منشا گرفته. RaTG13 از استان دیگری از چین، یوننان جمع آوری شده و ربطی به ووهان ندارد و علاوه بر این، واگرایی توالی ژنوم میان این ویروس و SARS-CoV-2 معادل ۵۰ سال تکامل است.»

ویروس‌ها به صورت طبیعی در همه میزبان‌ها می‌توانند جهش پیدا کنند، فرقی نمی‌کند ویروس به انسان سرایت کرده، در بدن حیوانات حضور دارد یا حتی در آزمایشگاه نگهداری می‌شود، می‌تواند در تمام آن‌ها جهش کند. متاسفانه هنوز دانشمندان اطلاعی از نحوه جهش و همچنین محلی که کرونا جهش پیدا کرده، ندارند، البته بسیاری به این موضوع اشاره می‌کنند که حیوانات در این زمینه نقش داشته‌اند.

در حالی فرضیه تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه مطرح می‌شود که دانشمندان از چندین سال پیش شیوع یک ویروس همه گیر را به دولت‌ها هشدار داده بودند. برای مثال مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در ایالات متحده آمریکا، «آنتونی فاوچی» در سال 2017 به دولت این کشور احتمال شیوع یک بیماری همه گیر را هشدار داده بود. به اعتقاد اپیدمیولوژیک دانشگاه لاتروب، «حسن ولی» برخی دولت‌ها قصد دارند از بحران کنونی بهره‌برداری سیاسی کنند و مردم با عدم توجه به شایعات باید مانع از انجام چنین کاری شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • pylordvader
    pylordvader | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    برای این روز های کرونایی سریال X-File را توصیه می کنم یک سریال زیر خاکی و بسیار فوق العاده که بخوبی شما را با این دانشمندان اشنا می کند

  • pylordvader
    pylordvader | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

    همچین می گویید دانشمند کسی ندونه فکر می کنه فیلم خالییودی است بابا صد تای این دانشمند ها را پلیس امریکا و المان لوله می کنند ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی