ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار
کسب و کار

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی رونق دهیم؟

بسیاری از افراد موفق عقیده دارند بهترین زمان برای شکوفا کردن ایده‌ها، دوره‌های بحرانی مانند شرایط کنونی است. حتی بسیاری عقیده دارند که هرچقدر این بحران عمیق‌تر باشد، فرصت‌ها نیز بیشتر و بهتر می‌شوند. بحران ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۰

بسیاری از افراد موفق عقیده دارند بهترین زمان برای شکوفا کردن ایده‌ها، دوره‌های بحرانی مانند شرایط کنونی است. حتی بسیاری عقیده دارند که هرچقدر این بحران عمیق‌تر باشد، فرصت‌ها نیز بیشتر و بهتر می‌شوند. بحران کنونی نیز شاید بزرگترین بحرانی باشد که ما در کل دوران حیاتمان ببینیم. در نتیجه بهتر است از این شرایط بهترین استفاده را کرده و سعی کنیم به کسب و کار خودمان سر و سامانی بدهیم.

سوالی که برای بسیاری پیش خواهد آمد این است که چگونه می‌توان در شرایط بحرانی رونق اقتصادی داشت؟ تاریخ پاسخ می‌دهد. همانطور که در بحران‌های سال گذشته نیز دیده‌ایم، بسیاری از شرکت‌ها با سرعت رشد سرسام‌آوری مواجه شده و اکنون به کسب و کارهای چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند. با در نظر گرفتن چندین نکته اساسی، می‌توان به خوبی از شرایط کنونی بهره گرفت و شاید زندگی را برای همیشه تغییر داد.

همه‌چیز را بازنگری کنید

کسب و کار

آیا شما در صنعت درستی فعالیت می‌کنید؟ آیا همکاران شما به درستی انتخاب شده‌اند؟ آیا محل کسب و کار شما در جای درستی قرار دارد؟ آیا همسر شما نیز شخص مناسب است؟ اگر شما بخواهید کسب و کاری را شروع کنید، مشابه کسب و کار فعلیتان خواهد بود؟ علاقه ندارید محل کسب و کار خود را تغییر دهید؟ این‌ها سوال‌های رادیکالی است که به ندرت جرات پرسیدنشان را از خودمان داریم.

تحت شرایطی که همه چیز به خوبی کار می‌کند، معمول با ضرب‌المثل «به ترکیب برنده دست نزن» حرکت می‌کنیم و در این بین بسیاری از فرصت‌های بهتر و بزرگتر را نیز از دست می‌دهیم. شرایط بحرانی عمیق فرصتی را در اختیارمان می‌گذارد تا همه‌چیز را از ابتدا بازنگری کنیم؛ عملا همه‌چیز را. شاید لازم باشد به کل کسب و کار خود را عوض کنید.

حتی برخی مواقع لازم است کشور کسب و کار خود را تغییر دهید. می‌توانید میان استرالیا، اتریش، آمریکا و آفریقا جابجا شوید و مطمئن باشید این تغییرات به نفعتان خواهد بود. البته لازم نست همه تغییرات را بنیادی انجام دهید. الان زمان آن است که سرمایه‌های خود را از غرق شدن نجات دهید. مهم نیست چقدر روی کسب و کار و دارایی‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید؛ اگر جواب نمی‌دهد، آن‌ها را فراموش کنید.

بحران بهترین زمان برای تغییر است

کسب و کار

بیشتر مواقع با شرایطی مواجه می‌شویم که ما را از تغییر منصرف می‌کنند، زیرا می‌دانیم تغییرات به سادگی رخ نمی‌دهند و همواره پیدا می‌شوند افرادی که نسبت به آن جبهه بگیرند. تعدیل نیرو، اخراج و آموزش نیروهای جوان می‌تواند مثال خوبی از این تغییرات باشد. مطمئن باشید هرگاه که شما از فرصت درست استفاده نکنید، کسب و کار خود را از لبه تکنولوژی به عهد عتیق هدایت می‌کنید.

بحران بهترین زمان برای تغییراتی است که همیشه به دنبالشان بودید؛ تغییرات در دوران بحران اجتناب ناپذیر هستند. اگر بخشی در شرکت شما کارایی لازم را ندارد، آن را منحل کنید؛ خط تولید خود را عوض کنید؛ ترفیع را به جای دوست قدیمی‌تان برای آن کارمند گوشه‌نشین خلاق خود در نظر بگیرید؛ قدمت را فراموش کنید و به کارایی دقت داشته باشید.

به دورکاری و نیروی پاره‌وقت روی بیاورید

کسب و کار

یکی از بهترین راه‌های افزایش بازدهی، جایگزینی نیروی تمام‌وقت بدون بازدهی با نیروی پاره‌وقت پربازده است. برای مثال می‌توان به تولید یک سریال رجوع کرد. هنرپیشگان تنها برای مت حضورشان در صحنه پول دریافت می‌کنند و این گونه نیست که حقوق ثابتی داشته باشند. این رویه برای باقی کادر فیلم‌برداری نیز صدق می‌کند.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر با همین سیستم کارمندان پاره‌وقت فعالیت می‌کنند، اما بسیاری دیگر از شرکت‌ها هم هستند که هنوز بر ایده «فیش حقوقی ثابت» پافشاری دارند. شرایط بحرانی یکی از زمان‌های نادر برای بازنگری در ساختار شرکتتان خواهد بود. در همین بازنگری ممکن است متوجه شوید بسیاری از کارمندانتان اصلا نیازی ندارند هر روز به شرکت مراجعه کنند

با داشتن زیرساخت مناسب می‌توان آن‌ها را با دیگر همکاران در ارتباط نگه داشت و کار تیمی را از راه دور مدیریت کنید. این کار می‌توان منجر به صرفه‌جویی زیادی شود و پولی که پیش از این برای فضای کار بزرگتر پرداخت می‌کردید را در زمینه‌های دیگر هزینه کنید.

کارمندان بین‌المللی استخدام کنید

کسب و کار

یکی دیگر از راه‌هایی که منجر به صرفه‌جویی می‌شود، استخدام کارمندان از سراسر دنیاست. به جای این که کارمندان خود را حتما به صورت محلی و نزدیک شرکتتان انتخاب کنید، آن‌ها را از میان میلیون‌ها استعداد نهفته در سراسر دنیا برگزینید. بسیاری از کسب و کارها به کمک این روش، توانسته‌اند تا ۵۰ درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این روش برای شرکت‌هایی که شهرهای شلوغ و پرهزینه قرار گرفته‌اند، بسیار مناسب است و می‌تواند منجر به پایداری اقتصادی آ‌ن‌ها شود. تمامی این تغییرات می‌تواند با مقاومت بسیاری روبرو شود، ولی در شرایط بحرانی به سادگی پذیرفته خواهند شد.

سهام خود را مدیریت کنید

کسب و کار

سرمایه‌های خود را به سرعت از صنایع پرخطر خارج کنید. حتی اگر می‌توانید آن‌ها را به کسب و کارهایی منتقل کنید که می‌دانید در شرایط بحرانی به صورت انفجاری رشد می‌کنند. بهترین مثال اپلیکیشن «زوم» است که سهام آن در همین شروع بحران دو برابر شد. همچنین از خارج کردن سهام خود از شرکت‌ها و کسب و کارهای کم‌بازده نهراسید. با انتقال پول و سرمایه خود به کسب و کارهایی بهتر، به بهبود وضعیت مردم نیز کمک خواهید کرد. در شرایطی که درگیر کرونا هستیم، پلتفرم‌هایی مانند زوم و اسکایپ بیشتر به کمک مردم می‌آیند تا شرکت‌های هواپیمایی و رستوران‌ها.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی