ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محققان MIT
تکنولوژی

محققان MIT موفق به توسعه سنسورهای قابل شستشو برای ردیابی علائم حیاتی شدند

محققان MIT نوع جدیدی از سنسورهای سبک وزن را توسعه داده‌اند که می‌توانند در پار‌چه‌ها مانند پلی‌ استر که اغلب توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعبیه شوند. این سنسورها علائم حیاتی مانند دما، ضربان قلب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۱

محققان MIT نوع جدیدی از سنسورهای سبک وزن را توسعه داده‌اند که می‌توانند در پار‌چه‌ها مانند پلی‌ استر که اغلب توسط ورزشکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعبیه شوند. این سنسورها علائم حیاتی مانند دما، ضربان قلب و میزان تنفس را به صورت مداوم اندازه‌گیری می‌کنند و البته قابل شستشو هستند و امکان استفاده مجدد از آن‌ها در پارچه دیگری نیز وجود دارد.

این سنسور که می‌تواند با گوشی‌های هوشمند ارتباط برقرار کند و احتمال تولید انبوه آن توسط شرکت‌های چینی وجود دارد، پتانسیل بالایی برای استفاده در صنایع بهداشت و درمان، ورزشی و حتی فضایی برای نظارت روی علائم حیاتی فضانوردان دارد. ناسا و MIT بخشی از بودجه این تحقیق را پرداخت کرده‌اند، اما استفاده اصلی از این سنسور روی کره زمین برای مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود.

این سنسورها می‌توانند روشی راحت‌تر و ارزان‌تر برای نظارت مداوم روی وضعیت بیماران مبتلا به کرونا محسوب شوند و کاهش ارتباط مستقیم پزشکان با بیماران را در پی دارد. پزشکان می‌توانند توسط این سنسورها تمام علائم حیاتی بیماران را مورد بررسی قرار دهند و همچنین کارآمد بودن روش درمان خود را پیگیری کنند.

نیاز به بررسی وضعیت بیماران از راه دور با توجه به کاهش ریسک ابتلا به کرونا به طور چشمگیری در حال افزایش است. برخی شرکت‌ها فعالیت خود در این زمینه را آغاز کرده‌اند که برای مثال می‌توان به استارتاپ آمریکایی «فوروارد» اشاره کرد که در اختیار بیمارانی که باید در خانه مورد بررسی قرار بگیرند، سنسور قرار می‌دهد. شرکت Kinsa نیز توسط سنسور اطلاعات بیومتریک را به صورت ناشناس جمع آوری می‌کند تا بتواند یکی از علائم ویروس کرونا یعنی تب را در جامعه ارزیابی کند.

تا به امروز چندین سنسورهای قابل تعبیه در لباس توسعه پیدا کرده‌اند و حتی به تولید رسیده‌اند، اما به نظر می‌رسد محققان MIT به مدل کارآمدتری از این سنسور دست پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود در آینده کاربرد آن در جامعه افزایش یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی