ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه ؛ برای حفظ تایرها در شرایط ایده آل چه باید کرد؟

شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را در کره خاکی پدید آورده و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مجبور هستند به خاطر شکستن زنجیره انتقال، اوقات خود را در قرنطینه خانگی سپری کنند. این مساله ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را در کره خاکی پدید آورده و بسیاری از مردم در کشورهای مختلف مجبور هستند به خاطر شکستن زنجیره انتقال، اوقات خود را در قرنطینه خانگی سپری کنند. این مساله سبب شده رفت و آمد در مسیرهای عمومی به کمترین حد ممکن برسد، طوری که طبق گزارش اخیر مسیریاب ویز میزان رانندگی در سطح دنیا تا 60 درصد کاهش یافته است.

با توجه به این شرایط شمار زیادی از خودروها اکنون در حیاط منازل، پارکینگ ها یا سطح خیابان ها رها شده و مدتی است که از جای خود تکان نخورده اند. احتمالا می دانید عدم استفاده و پارک طولانی مدت خودرو، به برخی اجزا از جمله تایرها صدمه می زند.

به منظور پیشگیری از صدمه دیدن تایرها در دوران قرنطینه و حفظ آنها در وضعیت بهینه، نشریه تخصصی Tyre Reviews اخیرا با انتشار ویدیویی جالب، رعایت چند نکته را به مالکین خودروها توصیه کرده است. چنانچه شما هم مجبورید برای مدتی نسبتا طولانی (مثلا چند هفته) اتومبیل خود را در جایی متوقف کنید، می توانید با رعایت این نکات میزان آسیب دیدگی تایرها را به حداقل برسانید.

بازبینی و بررسی دقیق تایرها قبل از پارک

در گام اول باید تایرها را با دقت بررسی نموده و هر گونه ذرات اضافی و گرد و غبار را از آنها پاک کرد. برای این کار می توان از همان روش سنتی ابر و کف کمک گرفت. در کارواش ها معمولا از آب پر فشار برای تمیز کردن تایرها استفاده می شود، Tyre Reviews این روش را به خاطر احتمال صدمه به دیواره تایر مناسب نمی داند.

مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه

امواج فرابنفش برای تایرها مضر هستند، به همین جهت چنانچه قرار است خودرو زیر آفتاب بماند، پیشنهاد می شود جداره ها با واکس های محافظ UV پوشانده شوند. همچنین با تمیز شدن تایرها بهتر است میزان خوردگی کناره ها و آج ها بررسی گردند تا در صورت کمتر شدن عمق از سه میلی متر در قسمت میانی، خرید حلقه های جدید را در لیست خرید خود بگنجانید. برای سنجش عمق، می توان حد سه میلی متر را روی یک سکه مشخص نموده و با قرار دادن آن در داخل آج وضعیت را تشخیص داد. بستن سر والف (والو) تایرها دیگر نکته ای است که Tyre Reviews توصیه می کند.

مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه

قرار دادن خودرو روی جک در صورت امکان

خودروها برای جابجایی و حرکت ساخته شده اند و توقف طولانی مدت برای آنها – به خصوص تایرهایشان – همانند سم است. وقتی خودرویی به مدت چند هفته یا بیشتر در جایی ساکن باقی می ماند، قسمتی از تایرها که با زمین در تماس است به دلیل تحمل وزن بالا حالت قوسی خود را از دست داده و به تدریج فرمی مسطح پیدا می کند.

برای جلوگیری از وقوع اتفاقی مشابه و در صورت فراهم بودن امکانات باید خودرو را روی جک قرار داد تا تایرها تماسی با زمین نداشته باشند.

افزایش فشار باد تایرها

حتما خواهید گفت امکان بهره گیری از جک برای همه مردم وجود ندارد. در این حالت می شود به روش افزایش فشار باد تایرها متوسل شد. با این کار تایرها مقاومت بیشتری در برابر وزن سنگین خودرو پیدا می کنند. برای اینکه بدانید تا چه حد اجازه دارید فشار باد تایرها را افزایش دهید، باید به مشخصات درج شده در دیواره لاستیک توجه کنید.

مراقبت از خودرو در دوران قرنطینه

اگر این کار را انجام دادید، یادداشتی را روی داشبورد یا پشت فرمان بگذارید تا هر زمان قصد حرکت مجدد داشتید بدانید اول از هر چیزی باید باد تایرها را مجددا تنظیم کنید، زیرا حرکت با لاستیک پر باد علاوه بر صدمه به قسمت میانی آن، چسبندگی و راحتی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.

جابجایی خودرو هر چند وقت یک بار

پس از افزایش فشار باد تایرها و پارک کردن خودرو در مکانی مناسب، باید هر چند روز یا نهایتا هر هفته یک بار، اقدام به جابجایی آن نمود تا فشار مداوم تنها روی قسمتی ثابت از تایرها نباشد. حرکت دادن خودرو به اندازه 30 سانتی متر برای تحقق این هدف کافی است.

برای جابجایی 30 سانتی متری اصلا نیازی به استارت و روشن شدن موتور نیست، بلکه بهتر است با هل دادن به جلو یا عقب، ضمن ورزش کردن مکان خودرو را اندکی تغییر دهید. به یاد داشته باشید روشن کردن موتور برای مدتی خیلی کوتاه، باعث فشار به باتری و همچنین تجمع رطوبت در برخی اجزا شده (مثل مجموعه اگزوز) و در صورت تکرار ممکن است به از کار افتادن باتری یا خرابی قطعات دیگر منجر شود.

حفظ خودرو دور از تابش مستقیم آفتاب

همانطور که در ابتدا اشاره شد، تایرها اصلا امواج فرابنفش را دوست ندارند. از این رو بهتر است اتومبیل خود را در پارکینگ یا هر نقطه ای که دور از تابش مستقیم آفتاب است، پارک نمایید. در صورت فراهم بودن پارکینگ استفاده از آن کاملا پیشنهاد می شود، چرا که از خودرو در برابر هر گونه تغییرات دمایی شدید نیز محافظت خواهد شد.

استفاده از نگهدارنده های مخصوص

قطعات جانبی مخصوصی وجود دارند که برای قرار دادن در زیر چرخ ها طراحی شده اند. این قطعات نقش نگهدارنده را ایفا کرده و دارای قوسی مشابه با قوس تایر هستند. با گذاشتن این قطعات در زیر هر چهار چرخ، فشار موجود روی تایرها پخش شده و از احتمال مسطح شدن قسمتی که با زمین در تماس است، تا حد زیادی پیشگیری می شود.

نکات کاربردی دیگر

اگر خودرویتان به مدت چند هفته در جایی ساکن باقی خواهد ماند، قبل از پارک کردن بهتر است به اندازه کافی بنزین زده و سری هم به کارواش بزنید. پس از پارک کردن هم از فرصت موجود می توانید برای بررسی قسمت های مختلف، محکم کردن پیچ و مهره ها و کنترل وضعیت سیالات استفاده نمایید.

باتری یکی از اجزایی است که با پارک طولانی مدت خودرو ممکن است به اصطلاح بخوابد. برای جلوگیری از این اتفاق دو راه پیش رو دارید. اولین راه این است که باتری را از ماشین جدا نموده و یا حتی الامکان ترمینال های (سر باتری) آن را باز کنید.

راه دوم این است که حداقل هر هفته یک بار استارت زده و اجازه دهید خودرو به مدت 15 دقیقه روش بماند. البته حتما می دانید این روش باعث اتلاف بنزین و آلودگی هوا می شود.

عدم درگیر کردن ترمز دستی، دیگر نکته ای است که باید مد نظر قرار بگیرد. چنانچه لنت و دیسک برای مدتی طولانی با هم در تماس باشند، احتمال دارد به هم چسبیده و یا فرسوده شوند. از این رو توصیه می شود برای ثابت نگه داشتن خودرو آن را در دنده قرار دهید یا از همان نگهدارنده های مخصوص یا استاپر (قطعه ای که برای انداختن جلوی چرخ ها طراحی شده و نقش سنگ را به روشی با کلاس تر ایفا می کند!) استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی