ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

معرفی و نگاه نزدیک به مینی پی سی یونیوو K3؛ جایگزین ارزان و بی صدا برای کیس های بزرگ

کامپیوترهای شخصی طی یکی دو دهه اخیر کوچک و کوچک تر شدند و به تدریج شاهد ظهور انواع و اقسام کامپیوترهای یکپارچه بودیم. اگرچه کاربران خانگی همچنان به کیس های استاندارد علاقه مندند تا دستشان ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

کامپیوترهای شخصی طی یکی دو دهه اخیر کوچک و کوچک تر شدند و به تدریج شاهد ظهور انواع و اقسام کامپیوترهای یکپارچه بودیم. اگرچه کاربران خانگی همچنان به کیس های استاندارد علاقه مندند تا دستشان برای انتخاب قطعات، تعمیر و ارتقاء احتمالی در آینده بازتر باشد، اما در محیط های اداری و سازمانی با استقبال بیشتری از کامپیوترهای یکپارچه مثل آل-این-وان یا مینی پی سی روبرو هستیم. در این مطلب می خواهیم نگاهی به یکی از جدیدترین محصولات شرکت بهین تکنولوژی یعنی مینی پی سی یونیوو K3 داشته باشیم.

شرکت بهین تکنولوژی با سابقه 27 ساله در حوزه IT ایران و به عنوان نماینده برندهای معتبری مانند فوجیتسو، دل و لنوو، اوایل سال 1396 کارخانه صنایع بهین را افتتاح کرد و تولید و مونتاژ محصولاتی نظیر آل-این-وان و مینی پی سی با برند یونیوو (Univo) را شروع نمود. اکنون سبد محصولات برند یونیوو کامل تر شده و مواردی نظیر آل-این-وان، مینی پی سی، مانیتور، زیرو کلاینت، دستبند هوشمند و لوازم جانبی را در بر می گیرد.

مینی پی سی یونیوو K3 یکی از جدیدترین محصولات این شرکت محسوب می شود که به دلیل بهره مندی از پورت های COM، بدنه آلومینیومی و طراحی بدن فن، مشتریان ویژه ای مانند بانک ها و سازمان های دولتی و خصوصی دارد، هرچند شاید از نظر سخت افزاری برای کاربران خانگی چندان جذاب نباشد. در ادامه مشخصات اصلی این دستگاه را مرور می کنیم:

  • پردازنده اینتل Core i3-5005u
  • 8 گیگابایت حافظه رم DDR3
  • 128 گیگابایت حافظه SSD
  • ابعاد 4×20×20 سانتیمتر
  • وزن 1.2 کیلوگرم
  • حداکثر توان مصرفی 60 وات
  • قیمت حدود 5.5 میلیون تومان

همان طور که می بینید با سخت افزار کارآمد اما نه چندان به روز طرف هستیم که حداکثر 60 وات برق مصرف می کند، یعنی چیزی در حدود یک چهارم یک کامپیوتر خانگی با سخت افزار مشابه. به جز مصرف پایین برق، مینی پی سی یونیوو K3 چند ویژگی شاخص دیگر هم دارد که در ادامه با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.

طراحی و کیفیت ساخت

مینی پی سی یونیوو K3 محصولی مستحکم و مقاوم محسوب می شود. بدنه دستگاه به طور کامل از فلز ساخته شده و لبه های رویه دستگاه نیز تراش خورده تا زیر نور کمی بدرخشد. البته این کار باعث شده لبه های تیزی روی دستگاه به وجود آید که اگر مراقب آنها نباشید، دست شما را خراش می دهند. بدنه دستگاه به خوبی و بدون نقص مونتاژ شده تا راهی برای نفوذ آب و گرد و غبار به داخل وجود نداشته باشد.

بدنه فلزی و محکم مینی پی سی یونیوو K3 باعث شده تا وزن دستگاه کمی بیشتر از حد انتظار باشد. البته وزن 1.2 کیلوگرمی این محصول، مشکلی برای نصب آن روی مانیتور ایجاد نمی کند و به راحتی می توانید از طریق مانت استاندارد VESA این کار را انجام دهید. در این حالت دسترسی به درگاه ها کمی دشوار می شود و شاید مجبور شوید از کابل های افزایش طول USB استفاده کنید.

رویه آلومینیومی دستگاه به شکلی طراحی شده که نقش هیت سینک را برای انتقال حرارت ایفا کند. همین موضوع باعث شده تا نیازی به تعبیه فن داخل محصول نباشد و با دستگاهی کاملاً بی صدا روبرو باشیم.

از نمای روبرو شاهد تنها دکمه دستگاه یعنی دکمه پاور هستیم که با LED قرمز رنگ، وضعیت روشن بودن کامپیوتر را مشخص می کند. در کمال تعجب از دکمه ریست خبری نیست و برای ریست کردن دستگاه باید دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید. دو درگاه USB 2.0 هم جلوی بدنه تعبیه شده تا کار شما را برای اتصال لوازم جانبی راحت کند. لوگوی یونیوو هم جلوی دستگاه خودنمایی می کند.

درگاه های ارتباطی

مینی پی سی یونیوو K3 درگاه های ارتباطی متنوعی دارد که در قسمت جلو، سمت راست و پشت بدنه تعبیه شده اند. همان طور که گفتیم در قسمت جلو شاهد دو درگاه USB 2.0 هستیم که اتصال لوازم جانبی را ساده تر می کنند.

لبه سمت راست میزبان دو پورت COM است که هنوز در بعضی مراکز از جمله بانک ها کاربرد دارد. این درگاه از سال 2007 به تدریج از کامپیوترهای شخصی حذف شده و حضور آن در مینی پی سی یونیوو نشان می دهد این دستگاه به طور ویژه برای کاربردهای خاص طراحی و ساخته شده است.

پشت دستگاه شاهد ورودی پاور، درگاه HDMI، درگاه VGA، دو درگاه USB 2.0، دو درگاه USB 3.0، درگاه شبکه، خروجی هدفون و ورودی میکروفون هستیم. البته چیدمان درگاه ها کمی فشرده است. مثلاً اگر کابل HDMI کمی عریض و بزرگ باشد، به پاور فشار می آورد. همچنین اتصال چهار وسیله جانبی همزمان به چهار درگاه USB هم کار سختیست و احتمالاً برای وصل کردن فلش های بزرگ یا دانگل های وای فای با مشکل مواجه شوید.

مینی پی سی یونیوو K3 به شکل پیش فرض از ارتباط وای فای و بلوتوث بی بهره است، اما امکان نصب ماژول وایرلس داخل دستگاه و روی درگاه PCI Express وجود دارد. البته استفاده از دانگل وای فای USB کار را ساده تر می کند.

کارآیی

سخت افزار مینی پی سی یونیوو K3 کمی قدیمی به نظر می رسد ولی برای تجربه بی نقص ویندوز 10 کاملاً کافیست، البته اگر خود ویندوز 10 را بی نقص بدانیم. تاریخ معرفی پردازنده نسل پنجمی اینتل Core i3-5005u به سه ماهه اول سال 2015 میلادی یعنی حدود 5 سال قبل بر می گردد. این پردازنده 14 نانومتری با 2 هسته فیزیکی و 4 هسته منطقی و حداکثر فرکانس 2 گیگاهرتز، توان مصرفی پایین و اتلاف حرارت کمی دارد. به همین دلیل یونیوو توانسته بدون نیاز به فن و فقط با استفاده از هیت سینک، این پردازنده را خنک نگه دارد.

در کنار این پردازنده شاهد 8 گیگابایت حافظه رم DDR3 هستیم که روی یکی از شکاف های رم نصب شده است. در صورت نیاز می توان 8 گیگابایت رم دیگر را نیز به دستگاه اضافه کرد. خوشبختانه یونیوو از 128 گیگابایت حافظه SSD در این محصول استفاده کرده تا سرعت و کارآیی دستگاه به شکل چشمگیری اضافه شود.

مینی پی سی یونیوو K3 بدون سیستم عامل ویندوز عرضه می شود و باید خودتان زحمت نصب و فعال سازی ویندوز را بکشید. سیستم عامل ویندوز اوریجینال می توانست امنیت دستگاه را تا حد زیادی افزایش دهد ولی از طرفی، هزینه های اولیه را هم افزایش می داد و به همین دلیل اکثر کامپیوترهای شخصی بدون سیستم عامل وارد کشورمان می شوند. این دستگاه به طور کامل با ویندوز 7 و 10 سازگار است. ما تمام تست ها را با ویندوز 10 انجام دادیم.

پس از نصب ویندوز 10 تمام درایورها به طور خودکار نصب می شوند. سرعت بالا آمدن دستگاه کاملاً خوب است و از زمان فشردن دکمه پاور، ویندوز به همراه نرم افزارهای پایه طی 15 ثانیه آماده به کار می شود. به خاطر استفاده از SSD سرعت نصب و اجرای نرم افزارها نیز بسیار بالاست.

برای تست عمومی مینی پی سی یونیوو به سراغ بهترین برنامه این حوزه یعنی PCMark 10 رفتیم.

همان طور که می بینید مینی پی سی یونیوو K3 در تست PCMark 10 امتیاز قابل قبول 2152 را به دست آورده که اگرچه درخشان نیست، اما نیاز عمومی اکثر کاربران را به راحتی پاسخ می دهد. کسب امتیاز بسیار خوب 5566 در بخش ضروریات نشان می دهد نشان می دهد استفاده از این دستگاه برای اجرای برنامه های مرسوم، کنفرانس ویدیویی و مرور وب کاملاً لذت بخش است. امتیاز بخش بهره وری شامل استفاده از ابزارهای ویرایش متن یا صفحه گستره (مانند مایکروسافت اکسل) نیز قابل قبول به نظر می رسد. با این حال اگر به تولید محتوای دیجیتال مثل ویرایش حرفه ای عکس و تدوین ویدیو علاقه دارید، این محصول برای شما ساخته نشده است.

حافظه SSD مینی پی سی یونیوو K3 روی درگاه mSATA سوار شده که سرعتی چند برابر هارد دیسک های استاندارد را به ارمغان می آورد، هرچند به گرد پای حافظه های جدید NVMe نمی رسد. یونیوو از برند نه چندان معروف Foresee ساخت شرکت چینی Longsys در این محصول استفاده کرده اما طبق اطلاعات بروشور دستگاه، در مدل های نهایی شاهد استفاده از برندهای معروف تری مانند وسترن دیجیتال، کنگستون، گیل یا ای دیتا خواهیم بود. برای تست سرعت حافظه به سراغ اپلیکیشن کریستال دیسک مارک رفتیم.

همان طور که می بینید سرعت خوندن و نوشتن ترتیبی حافظه SSD این دستگاه به ترتیب به 542 و 360 مگابایت بر ثانیه می رسد، یعنی حدود 4 برابر بیشتر از هارد دیسک استاندارد. به همین دلیل سرعت بوت ویندوز و اجرای برنامه ها بسیار بالاست و تجربه سریعی از اجرای ویندوز 10 را در اختیار شما می گذارد. ظرفیت حافظه برای ذخیره سازی محتوای حجیم کافی نیست و فقط می توانید سیستم عامل به همراه چند برنامه کاربردی را نصب کنید که البته برای رفع نیازهای اداری و سازمانی کافیست.

همان طور که گفتیم مینی پی سی یونیوو K3 از سیستم خنک سازی پسیو استفاده می کند. روی پردازنده اصلی دستگاه یک قطعه هیت سینک آلومینیومی قرار گرفته که با استفاده از خمیر مخصوص انتقال حرارت، به پنل روی دستگاه متصل شده است. جالب اینکه حتی زیر بار سنگین و استفاده از حداکثر توان دستگاه هم شاهد افزایش بیش از حد دمای پردازنده و افت کارآیی نیستیم. بدنه دستگاه هم داغ نمی شود ولی بهتر است برای اتلاف بهینه حرارت، روی دستگاه را نپوشانید.

جمع بندی

مینی پی سی یونیوو K3 محصولی با کیفیت و خوش ساخت محسوب می شود که مشتریان سازمانی و اداری را هدف قرار داده است. استفاده از این محصول در محیط های اداری به کاهش فوق العاده مصرف انرژی، استفاده بهینه از فضای موجود و یکپارچه سازی سیستم ها منجر می شود، ضمن اینکه هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. کارآیی مطلوب، وجود درگاه COM و عملکرد کاملاً بی صدا از جمله مزایای اصلی این سیستم برای کاربران اداری هستند.

البته کاربران خانگی با نیازهای روزمره مثل تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی، مرور وب و نرم افزارهای معمول هم می توانند این دستگاه را برای تجربه ویندوز انتخاب کنند، چون هزینه کمتری نسبت به کامپیوترهای مشابه دارد، فضای کمی اشغال می کند و دردسر انتخاب قطعات و اسمبل سیستم را کاهش می دهد.

در مجموع می توان گفت مینی پی سی یونیوو K3 با توجه به قیمت 5.5 میلیون تومانی محصولی مناسب برای بازار کشورمان محسوب می شود. امیدواریم شرکت بهین تکنولوژی با برند یونیوو بتواند استفاده از این کامپیوترهای کوچک را در کشور رواج دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • Farzad7
    Farzad7 | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    کیفیت ساخت بالا ، قیمت مناسب ، پردازنده corei3 و وجود همه پورت ها (حتی پورت COM) واسه مصارف اداری و سازمانی مناسبش کرده، حتی اگه نیاز به استفاده از نرم‌افزار‌های سنگین طراحی‌یا محاسباتی نداشته باشیم، می تونیم تو خونه برای مصارف شخصی بهترین استفاده‌ رو ازین مینی پی سی جمع و‌جور کنیم.

  • 72arvin
    72arvin | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    ba tavajoh b gheymat keifiate kheili khobi dare

  • Alecferaa
    Alecferaa | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

    با نصف این پول میشه یه دونه hp 800 mini خرید با توان پردازشی واقعی یه PC نه اینکه پردازنده سری U روش باشه :))

    • kourosh pishkoohi
      kourosh pishkoohi | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹


      این محصول برای مشتریانی خاصی طراحی و تولید شده به جهت پورت های COM، بدنه آلومینیومی و طراحی بدن فن، مشتریان ویژه ای مانند بانک ها و سازمان های دولتی و خصوصی داره مصرف انرژی رو کاهش میده به راحتی پشت مانیتور قرار میگیره و فضای کمی اشغال میکنه و...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی