ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

گاف عجیب تسلا؛ ماژول اطلاعات شخصی مشتریان از eBay سر در آورد

با روند روزافزون دیجیتال شدن خودروها، بسیاری از کارشناسان نگرانی هایی را در رابطه با حریم خصوصی مطرح می کنند. این نگرانی ها چندان هم بی راه نیستند، چرا که اخیرا مشخص شده عدم حذف ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۳۰

با روند روزافزون دیجیتال شدن خودروها، بسیاری از کارشناسان نگرانی هایی را در رابطه با حریم خصوصی مطرح می کنند. این نگرانی ها چندان هم بی راه نیستند، چرا که اخیرا مشخص شده عدم حذف داده از سخت افزارهای مربوط به سیستم اینفوتینمنت و اتوپایلوت تسلا، ممکن است به فاش شدن اطلاعات شخصی افراد منجر شود.

بر اساس تحقیقاتی که توسط یک هکر کلاه سفید با نام مستعار GreenTheOnly انجام شده، قطعات دست دوم مربوط به سیستم اینفوتینمنت برخی از محصولات تسلا اکنون سر از سایت های اینترنتی درآورده اند. این امر به خودی خود مساله ساز نیست، اما مشکل زمانی آغاز می شود که بدانیم داده های موجود در این اجزا توسط تسلا حذف نشده است.

هکر کلاه سفید GreenTheOnly در اقدامی جالب 4 دستگاه واحد کنترل مدیای مربوط به محصولات تسلا (MCU) را از eBay خریداری کرده است. وی با بررسی دقیق این ماژول ها متوجه شده که اطلاعات مربوط به مالکین قبلی به راحتی قابل استخراج هستند.

در حالت عادی یک سیستم اینفوتینمنت می تواند اطلاعاتی از قبیل شماره تلفن مخاطبین، آدرس ها و محتوای صوتی را ذخیره سازی کند. اما سیستم اینفوتینمنت تسلا پیشرفته تر بوده و سرویس های دیگری مثل اسپاتیفای و نتفلیکس را نیز در خود دارد. با توجه به ذخیره شدن کوکی (Cookie) این سرویس ها در اجزای سیستم اینفوتینمنت، هکرها می توانند از این طریق به حساب کاربری مربوطه نفوذ کنند.

به غیر از اینها کوکی های جیمیل و پسورد مربوط به تمامی شبکه های وای فای نیز به صورت متن ساده قابل دسترس هستند. GreenTheOnly می گوید هر 4 ماژول خریداری شده اطلاعات دیگری مثل آدرس منزل، محل کار، رمز وای فای، لیست تماس ها و داده های تقویمی را در خود دارند.

تسلا
تسلا از مارس امسال سرویس ارتقای سخت افزاری را برای مدل های قدیمی ارایه می کند. با این سرویس مالکین چنین مدل هایی می توانند از قابلیت های جدید که نیازمند قدرت پردازشی بیشتری هستند، بهره مند شوند

با توجه به اینکه اکثر مالکین دوست دارند اطلاعات شخصی آنها از سیستم قدیمی به سیستم جدید منتقل شود، آنها بدون ریست کردن خودروی خود را در اختیار تسلا می گذارند؛ اما مشکل آنجاست که آنها دیگر به MCU قبلی دسترسی پیدا نمی کنند تا اطلاعات خود را حذف کنند.

نکته عجیب اینکه مراکز سرویس تسلا ملزم هستند سخت افزارهای قدیمی را پس از جداسازی از خودروها به طور کامل از بین ببرند. البته ماژول هایی که GreenTheOnly خریداری کرده، به لحاظ فیزیکی صدمه هایی جزئی دیده اند؛ احتمالا این صدمات به خاطر تلاش نه چندان جدی برای معدوم سازی ایجاد شده اند.

در همین راستا یک مساله تعجب برانگیز دیگر وجود دارد و آن اینکه ماژول های قدیمی چگونه در eBay به فروش گذاشته شده اند. احتمال می رود در این زمینه کوتاهی هایی از سوی برخی مراکز صورت گرفته باشد.

تسلا مدل 3

ناگفته نماند پیشتر اتفاق مشابهی برای چند خودروساز دیگر رخ داده است. برای نمونه همین ماه گذشته میلادی بود یکی از نشریات انگلیسی فاش کرد که سیستم اینفوتینمنت خودروهای تولیدی دو شرکت فورد و فولکس واگن می توانند باعث لو رفتن اطلاعات شخصی مالکین شوند.

خودروهای پیشرفته امروزی به لطف امکانات فراوانی که دارند، اطلاعات زیادی را درباره مالکین خود می دانند. از این رو در چنین مدل هایی بهترین روش برای حفظ حریم خصوصی این است که قبل از فروش یا ارتقای سخت افزاری آنها هر گونه اطلاعات مهم و حیاتی را پاک کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • eagle2
    eagle2 | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

    قاعدتا کامپیوترها مربوط به ماشینهای تصادفی یا ماشینهایی بودند که قطعاتشون توسط تعمیرگاههای غیرمجاز یا مالک تعویض شده. در مورد ماشینهایی که در تصادف آسیب جدی میبینند و اسقاط میشن، شرکت بیمه کل قیمت ماشین رو به مالک پرداخت میکنه و ماشین به همون شکل در مزایده فروخته میشه. هر کسی میتونه ماشین تصادفی رو از مزایده بخره و قطعاتش رو بفروشه و درآمد کسب کنه.

  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

    منم وقتی پیکانمو فروختم آخرین کاستی ک گوش میکردم تو پخشش گیر کرده بود. ینی ممکنه اطلاعاتم لو بره؟!

مطالب پیشنهادی