ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

FDA برای اولین بار مجوز استفاده از تکنیک «کریسپر» برای تشخیص کرونا را صادر کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا برای نخستین بار مجوز استفاده از تکنیک ویرایش ژن موسوم به «کریسپر» (CRISPR) را برای تشخیص سریع کووید ۱۹ صادر کرد. این تکنیک با وجود پتانسیل مشکلات اخلاقی دارد. شرکتی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سازمان غذا و داروی آمریکا برای نخستین بار مجوز استفاده از تکنیک ویرایش ژن موسوم به «کریسپر» (CRISPR) را برای تشخیص سریع کووید ۱۹ صادر کرد. این تکنیک با وجود پتانسیل مشکلات اخلاقی دارد.

شرکتی به نام «Sherlock Biosciences» برای اولین بار مجوز استفاده اورژانسی از تکنیک ویرایش ژن کریسپر را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است. کیت آزمایش کرونا این شرکت که CRISPR SARS-CoV-2 نام دارد، با استفاده از یک مولکول کریسپر امضای ژنتیکی ویروس کرونا را شناسایی می‌کند. اگر ویروس شناسایی شود، آنزیم کریسپر فعال شده و سیگنال قابل ردیابی منتشر می‌کند.

این کیت که برای تشخیص ویروس کرونا از نمونه بینی یا BAL استفاده می‌کند، برای استفاده در آزمایشگاه‌هایی که مجوز انجام آزمایشات پیچیده را دارند، طراحی شده است. با اینکه این روش «سریع» نامگذاری شده ولی شرکت سازنده نگفته است که آماده شدن نتیجه آزمایش این کیت چقدر طول می‌کشد.

«David Walt»، یکی از مؤسسان شرکت «Sherlock Biosciences» می‌گوید که به کمک کیت آن‌ها می‌توان تغییر تکی در DNA یا توالی RNA در یک مولکول را به سرعت تشخیص داد. دقت بالا در کنار توانایی بکارگیری آن روی بیش از ۱۰۰ هدف و یا به عنوان یک سیستم مراقبت ساده، این کیت را به گزینه‌ای مهم برای تشخیص سریع کووید ۱۹ تبدیل می‌کنند.

شرکت یاد شده می‌گوید که به دنبال تولید انبوه هر چه سریع تر کیت است و در هفته‌های آتی برنامه‌های خود را برای عرضه و در دسترس بودن آن اعلام می‌کند. این شرکت همچنین در حال توسعه کیت دستی دیگری مشابه با کیت‌های تشخیص حاملگی خانگی برای تشخیص کووید ۱۹ است.

استفاده از تکنیک کریسپر مشکلات اخلاقی را به دنبال داشته و در بسیاری از کشورها ممنوع است. اوایل دی ماه سال قبل دادگاهی در چین دانشمندی را که با دستکاری ژنتیکی تغییراتی در DNA دو نوزاد ایجاد کرده بود، به سه سال زندان و پرداخت جریمه هنگفت محکوم کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی