ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودروهای پرنده
تکنولوژی

خودروهای پرنده و کرونا؛ رویای بشر بدست یک ویروس نابود می‌شود؟

بسیاری از شرکت‌ها در حال کار روی خودروهای پرنده هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تاکسی‌های پرنده برقی شرکت اوبر است که با همکاری هیوندای توسعه پیدا می‌کنند. با وجود برنامه‌ریزی‌های گسترده، ویروس کرونا و ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰

بسیاری از شرکت‌ها در حال کار روی خودروهای پرنده هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تاکسی‌های پرنده برقی شرکت اوبر است که با همکاری هیوندای توسعه پیدا می‌کنند. با وجود برنامه‌ریزی‌های گسترده، ویروس کرونا و ضربه محکمی که به اقتصاد و صنایع هوایی و خودرو وارد شده، می‌تواند تمام آن‌ها را نابود کند.

اگرچه ۲۵۰ شرکت در حال کار روی پروژه خودروهای پرنده شامل طراحی، باتری و سیستم‌های کنترلی هستند، اما بسیاری از آن‌ها در آینده نزدیک شکست خواهند خورد. به گفته «کوروش سیگاری»، هم‌بنیانگذار اجلاس رهبری تاکسی‌های پرنده برخی از این شرکت‌ها به صورت طبیعی با شکست مواجه می‌شوند، اما کووید-۱۹ به این روند سرعت می‌بخشد.

علاوه بر شرکت‌های کوچک با بودجه کم، پروژه شرکت‌های بزرگی مانند ایرباس و بوئینگ نیز در معرض خطر قرار دارند. احتمالا برنامه این شرکت‌ها تا زمانی که اقتصاد به وضعیت عادی بازگردد، با تاخیر مواجه می‌شوند و حتی شاید برخی از آن‌ها لغو شوند. با وجود این موضوع، اوبر با احتیاط نسبت به آینده این پروژه‌ها خوشبین است. این تاکسی اینترنتی قصد دارد سرویس تاکسی‌های پرنده خود را در سال ۲۰۲۳ در دالاس، لس آنجلس و همچنین ملبورن راه‌اندازی کند.

علاوه بر سختی طراحی و تولید این وسایل نقلیه، دریافت مجوز فعالیت آن‌ها از سوی دولت‌ها نیز دشواری‌های زیادی دارد که البته با توجه به شیوع کرونا، این فرایند سخت‌تر از گذشته نیز می‌شود. اگرچه برخی کارشناسان آینده تاکسی‌های پرنده را در خطر می‌بینند، اما شرکت‌های بزرگ اعلام کرده‌اند که همچنان به برنامه‌های خود پایبند خواهند بود.

خودروهای پرنده

در حالی که ایرباس اعلام کرده که همچنان به برنامه «CityAirbus» متعهد است، کارشناسان نسبت به آینده پروژه خودروهای پرنده بوئینگ خوشبین نیستند چرا که این شرکت با مشکلات مالی زیادی به علت مشکلات ایجاد شده برای هواپیمای ۷۳۷ مکس دست و پنجه نرم می‌کند. با این وجود شرکت Wisk که با بوئینگ همکاری دارد، به این موضوع اشاره کرده که برنامه نکسوس به علت ویروس کرونا دچار مشکل نشده است.

در میان شرکت‌های کوچک، آن‌هایی که موفق به جذب سرمایه شده‌اند احتمالا با موفقیت از این بحران عبور می‌کنند که برای مثال می‌توان به شرکت Joby Aviation اشاره کرد که در ماه ژانویه موفق به جذب ۵۹۰ میلیون دلار سرمایه شد که تویوتا یکی از سرمایه‌گذاران بود. علاوه بر این شرکت، استارتاپ سانتا کروز که در کالیفرنیا فعالیت می‌کند، در حال توسعه هواپیما برای حمل و نقل شهری است و در برنامه Agility Prime وزارت دفاع نیز مشارکت دارد.

استارتاپ Beta Technologies که در مقر آن در ورمونت قرار گرفته نیز قصد دارد در ماه ژوئن از نمونه نهایی هواپیما خود رونمایی کند. سایر تولیدکنندگان شامل شرکت چینی EHang در حال توسعه هواپیماهای باری هستند که عدم استفاده از انسان‌ها می‌تواند حمل و نقل کالا توسط آن‌ها را ارزان‌تر کند.

سرمایه‌گذار اصلی استارتاپ Beta، شرکت United Therapeutics علاقه‌مند به استفاده از خودروهای پرنده برقی برای تحویل اعضای بدن برای پیوند به انسان است. چنین هدفی تقریبا متفاوت و تا حدودی عجیب است، چرا که تا به امروز هواپیماها بیشتر برای انتقال انسان‌ها، بارهای تجاری و محموله‌های نظامی مورد استفاده قرار گرفته. این استارتاپ همچنین در حال توسعه ایستگاه‌های شارژ ریموت برای هواپیماهای برقی است.

ماشین پرنده

سرمایه‌گذاری در خودروهای پرنده برقی به عنوان یک همکاری بلندمدت شناخته می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث عبور آن از شرایط بحرانی شود. زمانی که شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران درباره پروژه‌های خودروهای پرنده با یکدیگر صحبت می‌کنند، بازه زمانی ۳ تا ۱۰ سال مدنظر آن‌ها قرار دارد. بسیاری از مهندسین این پروژه‌ها، هم اکنون توسط پرینترهای سه بعدی در حال تولید نمونه‌های اولیه قطعات در خانه خود هستند تا از برنامه‌ها عقب نیفتند.

بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش نوآوری در این بخش صورت می‌گیرد و قصد دارد فواید هسته مرکزی این سیستم را افزایش دهد، بنابراین سرمایه‌گذاری‌های کنونی کمتر در راستای تجاری‌سازی این وسایل نقلیه برای حمل و نقل شهری انجام می‌شود. برای مثال از این فناوری‌ها می‌توان برای پهپادهای حمل کالا شرکت‌هایی مانند آمازون و UPS استفاده کرد، مخصوصا در زمانی که فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود.

توسعه فناوری‌‌های که در چندین صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه پیدا خواهد کرد، اما انتظار می‌رود تنها تعدادی از شرکت‌ها بتوانند به فعالیت خود در این حوزه ادامه دهند و البته فعالیت آن‌ها در دوران کنونی با کاهش روبه‌رو می‌شود. احتمالا پس بازگشت اقتصاد به وضعیت عادی، این برنامه‌ها مانند گذشته با سرعت بالایی دنبال خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی