ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مانی قاسمی رضا اربابیان شیپور دیجیاتو گفتگو مصاحبه
تکنولوژی

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل شیپور: هدف از ورود به بورس چیست؟

مدیر عامل شیپور در گفتگو با برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره چگونگی شکل‌گیری این پلتفرم و چالش‌هایی که پیش رو داشته صحبت کرد و از آینده آن و ورود به بورس نیز سخن گفت. «رضا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰

مدیر عامل شیپور در گفتگو با مانی قاسمی در برنامه «آنتک» (لایو اینستاگرام دیجیاتو) درباره چگونگی شکل‌گیری این پلتفرم و چالش‌هایی که پیش رو داشته صحبت کرد و از آینده آن و ورود به بورس نیز سخن گفت. «رضا اربابیان» همچنین به همکاری‌هایشان با مجموعه‌هایی چون آلونک و همراه مکانیک اشاره کرد و تاکید کرد که چنین همکاری‌هایی در این مجموعه ادامه خواهد داشت. 

به گفته اربابیان در حال حاضر در شیپور حدود ۲۵۰ نفر کار می‌کنند و حدود ۳۰ میلیون کاربر از این پلتفرم استفاده کرده‌اند  و حالا نصب فعال شیپور نیز به بیش از ۱۲ میلیون می‌رسد. اربابیان می‌گوید شیپور مرداد ۹۱ شروع به فعالیت کرد، چند سال بعد از اینکه او از کانادا به ایران برگشت: «همیشه تصور داشتم که باید بیایم ایران و ببینم که چه می‌شود. من خوشحال هستم که به ایران آمدم و حالا ۱۲ سالی می‌شود از کانادا به ایران برگشتم و محصولی را برای کمک به مردم راه‌اندازی کردم.»

سرآغاز قصه

مدیرعامل شیپور

او می‌گوید ایده شیپور حین استفاده از سایت‌های مشابه در کانادا به ذهنش آمده و وقتی به ایران آمده خلا چنین سایتی را حس کرده است. او خودش هم علاقه وافری به خرید وسایل دست دوم دارد و برای همین روی این ایده مانور داده است. آنها در ابتدای راه مشکلات فنی زیادی داشتند چرا که یک تیم کوچک خارجی توسعه‌دهنده با آنها شریک شده بود که نمی‌توانست آنچنان که شیپور رشد می‌کند، محصول را توسعه دهد: «شیپور را من و دو بنیانگذار دیگر شروع کردیم ولی شرکای دیگر بیشتر در هیات مدیره بودند و کارهای اجرایی با من بود. حالا هر دوی آنها (روزبه و رامین) شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه را دارند و به همین دلیل توانستیم جزو اولین تیم‌هایی باشیم که جذب سرمایه خارج کشور داشته باشیم.»

او درباره علت نام‌گذاری شیپور می‌گوید که تقریبا چهار پنج ماه روی این مساله فکر کردند تا هم به نام خوب و با مسمایی برسند و هم دامنه آن نیز آزاد باشد. در نهایت نیز شیپور انتخاب شد.

حذف قیمت‌ها اوضاع را سخت‌تر می‌کند

مدیرعامل شیپور

اربابیان درباره موضوع حذف قیمت‌های خودرو و املاک نیز صحبت کرد و آن را یک امر ناراحت‌کننده دانست:

«ما از همان اول با این روش برخورد با قضیه موافق نبودیم. ما از سال گذشته ساختاری در شیپور درست کرده بودیم که قیمت‌های بالا ماشین را به کاربران نشان می‌دادیم و آنها را از گران بودن کالاها آگاه می‌ساختیم. سیستمی داشتیم تا قیمت‌های بسیار بالا نیز به نمایش در نیاید و پارسال هم به ما گفتند این کار را انجام بدهیم و امسال هم دوباره گفتند و هر بار به نظر من انتخاب درستی نبوده است و چیزی را حل نمی‌کند.»

اربابیان باور دارد که نرخ‌گذاری در سایت‌های آگهی را می‌توان با ساختار خاصی پیش برد که به قیمت‌های بازار کمک کند و حذف آن کمکی به مساله نخواهد کرد: «فعلا زمان مشخصی هم وجود ندارد که این مساله کی تمام خواهد شد. باور دارم با نبود قیمت‌ها در سایت ما این نرخ‌ها به اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی می‌رود و اوضاع سخت‌تر خواهد شد.»

یک خرید خوب

او در پاسخ به این سوال مانی قاسمی که آیا فکر می‌کند تا به امروز شیپور توانسته تجربه خوبی را برای کاربران خود رقم بزند یا خیر می‌گوید که آنها دنبال تحقق «معامله شیرین» هستند و این موضوع نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده ولی هنوز جای کار دارد. او مزیت رقابتی شیپور را اینطور توصیف می‌کند: «در یک سری دسته بندی‌ها ما بهتر هستیم و در یک سری دسته‌ها دیگران. ما سعی کردیم با کسب‌وکارهای خرد همکاری کنیم و آنها را داشته باشیم.»

به گفته اربابیان تا به امروز ۴۰۰ هزار کسب و کار کوچک در شیپور فعالیت دارند.

کافه بازار و شیپور

اربابیان در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز کافه بازار بین دیوار و شیپور فرق گذاشته است؟ می‌گوید که آنها صد در صد این تفاوت را حس کرده‌اند:

«ما وقتی در کافه بازار بودیم، هیچ جایی در این مارکت اندرویدی به نمایش در نمی‌آمدیم مگر آنکه عبارت شیپور جستجو می‌شد. البته شاید من هم چنین پلتفرمی در اختیار داشتم همین رفتار را انجام می‌دادم ولی خب اساسا رسالت کافه بازار بزرگتر از این مسائل است و انتظار این ماجرا نمی‌رفت. یک زمانی هم ما از این مارکت حذف شدیم و از ما خواسته شد که باید ۳۰ درصد از فروش‌تان را به ما بدهید و ما اول با این مساله مخالف بودیم اما در نهایت حالا این رقم را پرداخت می‌کنیم چرا که به هر حال باید روی این مارکت اندرویدی باشیم.»

مدیرعامل اربابیان می‌گوید این موضوع را فعلا از طریق شورای رقابت پیگیری نکرده‌اند.

اربابیان در پاسخ به این سوال که آیا هیچ‌گاه به فکر ادغام با دیوار افتاده‌اند یا خیر می‌گوید که اگرچه این موضوع چند بار مطرح شده و در همان مراحل ابتدایی متوقف شده است، اما این موضوع باید هدفی داشته باشد و بتواند کار جدیدی خلق کند که این موضوع را در این ادغام نمی‌بیند: «ضمن اینکه فرهنگ سازمانی دو شرکت نیز کاملا متفاوت است.»

همکاری با آلونک و همراه مکانیک

او درباره همکارانی همچون آلونک و همراه مکانیک برای رشد بخش املاک و خودرو و تاثیر آن در کیفیت کار شیپور به دیجیاتو می‌گوید که هر دوی این همکاری‌ها تجربه خوبی به همراه داشته است: «سرآغاز همکاری دو شرکت با یکدیگر در اول کار سخت است اما بعد از مدتی خیلی خوب شد و توانستیم نقاط ضعف یکدیگر را بپوشانیم. باور دارم با آلونک توانستیم کارهای خوبی در زمینه آگهی‌های املاک کنیم و کارشناسی خودرو را نیز برای اولین بار با همکاری همراه مکانیک در سایت‌های آگهی راه‌ انداختیم تا مردم از خرید ماشین خود مطمئن‌تر باشند.»

او می‌گوید آنها در حوزه‌های دیگر هنوز همکاری انتخاب نکرده‌اند و این دو بخش را مهم‌تر دیده‌اند اما کارهایی برای بخش‌هایی چون استخدامی نیز انجام داده‌اند تا این فرایند راحت‌تر شود.

ورود به بورس

مدیرعامل شیپور درباره هدف مجموعه شیپور برای ورود به بورس می‌گوید که باور دارد امسال سالی است که چند شرکت استارتاپی وارد بورس شوند و این ماجرا را یک قدم بزرگی برای صنف خودشان می‌داند. اربابیان این موضوع را کمک کننده به کل اکوسیستم می‌داند ولی هدف اصلی را همان موضوع جذب نقدینگی داخل کشور می‌داند: «شرایط مملکت طوری است که دیگر روی سرمایه‌گذار خارجی نمی‌توان حساب کرد و باید سرمایه داخلی را جذب کرد.» اربابیان می‌گوید فعلا قصد خروج از مجموعه شیپور را بعد از ورود به بورس ندارد.

به گفته اربابیان آنها همچنان در این شرایط تحریم‌ها یک سهامدار از روسیه دارند که ۵ درصد سهم شیپور را در اختیار دارند و جذب سرمایه جدید از شرکت‌های خارجی سخت است.

مانی قاسمی با اشاره به شرایط بورس کنونی از اربابیان پرسید که آیا الان زمان مناسبی برای ورود به بورس برای استارتاپ‌ها است یا خیر و مدیرعامل شیپور در اینباره تاکید دارد که «بالاخره این اتفاق باید بیفتد و تمرکز را روی این موضوع گذاشته‌اند.» اربابیان اذعان دارد که از پارسال آنها به سوددهی رسیده‌اند و پیش زمینه ورود به بورس را فراهم ساخته است. او منابع درآمدی شیپور را چنین تعریف می‌کند: «ویژگی‌هایی برای بیشتر دیده شدن آگهی که به کاربران فروش می‌رسد و یک سری خدمات برای کسب‌وکارها داریم که هزینه‌‌ای از آنها برای ارائه این خدمات می‌گیریم. همچنین پردرآمدترین بخش ما املاک، خودرو، استخدام و خدمات هستند.»

او درباره قدم‌های بعدی شیپور بعد از ورود به بورس به دیجیاتو می‌گوید: «شاید محصول جدید عرضه کنیم و یا در خود شیپور کاری انجام دهیم چون هدفمان همان رسیدن به یک معامله شیرین است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

    من نمیفهمم اینقدر کلاس گذاشتن و از کانادا برگشتم و کمبود همچین پلتفرمی رو حس کردم دیگه برا چیه...همه میدونن شیپور یک تقلید ناقص و پرباگ از دیوار ه که هیچوقت نتونسته یک دهم موفقیت دیوار رو کسب کنه...اصلا نمیدونم چرا وقتی شیپور هیچ امکان اضافه ای نسبت به دیوار نداره (در عوض کلی ضعف داره، از جی یو آی بسیار ضعیفش تا باگ های مسخره اش)، چه دلیلی برای وجودش هست اصلا؟؟؟

مطالب پیشنهادی