ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معماری Ampere
تکنولوژی

انویدیا از معماری Ampere برای پردازنده های گرافیکی دیتاسنترها رونمایی کرد

روز گذشته شرکت انویدیا از نسل جدید معماری Ampere برای پردازنده های گرافیکی خود رونمایی کرد. اولین GPU بهره مند از این معماری A100 خواهد بود که برای رایانش علمی، گرافیک کلاود و تحلیل داده ساخته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

روز گذشته شرکت انویدیا از نسل جدید معماری Ampere برای پردازنده های گرافیکی خود رونمایی کرد. اولین GPU بهره مند از این معماری A100 خواهد بود که برای رایانش علمی، گرافیک کلاود و تحلیل داده ساخته می شود. البته شایعات زیادی در رابطه با طرح های انویدیا برای کارت گرافیک های RTX 3080 جیفورس هم منتشر شده با این حال قرار است که در وهله نخست از A100 در دیتاسنترها استفاده شود.

تازه ترین تلاش انویدیا برای حضور در صنعت دیتاسنترها درست در بحبوحه دنیاگیری کووید ۱۹ و افزایش قابل توجه تقاضا برای رایانش ابری اتفاق افتاده است.

جنسن هوآنگ مدیرعامل این شرکت ضمن تراژیک خواندن شرایط پیش آمده خاطر نشان کرد که استفاده ابری از سرویس ها قرار است افزایشی چشمگیر پیدا کند و این تغییرات برای کسب و کار انویدیا در زمینه دیتاسنتر بسیار خوب هستند.

انتظارم این است که معماری Ampere بسیار خوب در بازار ظاهر شود. این محصول بهترین GPU ساخته شده تا به امروز برای دیتاسنترها است و یک دهه تجربه ما در این زمینه را در دل خود جای داده.

معماری Ampere

A100 بالغ بر ۵۴ میلیارد ترانزیستور را در دل خود جای داده و در نتیجه بزرگ ترین پردازنده ۷ نانومتری دنیاست. به تعبیر هوانگ این تقریبا همان محدوده نظری برای چیزی است که در زمینه تولید نیمه هادی ها امروز میسر است.

بزرگترین دای که جهان تا بحال به چشم خود دیده و بیشترین تعداد ترانزیستور در یک موتور کامپیوتری که تابحال ساخته شده است.

در این تراشه انویدیا با تقویت هسته های Tensor تلاش شده تا استفاده از آنها برای توسعه دهندگان راحت تر گردد. عملکرد پردازشی A100 برابر با ۱۹.۵ ترافلاپس اعلام شده و ۶۹۱۲ هسته کودا، ۴۰ گیگابایت حافظه و ۱.۶ ترابایت پهنای باند حافظه مشخصات کلی آن را تشکیل می دهند. اما باید در نظر داشت که این حجم از توان پردازشی قرار نیست به بازی های کامپیوتری بیایند.

معماری Ampere

در عوض انویدیا اعلام کرده که این پردازنده های گرافیکی را درون یک سیستم انباشه مبتنی بر هوش مصنوعی به کار می برد که قرار است از آن در ابررایانه های خود در دیتاسنترهای سراسر دنیا استفاده کند. درست همانطور که انویدیا از معماری ولتا برای ساخت سیستم های Tesla V100 و DGX استفاده کرد حالا نیز سیستم جدیدی به نام DGX A100 AI متشکل از هشت پردازنده گرافیکی A100 درون یک پردازنده گرافیکی بسیار بزرگ تعبیه خواهند شد.

سیستم DGX A100 به لطف این هشت پردازنده گرافیکی عملکردی ۵ پتافلاپسی را به نمایش خواهد گذاشت. ترکیب این پردازنده ها بدان معناست که سیستم نهایی ۳۲۰ گیگابایت حافظه GPU و ۱۲.۴ ترابایت پهنای باند مموری خواهد داشت. انویدیا همچنین ۱۵ ترابایت حافظه داخلی Gen4 NVMe را هم به این سیستم اضافه کرده تا در انجام تسک های آموزشی هوش مصنوعی با مشکلی روبرو نشود.

محققان و دانشمندانی که از سیستم های DGX A100 استفاده میکنند حتی میتوانند ورک لود سیستم را به ۵۶ بخش تقسیم کنند و تسک های کوچک تر را میان پردازنده های گرافیکی قدرتمند آن توزیع نمایند.

فروش سیستم های DGX A100 انویدیا از همین حالا آغاز شده است و در حوزه های مختلف از جمله تحقیقات در زمینه کووید ۱۹ از آنها استفاده می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمید
    حمید | ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

    اگه برای بازی بیاد چی میشه ???

مطالب پیشنهادی