ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داروی محبوب ترامپ برای درمان کرونا خطر مرگ را افزایش می‌دهد

«هیدروکسی کلروکین»، از ابتدای شیوع کووید-۱۹ جنجال های زیادی را در پی داشته است اما بر اساس تحقیقات جدید نه تنها به درمان بیماران مبتلا به کرونا کمکی نمی کند، بلکه خطر مرگ آنها را ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

«هیدروکسی کلروکین»، از ابتدای شیوع کووید-۱۹ جنجال های زیادی را در پی داشته است اما بر اساس تحقیقات جدید نه تنها به درمان بیماران مبتلا به کرونا کمکی نمی کند، بلکه خطر مرگ آنها را نیز افزایش می دهد.

هفته گذشته اظهارات ترامپ در مورد مصرف هیدروکسی کلروکین به عنوان راهکاری برای پیشگیری از ابتلای به کرونا، موجی از انتقاد را روانه وی کرد و حالا محققان بیمارستان «Brigham and Women» بوستون هم از خطرات جانی مصرف این دارو در اثر آسیب به قلب سخن به میان ٰآورده اند.

هیدروکسی کلروکین یک داروی ضد مالاریا است که از ابتدای شیوع کرونا برخی به احتمال تاثیر آن در درمان کرونا هم اشاره می کردند اما تحقیقات متخصصان بیمارستان Brigham and Women روی داده های ۶۷۱ بیمارستان از چهار گوشه جهان خلاف آنرا ثابت کرده است. این تیم نتایج مصرف هیدروکسی کلروکین یا کلروکین همراه با یک آنتی بیوتیک توسط ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را با ۸۱ هزار بیمار دیگر که آنرا مصرف نکرده اند، مطابقت داده اند.

نتایج از بی تاثیر بودن مصرف این داروها در درمان کرونا حکایت داشته و حتی می تواند به ضربان نامنظم قلب منجر شود: «توصیه ما عدم استفاده از این داروها برای درمان کووید-۱۹ خارج از آزمایشات بالینی است.» در این مطالعه تاثیر گروه های سنی در مطالعه لحاظ نشده و محققان خواستار بررسی های بالینی تصادفی با دقت بالاتر شده اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا هم نسبت به استفاده از هیدروکسی کلروکین خارج از چارچوب بیمارستان یا کلینک ها هشدار داده است. این سازمان ماه گذشته از پزشکان خواسته بود از تجویز این دارو برای بیماران سرپایی پرهیز کنند.

اخیرا مطالعه دیگری روی ۳۶۸ بیمار مبتلا به کرونا نشان می دهد که احتمال مرگ میان افرادی که هیدروکسی کلروکین مصرف کرده اند، بیشتر از دیگران است. هرچند صحت این مطالعه هنوز با دقت بررسی نشده است اما پژوهش دیگری هم که در «ژورنال پزشکی آمریکا» منتشر شده در مورد ارتباط بین مصرف داروی مذکور و مشکلات قبلی به نتایج مشابهی دست پیدا کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی