ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیران مسیریاب نشان از نقشه راه آینده این سرویس می‌گویند

اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان در حالی به شکل آنلاین برگزار شد که تعداد کاربران این اپلیکیشن در حال رسیدن به پنج میلیون کاربر است. مدیران ارشد نقشه و مسیریاب نشان در این رویداد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۰

اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان در حالی به شکل آنلاین برگزار شد که تعداد کاربران این اپلیکیشن در حال رسیدن به پنج میلیون کاربر است. مدیران ارشد نقشه و مسیریاب نشان در این رویداد خبری داستان شکل‌گیری نشان، اقدامات اخیر این اپلیکیشن در دوران کرونا، قابلیت‌های نسخه جدید و در نهایت آینده‌ای که برای این سرویس ترسیم کرده‌اند را اعلام کردند.

در این نشست مدیرعامل نشان گفت که این اپلیکیشن بعد از انجام مراحل آزمایشی سرانجام در دی ماه ۹۶ با دیتای باز پلتفرم OpenStreetMaps رسما متولد شد. به گفته «جواد عامل»، اپلیکیشن نشان در راند اول از گروه پاسارگاد و فناپ جذب سرمایه داشته است. او در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر استفاده نشان از وام‌ها و کمک‌های دولتی، گفت: «ما فقط از صندوق نوآوری و شکوفایی یک وام دویست میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصد در سالهای ۹۵ تا ۹۶ گرفتیم که آن را تمام و کمال پس دادیم، همچنین یک خط اعتباری در این نهاد ایجاد کرده‌آیم که هنوز از اعتبار آن استفاده نکرده‌ایم.»

عامل می‌گوید که اکنون بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نصب فعال دارند و روزهای پرترافیکی را در بهمن ماه ۹۸، پیش از شیوع ویروس کرونا در کشور سپری کردند. به گفته عامل، پنج میلیون درخواست مسیریابی و ۷۰۰ هزار جستجو و ۱۳ میلیون دقیقه صفحه نمایش روشن، تنها بخشی از شلوغی آنها در بهمن ماه را شامل می‌شود.

مدیرعامل نشان می‌گوید که تاکسی‌ها روزانه نود دقیقه با نشان سر و کار دارند و ۳۶ درصد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نیز از این اپلیکیشن برای مسیریابی خود استفاده می‌کنند: «در نشان ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد وجود دارد و تا به امروز ۹۸۴ هزار ویرایش و به روزرسانی روی نقشه‌ها انجام شده که ۷۰ درصد آن توسط ویرایشگران خود OpenStreetmaps صورت گرفته است. همچنین باید بگویم تا به امروز ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار گزارش ترافیکی از سوی کاربران برای نشان ارسال شده که موجب بهبود عملکرد این اپلیکیشن شده است.»

در حال حاضر روی نقشه نشان، ۲۳ هزار سرعت گیر وجود دارد که در مسیریاب‌های نمونه چنین موضوعی وجود ندارد، عامل این موضوع را به دلیل همکاری خوب کاربران با آنها متصور می‌شود و می‌گوید که امیدوارند این رابطه دو سویه تداوم داشته باشد.

جواد عامل در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر چگونگی حفظ امنیت کاربران در این اپلیکیشن می‌گوید که این نگرانی بجایی است و تیم آنها نیز سعی کرده‌اند که چنین نگرانی را برای کاربران خود کمتر کنند: «تنها ۵ درصد از کاربران نشان در برنامه لاگین می‌کنند که لزوما تمام این ۵ درصد نیز با اسم و رسم واقعی نیست. همچنین ما تمامی کاربران خود را به صورت یک شناسه در سیستم می‌شناسیم و با اطلاعات هویتی آنها کاری نداریم. این موضوع باعث می‌شود که دیتای ما اساسا دیتای کمتر جذابیتی برای هکرها داشته باشد و البته که ما از نظر فنی و امنیتی، در نهایت دقت به سر می‌بریم.»

«داوود امینی» مدیر ترافیک نشان نیز در این نشست خبری درباره اقداماتی که نشان برای شیوع ویروس کرونا انجام داده صحبت کرد و آنها را یک به یک معرفی کرد. اقداماتی نظیر نمایش مناطق پرتردد شهری و شلوغ بودن مراکز و فروشگاه‌ها و... که پیش‌تر در گزارش‌های منتشر شده از این مجموعه، به طور مفصل به آنها پرداخته شده است. او اعلام کرد که در این زمینه‌ها رعایت حریم خصوصی کاربران کاملا رعایت شده است و اساسا کاربران نشان هیچ الزامی برای ثبت اطلاعات هویتی خود برای استفاده از این سرویس ندارند: «نشان تنها اپلیکیشن نقشه و مسیریاب است که به اطلاعات کاربران در پس زمینه دسترسی ندارد و تنها زمانی این اطلاعات را دارد که کاربر در حال استفاده از اپلیکیشن است.»

امینی می‌گوید سیاست‌های حریم خصوصی پلتفرم‌شان به آنها این اجازه را نمی‌داد تا سراغ ارائه سرویسی بروند که افراد دارای ویروس کرونا و مناطقی که در آن تردد داشتند را به نمایش بگذارند و برای همین در این راه با اپلیکیشن ماسک از دانشگاه شریف همکاری انجام دادند: «زیرساخت‌ها را برایشان فراهم کردیم و اپلیکیشن ماسک هم‌اکنون یکی از سرویس‌گیرنده‌های عمده نشان است.»

به گفته امینی گزارش نوروزی نشان و گزارش‌های تفصیلی این مجموعه در بین مدیران میانی وزارت بهداشت و ستاد کرونا نیز مورد مطالعه قرار گرفته و از آن استفاده‌های متعددی شده است. امینی باور دارد که کرونا قرار نیست حالا حالاها دست از سر جامعه بردارد و به همین دلیل تاکید می‌کند روند نشان در روزهای آتی همچنان ایجاد راهکارهایی برای مقابله با این ویروس خواهد بود.

«مصطفی جلم‌بادانی» مدیر فنی تیم نشان در ادامه این نشست با تاکید بر مساله «حمل و نقل پاک» اعلام کرد که مسیریابی با اتوبوس و مترو همیشه در دستور کار آنها قرار داشته و این موضوع در ماه‌های اخیر بیشتر توسعه یافته است. به گفته جلم‌بادانی آنها در حال پیاده‌سازی و توسعه این محصول برای همه شهرهای اصلی و حاشیه‌ای کشور و اجرای آن به صورت سراسری هستند. او همچنین تاکید می‌کند که در ورژن جدید نشان قابلیتی اضافه کردند که با کلیک روی هر ایستگاه، کاربر می‌تواند متوجه شود که چه مسیرهایی از این ایستگاه رد می‌شود و با استفاده از GPS تعبیه شده روی اتوبوس‌ها نیز می‌تواند پی به این موضوع ببرد که تا چند دقیقه دیگر اتوبوس به ایستگاه می‌آید.

جلم‌بادانی تاکید می‌کند که حمل و نقل پاک فقط استفاده از اتوبوس و مترو نیست و آنها به ترندهای روز دنیا نظیر مسیریابی با دوچرخه نیز توجه خاصی داشته‌اند. همچنین نشان مسیریابی برای پیاده‌روها را ایجاد کرده تا بتواند به حمل و نقل پاک شهری کمک کند: «نکته حائز اهمیت این قابلیت این است که در مسیریابی عابر پیاده و دوچرخه، شیب مسیر نیز محاسبه شده است.»

به گفته جلم‌بادانی در روزهای شیوع ویروس کرونا که پیک‌های موتوری فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین نیز بیشتر از گذشته شده‌اند، مورد توجه تیم نشان قرار گرفته‌اند: «مسیریاب ویژه موتورسیکلت‌ها را توسعه داده‌ایم که بر اساس سرعت و نوع حرکت موتور است. سرعت موتور در ترافیک متفاوت است و ما سعی کردیم بهترین مسیر مبتنی بر قوانین حرکت موتورسیکلت در سطح خیابان را برای آنها تدارک ببینیم.»

جلم‌بادانی همچنین به عرضه نسخه آفلاین و مسیریاب آفلاین نشان اشاره می‌کند که جزو ویژگی‌های جدید این مجموعه به شمار می‌رود. به گفته مدیر فنی تیم نشان، آنها این قابلیت را کمی دیرتر از حد معمول عرضه کرده‌اند تا مطمئن باشند یک ویژگی قدرتمند و سازگار با همه گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌کنند.

جلم‌بادانی در ادامه به نقشه‌های ماهواره‌ای اشاره می‌کند که ایجاد آنها در مسیریاب نشان به خاطر تحریم‌ها کمی مشکل داشته ولی در نهایت به مرحله عملیاتی رسیده است. نقشه‌های ماهواره‌ای برای شهرهای بزرگ ایران نظیر مشهد و اصفهان و تهران وجود دارد که تصاویر آن متعلق به اواخر سال ۹۸ و یا فروردین ۹۹ است. او تاکید دارد در بیشتر شهرها یک دقت ۴۰ سانتی متری برای نقشه‌های ماهواره‌ای وجود و در برخی شهرها نیز این دقت از نقشه‌های گوگل مپس هم بالاتر می‌رود. به گفته جلم‌بادانی آنها سفارشی برای نقشه ماهواره‌ای کل ایران دارند که تا آبان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و یک نقشه با دقت ۲۵ سانتی‌متر عرضه کنند.»

مدیر فنی نشان همچنین اعلام می‌کند که در نسخه جدید، نقشه تهران به شکل سه بعدی هم قابل مشاهده است و در آینده شهرهای بیشتری به آن اضافه می شوند. به گفته او در این نقشه‌ها حتی می‌توان پلاک ساختمان‌ها و وضعیت آنها را دید؛ این ویژگی در حال حاضر در دو شهر مشهد و کرج نیز به بهره‌برداری رسیده است و مشکلاتی در پیاده‌سازی آن اعم از نقص داده‌ها و اطلاعات شهرداری وجود دارد که تیم نشان سعی کرده با روش هوش مصنوعی آنها را حل و فصل کند.

جلمبادانی اعلام کرد که یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به نسخه جدید نشان اضافه شده است، پلاک‌های ساختمان‌هاست. به گفته او این قابلیت، یکی از تفاوت‌های کلیدی نشان با گوگل مپ است که اکنون در شهرهای تهران، مشهد و کرج قابل مشاهده است و به زودی در سایر شهرها نیز فعال خواهد شد.

در ادامه «حسین بخشایی»، مدیر استراتژی اپلیکیشن نشان از استراتژی‌های این اپلیکیشن برای آینده صحبت کرد. به گفته بخشایی در حال حاضر ماهیانه ۵۰۰ هزار نصب فعال به نشان اضافه می‌شود و این موضوع حاصل رشد ارگانیک نشان است: «هزینه‌ای که صرف تحقیق و توسعه شود بسیار بهتر از هزینه‌ای است که صرف مارکتینگ‌های پر هزینه و یا ایجاد انحصار در یک پلتفرم خاص باشد؛ رشد ارگانیک نشان باعث افتخار ماست و باور دارم این نوع رشد برای هر کسب‌وکاری چه سنتی و چه آفلاین، بهترین نوع رشد است.»

بخشایی تاکید دارد که آنها برای جلوگیری از تحریم‌ها وارد راه مسیریابی شدند تا مردم ایران در هر شرایطی به مسیریاب‌ها دسترسی داشته باشند اما این مسیر قرار نیست راه همیشگی نشان باشد:

«می‌خواهیم به بلوغ سرویس خود کمک کنیم و کاری کنیم که هر شخص حتی اگر از منزل خود بیرون نیامد، با نشان کار خودش را انجامش دهد. در واقع می‌خواهیم نشان از یک پلتفرم که فقط حین مسیر استفاده می‌شود خارج شود. در راه آینده ما، کاربران با اپلیکیشن نشان کسب‌وکارهای نزدیک خود و مراکز تجاری و میزان شلوغی آنها و... را پیدا می‌کنند؛ آنها قبل از حرکت تمام این کارها را انجام می‌دهند.»

بخشایی در پایان با اشاره به نقش پررنگ کاربران در توسعه نشان، گفت: «ما با کمک کاربران نشان توانسته‌ایم بخش زیادی از مشاغل، کسب‌وکارها و… را در نقشه ثبت کنیم و در حال حاضر روزانه نزدیک به ۷۰۰ هزار مکان در روز بر روی نشان جستجو می‌شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاشیم این تعداد تا انتهای سال جاری به ۲.۵ میلیون جستجوی روزانه برسد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • علی
    علی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    علی یارتون همینجوری پرقدرت ادامه بدین

  • amirali_seven
    amirali_seven | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    یه برنامه ایرانی داره اینجوری رشد می کنه و این همه امکانات خوب به مردم میده هرچند کپی هرچند با استفاده از API برنامه های دیگه با یه ذره نوآوری ولی ما Waze رو دوس داریم چون امکانات کمتر میده و مال غریبه هاس
    #مرغ_همسایه_غازه
    ?

  • Hamid Farzi
    Hamid Farzi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    تقریبا پنج ماه هست که از نشان استفاده میکنم، تقریبا راضی هستم از همه ی امکانات. فقط سرعت مجاز در برخی معابر اشتباه و پایین تر از تابلو ها درج شده و کروز کنترل هم حدودا 5 تا 10 کیلومتر کمتر از سرعت واقعی است، ابتدا فکر میکردم کیلومتر ماشین بالاتر میزند تا اینکه در جاده جریمه شدم و کیلومتر خودرو با دوربین پلیس همخوانی داشت. به کروز کنترل اگر حالت اتوماتیک مانند ویز اضافه شود هم امکان جذابی است.

  • SINA756
    SINA756 | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    دوستان نظرتون کوچک‌ترین نقطه منفی‌ای داشته باشه پاک می‌کنن! پس سعی کنین فقط تعریف کنین.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی