ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کپسول کرو دراگون با موفقیت به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد

کپسول «کرو دراگون» حامل دو فضانورد ناسا که شب گذشته پرتاب شده بود، پس از حدود ۱۹ ساعت با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد. «اسپیس اکس» پس از نزدیک به ۲ دهه تلاش سرانجام ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۳

کپسول «کرو دراگون» حامل دو فضانورد ناسا که شب گذشته پرتاب شده بود، پس از حدود ۱۹ ساعت با موفقیت به ایستگاه فضایی متصل شد.

«اسپیس اکس» پس از نزدیک به ۲ دهه تلاش سرانجام شب گذشته فضانوردان ناسا را با راکت و کپسول اختصاصی خود روانه فضا کرد. هرچند این دستاورد بزرگ اسپیس اکس را به اولین کمپانی خصوصی دنیا با توان اجرای پرواز فضایی سرنشین دار تبدیل کرد اما قسمت اصلی آن دقایقی قبل و با اتصال کپسول به ایستگاه بین المللی عملی شد.

کرو دراگون دارای سیستم هدایت خودکار است اما «باب بنکن» و «داگلاس هارلی»، سرنشین های آن برای اولین بار این فضاپیما را از طریق پنل لمسی و به صورت دستی هدایت کردند. کپسول همچنین به سیستم اتصال خودکار مجهز است که با استفاده از چندین سنسور و دوربین آنرا به سمت ایستگاه هدایت کرده و به پورت اتصال چفت کرد. اسپیس اکس سال گذشته در پرتابی آزمایشی سیستم اتصال خودکار دراگون را با موفقیت آزمایش کرده بود.

هارلی و بنکن در فاصله حدود ۲۰۰ متری ایستگاه فضایی سیستم دستی را فعال کرده و آنرا آزمایش کردند اما اتصال نهایی را بر عهده سیستم خودکار قرار دارند. این دو فضانورد پس از سپری کردن چندین هفته در فضا به سوی زمین باز خواهند گشت تا حدود سه ماه دیگر ۳ فضانورد آمریکایی و یکی ژاپنی عازم ایستگاه بین المللی شوند.

هرچند کپسول مذکور قابلیت فرود نرم را دارد اما حین بازگشت به زمین مثل فضاپیمای آپولو با کمک چتر نجات در اقیانوس فرود خواهد آمد. پیش از اتصال کپسول به فضاپیما مرحله اول راکت با موفقیت جدا شده و روی شناور فرود آمده بود. جدایی مرحله دوم راکت نیز تنها ۵ دقیقه پس از فرود مرحله اول تایید شد.

این پرتاب نه تنها آمریکا را به باشگاه‌های کشورهای با قدرت انجام پرواز فضایی سرنشین دار برگرداند بلکه به خاطر قابلیت استفاده مجدد از کپسول و راکت از یک سو و از سوی دیگر ظرفیت بیشتر و قیمت پایین تر کرو دراگون نسبت به سایوز روسیه، عصری جدید را در انجام پروازهای فضایی تجاری و تحقیقاتی کلید می زند و از اینرو توجهات زیادی را در دنیا به خود جلب کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ahmadmosavi0093@gmail.com
    Ahmadmosavi0093@gmail.com | ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

    خوشحالم برای آقای ماسک و خودم که تو زمانی زندگی میکنم که همچین کسایی هستند، واقعی❤️

  • gholamkhoshoi
    gholamkhoshoi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    تبریک به بشریت

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

    هنوز تموم نشده از کپسول هنوز بیرون نیومدند

    • آریا
      آریا | ۱۱ خرداد ۱۳۹۹

      چقدر هم دنگ و فنگ داره در باز کردن

مطالب پیشنهادی