ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چین با تلسکوپ غول پیکر FAST جستجو برای حیات فرازمینی را آغاز می‌کند

چین به زودی جستجو برای حیات فرازمینی را با تلسکوپ رادیویی غول پیکر FAST آغاز می‌کند. این تلسکوپ از حدود سه ماه دیگر در کنار انجام مأموریت‌های علمی، آسمان را برای کشف حیات رصد خواهد ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

چین به زودی جستجو برای حیات فرازمینی را با تلسکوپ رادیویی غول پیکر FAST آغاز می‌کند. این تلسکوپ از حدود سه ماه دیگر در کنار انجام مأموریت‌های علمی، آسمان را برای کشف حیات رصد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری Science and Technology Daily، چین قصد دارد با استفاده از بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ جهان به نام «تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری» یا به اختصار FAST، جستجو برای سیگنال‌های فرازمینی را از ماه سپتامبر (شهریور) شروع کند.

تلسکوپ FAST که از آن به عنوان چشم آسمان (تیان‌یان) یاد می‌شود، از اوایل مهر ماه سال ۹۵ در چین آغاز به کار کرد و ژانویه سال جاری میلادی نیز کاملاً عملیاتی شد، ولی متخصصان چینی با نصب قطعات جدید می‌خواهند تداخل آن را کاهش داده و به جستجو برای حیات فرازمینی کمک کنند.

قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ همانطور که از نامش هم پیداست، ۵۰۰ متر بوده ولی تنها توانایی فوکوس کردن روی ۳۰۰ متر از گیرنده در تمام موقعیت‌ها را دارد.

چین با تلسکوپ FAST جستجو برای حیات فرازمینی را آغاز می کند

«Zhang Tongjie»، یکی از محققان ارشد چین می‌گوید استفاده از این تلسکوپ برای جستجوی حیات فرازمینی نباید در مأموریت‌های علمی دیگر این تلسکوپ تداخل ایجاد کند. البته آنطور که این محقق می‌گوید، در آینده نزدیک نمی‌توان انتظار دریافت سیگنال‌های جالب توجه را داشت.

به گفته Zhang تاکنون سیگنال‌های ضعیفی که به حیات فرازمینی ربط داده شده‌اند را دریافت کرده‌ایم، اما به گفته او هیچ کدام از آن‌ها از سوی موجودات هوشمند نیامده‌اند. سیگنال‌های رادیویی شاخص معمولاً از سمت تَپ‌اخترها (Pulsar) یا انفجارهای رادیویی سریع (FRB) به زمین می‌رسند.

با این حال در صورتی که موجودات فرازمینی سیگنال‌های رادیویی را مخابره کرده و به اندازه‌ای به زمین نزدیک باشند که امکان دریافت آن‌ها وجود داشته باشد، تلسکوپ FAST شانس دریافت این قبیل سیگنال‌ها را افزایش می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • sina
    sina | ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

    وقتی ما هستیم رو این کره خاکی و توی این دنیای بسیار بسیار عظیم!، به چه دلیل فکر میکنی امکان نداره که تمدن فرا زمینی دیگری وجود داشته باشه!؟؟

  • نیما
    نیما | ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

    اصلا فرا زمینی وجود نداره

  • masoud.hi
    masoud.hi | ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

    خبر خوب و هیجان انگیزی بود??

مطالب پیشنهادی