ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل در WWDC 2020 جایگزینی پردازنده‌‌های اینتل با ARM را رسما اعلام می‌کند

بر اساس گزارش Bloomberg اپل طی کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2020 که از ۲ تا ۶ تیر برگزار می‌شود، تصمیم خود را برای کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و استفاده از چیپ‌های مبتنی بر معماری ARM علنی خواهد کرد. کنفرانس WWDC ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۳

بر اساس گزارش Bloomberg اپل طی کنفرانس توسعه دهندگان WWDC 2020 که از ۲ تا ۶ تیر برگزار می‌شود، تصمیم خود را برای کنار گذاشتن پردازنده‌های اینتل و استفاده از چیپ‌های مبتنی بر معماری ARM علنی خواهد کرد. کنفرانس WWDC بر خلاف سال‌های گذشته و به خاطر نگرانی از شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

گمانه‌زنی مربوط به جایگزینی پردازنده‌های اینتل با ARM توسط اپل از مدت‌ها قبل به گوش می‌رسید اما کوپرتینویی‌ها تا کنون آنرا عملی نکرده‌اند. بلومبرگ پیش از این هم مدعی شده بود که نخستین کامپیوترهای مک با این نوع تراشه در سال ۲۰۲۱ از راه خواهند رسید.

ظاهرا کمپانی دستکم سه مدل پردازنده ARM را در دست توسعه دارد که بر پایه چیپ نسل بعد آیفون یعنی A14 طراحی شده‌اند. اولین پردازنده از این سری ۱۲ هسته پردازشی خواهد داشت که شامل هشت هسته Firestorm برای انجام وظایف سنگین و چهار هسته کم مصرف از سری Icestorm می‌شود. هرچند هنوز مدت‌ها تا زمان عرضه این سخت‌افزارها باقیمانده اما اپل باید توسعه دهندگان را در جریان برنامه‌هایش بگذارد تا نرم‌افزارهایشان را برای معماری جدید بهینه سازی کنند.

بلومبرگ دلیل اصلی اپل برای این استراتژی را سرعت اندک اینتل در ارتقای کارایی تراشه‌ها و نتایج درخشان تست‌‌های اپل روی چیپ‌‌های با معماری ARM عنوان کرده که حتی نسبت به اینتل هم بهتر بوده است. از سوی دیگر مصرف کمتر انرژی در ARM دست اپل را در طراحی مک‌بوک‌های باریکتر و سبکتر باز می گذارد. این تغییر با لپ‌تاپ‌ها شروع شده و در نهایت تمام خانواده مک را در بر خواهد گرفت.

آخرین باری که اپل از تغییر عمده در معماری پردازنده محصولاتش خبر داد به سال ۲۰۰۵ و زمانی برمی گردد که استیو جابز روی سن اعلام کرد که این شرکت PowerPC را کنار گذاشته و از اینتل استفاده خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    بنظرم با مک‌بوک ایر شروع کنه و حداقل ۲ تا ۳ سال مونده تا به مدل‌های پرو برسه.

  • molavy
    molavy | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

    دلیل اصلی اپل برای این استراتژی را سرعت اندک اینتل در ارتقای کارایی تراشه‌ها و نتایج درخشان تست‌‌های اپل روی چیپ‌‌های با معماری ARM عنوان کرده
    اینتل خرفت داری آخرین مشتری هاتو هم از دست میدی

    • آریا
      آریا | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

      اینتل فقط سری Xeon عالیه ولی خب قیمتش بالاست گرچه AMD هم بیکار ننشسته (در پردازنده های سرور و دسکتاپ از لحاظ قیمت به کارایی خیلی خوب ظاهر شده)

    • noisymind
      noisymind | ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

      شما کمی هم راجع به قدرت ARM مطالعه کن

مطالب پیشنهادی