ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بنیاد ققنوس از توکن‌های جدید خود رونمایی کرد: «به دنبال توکن ریال هستیم»

دومین گردهمایی ساالنه ققنوس دیشب ۲۰ خردادماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار و از دو توکن «معین توکن ملت MTM  و «شارژ 10 Mobile » بر بستر ققنوس رونمایی شد. در این نشست اعلام شد ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۲

دومین گردهمایی ساالنه ققنوس دیشب ۲۰ خردادماه در هتل اسپیناس پالاس برگزار و از دو توکن «معین توکن ملت MTM  و «شارژ 10 Mobile » بر بستر ققنوس رونمایی شد. در این نشست اعلام شد که بانک آینده به عنوان یکی از میزبانان جدید ققنوس تا یک ماه آینده اقدام به عرضه توکنی در حوزه املاک خواهد کرد.

«ولی‌الله فاطمی اردکانی» مدیرعامل ققنوس در این نشست با ذکر این شعار که «ققنوس هنوز هم هست» تاکید کرد که این بنیاد امروزه به جای خوبی رسیده و حاکمیت و دولت آمادگی شنیدن و پذیرش فناوری‌های نوینی چون سیستم آنها را دارند. به گفته فاطمی ، ققنوس تا به امروز مسیر طولانی را طی کرده است:

«در بحث بسترسازی در اردیبهشت ماه سال ۹۷ تفاهمنامه سهامداران منعقد شد و در دیماه ۹۷ نیز تفاهمنامه بانکها. انتشار سپیدنامه اولیه در بهمن ماه ۹۷ اتفاق افتاد و در خردادماه سال ۹۸ نیز کلیدگذاری را انجام دادیم. همچنین در مرداد ۹۸ مجوز دانش بنیانی ققنوس را دریافت کردیم و در آذر ۹۸ ،علاوه بر اصلاح سپیدنامه ققنوس، بانک تجارت و موسسه نور نیز به ققنوس پیوستند و طلاگذاری انجام و عرضه پیمان نیز شروع شد. همچنین در دیماه ۹۸ ،مجوز سکو از سازمان فناوری اطلاعات را دریافت کردیم و پیشنویس سپیدنامه سکوی امن تبادل اسناد اشتراک گذاری احراز هویت را منتشر کردیم. در اردیبهشت ۹۹ نیز آکادمی ققنوس را در راستای هدف بسترسازی راه‌اندازی کردیم.»

مدیرعامل ققنوس با اشاره به سه محور مهم اقتصاد دیجیتال یعنی هویت دیجیتال، اسناد دیجیتال و دارایی دیجیتال تاکید کرد که صنعت بانکداری کشور پیش‌تر در عرصه الکترونیکی ساختن سرویس‌ها پیشتاز بوده و حالا نیز بار دیگر می‌تواند در زمینه اقتصاد دیجیتال پیشرو باشد. به گفته فاطمی، ایران یک کشور بانک محور است و بیش از ۹۴ درصد ایرانیان یک حساب بانکی دارند: «این موضوع یعنی همگی آنها حداقل یکبار احراز هویت شده‌اند و می‌توان از این موضوع برای تسریع امور هویت دیجیتالی بهره برد.» . به گفته مدیرعامل ققنوس، اگر در گام اول بانکهایی که در حال حاضر سهامدار ققنوس هستند بتوانند در صدور و پذیرش توکن احراز هویت کمک کنند، سرعت رشد این توکن احراز بسیار سریع خواهد شد.

صدور و پذیرش توکن دیجیتالی شده ملک

فاطمی باور دارد که نظام بانکی بایدآغازگر غرایند دیجیتالی کردن دارایی‌ها و اسناد املاک باشد: «انتظار داریم سهامداران و فعالان صنعت بانکداری فرایند صدور و پذیرش توکن دیجیتالی شده مل را در یک فرایند دو تا سه ماهه اجرا نمایند.

توکن‌ها و کیف توکن‌های آینده ققنوس

مدیرعامل ققنوس با اشاره به عرضه توکن‌های مختلف با همکاری کارگروه‌های مختلف، یک به یک آنها را نام برد: «تاکنون توکن‌های تعاونی آبپارس، الماس با نماد A101 ،راه پرداخت با نماد W2P1 ،الماس DAYA ،مهرآفرین و شارژ موبایل ۱۰ منتشر شده‌اند و به‌زودی نیز توکن نوآوری Inn ،کیف توکن سخت‌افزاری، توکن بیمه رازی، توکن وفاداری و توکن املاک نیز منتشر خواهدشد.»

او یکی از اهداف مهم امسال ققنوس را توسعه دسترسی دانست و در این خصوص گفت: »کیف توکن یکتا ققنوس، کیف توکن تکوست و کیف توکن آیگپ تاکنون ایجاد شدند و به‌زودی
کیفهای توکن تاپ، بله، ایوا، پات، سکه و کیپاد ایجاد خواهند شد. همچنین اتصال به صرافیهای آنلاین در دستور کار جدی ققنوس قرار دارد.»

عرضه توکن ریال از اهداف ققنوس است

«مظفر پوررنجبر» رییس هیات مدیره بنیاد ققنوس، با مروری بر معماری کلان ققنوس، ذات و ماهیت کسب و کاری این شبکه را نمونه مقیاس‌پذیری از مدل کسب و کاری دانست که پیش از این هم به شکل سنتی وجود داشته و تاکید کرد: «ما در ققنوس قصد داریم تا در برنامه‌های آینده، ذات همگرایی دیجیتالیزه شدن را ارائه دهیم.»

او افزود: «بر همین اساس دربرنامه‌های آتی ققنوس، بر این هدف متمرکز خواهیم بود که همه ابزار و دارایی‌های ارزشمند در زندگی عموم افراد جامعه را به توکن‌های قابل تبادل، تغییر دهیم و در گام بعدی شرایط توسعه این کسب و کار حتی در بیرون از مرزهای کشور را نیز فراهم سازیم.»

پوررنجبر تاکید کرد که «یکی از توکنهای استراتژیکی که به دنبال آن هستیم، عرضه توکن ریال در بستر ققنوس با حمایت و نظارت نظام بانکی جهت تکمیل زیست بوم ققنوس است.»

رونمایی از معین توکن ملت و توکن شارژ موبایل ۱۰

در ادامه برگزاری دومین گردهمایی ساالنه ققنوس، از توکن املاک بانک ملت با عنوان «معین توکن ملت» رونمایی شد. ناشر توکن امالک بانک ملت با نماد MTM شرکت به‌ساز مشارکت ملت
و میزبان آن، شرکت فناوران هوشمند بهسازان فردا است؛ که عرضه این توکن تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. در ادامه همچنین از توکن شارژ با عنوان Mobile10 رونمایی شد. ناشر این توکن شرکت مبین وان کیش و میزبان آن شرکت یکتا ققنوس پارس است. توکن شارژ یک توکن اعتبار شارژ ۱۰ هزار تومانی سیم‌کارتهای اعتباری است که به اپراتورها وابسته نیست و در یک ماه اول نیز خرید آن ۱۰ درصد تخفیف دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی