ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تولید پارچه گرافینی با امکان گرم شدن در سرما و خنک شدن در گرما

محققان دانشگاه منچستر نوع جدیدی از پارچه مبتنی بر گرافین را توسعه داده‌اند که امکان تولید لباس‌های هوشمند تطبیق‌پذیر با دما را فراهم می‌کند. هر چه بدن انسان گرم‌تر شود میزان تابش نور مادون قرمز ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰

محققان دانشگاه منچستر نوع جدیدی از پارچه مبتنی بر گرافین را توسعه داده‌اند که امکان تولید لباس‌های هوشمند تطبیق‌پذیر با دما را فراهم می‌کند.

هر چه بدن انسان گرم‌تر شود میزان تابش نور مادون قرمز از بدن نیز افزایش می‌یابد. بسیاری از لباس‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که به این تابش‌ها اجازه عبور آزادانه دهند تا بدن خنک شود. اما برخی لباس‌ها هم با حفظ دما بدن انسان را گرم نگه می‌دارند. محققان دانشگاه منچستر اما موفق به تولید پارچه هوشمندی شده‌اند که می‌تواند با تغییر جریان الکتریکی گرما را حفظ یا دفع کند.

این گروه محققان پیش از این موفق به توسعه پوششی شده بودند که حرارت را محبوس می‌کرد و در مخفی کردن افراد از دید دوربین‌های حرارتی مادون قرمز کاربرد داشت. در آن لباس به کمک جریان الکتریکی ضعیفی که از لایه‌های گرافین می‌گذشت،‌ حرارت محبوس می‌شد. این امر موجب تغییر در مقدار نور مادون قرمز ساطع شده از سطح مواد می‌شد و حتی در یک آزمایش، مخفی کردن دست یک فرد از دید دوربین مادون قرمز به نمایش گذاشته شده بود. پارچه‌ای که دانشمندان اکنون به نمایش گذاشته‌اند روی سینه یک فرد قرار گرفته بود و با خاموش یا روشن کردن جریان الکتریکی، امکان کنترل تابش فراهم شده بود.

محققان معتقدند این پارچه می‌تواند کاربردهای متنوعی از جمله در نمایشگرهای تعاملی پیشرفته و حتی لباس‌های تطبیق‌پذیر فضانوردان داشته باشد. این گروه امیدوارند در گام بعدی، پتانسیل پروژه خود را روی نوسانات شدید دمایی ماهواره‌ها و نیاز به مدیریت پویای دما در آنها بررسی کند. ماهواره‌های اطراف زمین هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند به شدت گرم می‌شوند و از سوی دیگر در زمان قرار گرفتن در سایه زمین با افت دمای شدید مواجه می‌شوند. دانشمندان معتقدند این تکنولوژی جدید می‌تواند مدیریت پویای دما در ماهواره‌ها را از طریق کنترل تابش گرما امکان‌پذیر کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی