ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

عواقب توهین توییتری به نوه اردوغان: دستگیری ۱۱ نفر و تهدید به کنترل شبکه‌‌های اجتماعی

حداقل ۱۱ نفر در ترکیه به جرم توهین به دختر و داماد رئیس جمهور این کشور، «رجب طیب اردوغان» و پسر تازه متولد شده آن‌ها در توییتر بازداشت شدند. به گزارش نیویورک تایمز، اردوغان وعده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

حداقل ۱۱ نفر در ترکیه به جرم توهین به دختر و داماد رئیس جمهور این کشور، «رجب طیب اردوغان» و پسر تازه متولد شده آن‌ها در توییتر بازداشت شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، اردوغان وعده داده پس از توییت‌هایی که اعضای خانواده‌اش را هدف قرار داده‌اند، دولت کنترل روی شبکه‌های اجتماعی را شدیدتر کند. به گفته رئیس جمهور ترکیه، دولت وی قوانینی را برنامه‌ریزی کرده که بر اساس آن، شرکت‌های رسانه‌‌های اجتماعی باید به صورت حقوقی در ترکیه حضور داشته باشند که نتیجه آن، اطلاع از مسائل مالی و همچنین پاسخگویی در دادگاه‌های این کشور خواهد بود.

اردوغان در صحبت با اعضای تیم خود اعلام کرده:

«حالا می‌دانید چرا ما مخالف رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، توییتر و نتفلیکس هستیم؟ ضروری است که این کانال‌ها تحت کنترل قرار بگیرند. ترکیه کشور کوچکی نیست و آن‌هایی که دستگاه‌های اجرایی و قضایی این کشور را مدنظر قرار نمی‌دهند، رد می‌کنیم.»

پلیس اعلام کرده که حداقل ۱۱ نفر به علت توهین به دختر و داماد اردوغان و فرزند جدید آن‌ها دستگیر شده‌اند. بسیاری از مردم ترکیه شامل مخالفان سیاسی، در حمایت از خانواده رئیس جمهور تجمع و توهین‌ها را محکوم کردند.

ترکیه

این اقدام اردوغان در شبکه‌های اجتماعی مخالفت‌های زیادی در پی داشت و در ترکیه، هشتگ «Don'tTouchMySocialMedia» ترند شد. «مرال آکشنر»، رهبر «حزب خوب» که مخالف اردوغان محسوب می‌شود، رئیس جمهور را در توییتر به سخره گرفت و گفت که اگر رئیس جمهور نتفلیکس را پیش از پخش فصل پایانی سریال «تاریک» قطع کند، ناراحت می‌شود.

اگرچه اردوغان پس از توهین‌های اخیر دوباره خبر از محدودیت برای شبکه‌های اجتماعی داده، اما این اولین باری نیست که دولت ترکیه بدنبال چنین کاری است و در گذشته خبر از اصلاحاتی برای کنترل غول‌های رسانه‌ای مانند توییتر، فیسبوک و یوتیوب داده بود. مردم ترکیه حضور پررنگی در توییتر دارند و این شبکه اجتماعی اخیرا ۷ هزار و ۳۴۰ حساب کاربری جعلی و هک شده مرتبط با دولت ترکیه را نیز حذف کرده که برای پخش اخبار به نفع حزب حاکم ترکیه استفاده می‌شدند.

اوایل سال جاری میلادی سایت ویکی‌پدیا تقریبا پس از دو و نیم سال در ترکیه رفع فیلتر شد. منتقدان از محدودیت برای دسترسی مردم ترکیه به اخبار منابع مستقل ابزار نگرانی کرده‌اند. در حال حاضر هزاران سایت در این کشور مسدود هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۷ تیر ۱۳۹۹

    خردوغان یک آشغال به تمام معنا

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    فاشیستِ بی دست و پای و حامی دیگر فاشیستها

  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    ترکیه هم شبی حکومت های کمونیستی و دیکتاتوری رفتار می‌کنه ريیس جمهورش

    • peyman57
      peyman57 | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

      خب هست دیگه . فک کنم از زمان بچگی من همون اردوغان بود . الان که 30سالمه هنوزم اردوغان هست .

  • فراز
    فراز | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    خودمون میایم دستور میدیم به ارتش سایبریمون یه فحش بهمون بدن توی فضای مجازی، بعد به بهانه همون فحش چندین و چند مخالف سیاسیمون که روحشون هم از فحش خبر نداره دستگیر میکنیم و شروع میکنیم به مظلوم نمایی توی رسانه‌های تحت کنترلمون و بعد هم لزوم کنترل فضای مجازی رو مطرح میکنیم، این میشه با یه تیر چند نشان رو زدن بله دوستان سیاست یه همچین چیزیه

  • reza_jj
    reza_jj | ۱۶ تیر ۱۳۹۹

    دیکتاتوری و فاشیسم

مطالب پیشنهادی