ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویدیویی خیره کننده از دهانه «کارالیوف» مریخ [تماشا کنید]

آژانس فضایی اروپا با استفاده از داده های دوربین مدارگرد «مارس اکسپرس» کلیپی از دهانه برخوردی «کارالیوف» واقع در نیمکره شمالی مریخ منتشر کرد. دهانه کارالیوف (Korolev) ۸۰ کیلومتر پهنا داشته و در نیمه شمالی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۵۹

آژانس فضایی اروپا با استفاده از داده های دوربین مدارگرد «مارس اکسپرس» کلیپی از دهانه برخوردی «کارالیوف» واقع در نیمکره شمالی مریخ منتشر کرد.

دهانه کارالیوف (Korolev) ۸۰ کیلومتر پهنا داشته و در نیمه شمالی مریخ واقع شده است. قسمتی از نیمکره شمالی سیاره سرخ را پوششی از آب یخ زده فرا گرفته است و در محدوده آن منطقه‌ای شامل چندین تپه به چشم می‌خورد که این دهانه نیز در آن قرار گرفته است.

دهانه کارالیوف عجیب است چرا که به جای برف با آب یخ زده پوشیده شده که ضخامت آن حتی در فصل تابستان نیز به بیش از ۱.۶ کیلومتر نیز می‌رسد. علت آب نشدن یخ این است که بستر دهانه در عمق بیش از ۱.۶ کیلومتری سطح مریخ قرار گرفته است که با به دام افتادن سرما در اعماق دهانه مانع از ذوب شدن یخ‌ها می‌شود.

شروع کلیپ با بزرگنمایی بخشی از سطح مریخ در نیمکره شمالی همراه بوده و در ادامه صحنه‌ای زیبا از دهانه کارالیوف نشان داده می‌شود که کاربر را یاد تصویربرداری سینماتیک با پهپادها می‌اندازد. این ویدیو از کنار هم قرار گرفتن تصاویر واقعی گرفته شده از سطح سیاره سرخ توسط دوربین رزولوشن بالا و مخصوص مدارگرد «مارس اکسپرس» (Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا ساخته شده است.

آژانس فضایی اروپا می‌گوید این فیلم با استفاده از تصویر موزاییکی ثبت شده توسط دوربین HRSC مدارگرد مارس اکسپرس ساخته شده است. این تصویر موزاییکی با جمع آوری داده‌های کانال‌های پاسو (Nadir) و رنگی دوربین یاد شده تهیه شده است.

کانال پاسو به شکل قائمه بر سطح مریخ تنظیم شده و همانند ناظر از بالا سطح سیاره سرخ را رصد می‌کند. محققان سپس با ترکیب تصویر موزاییکی با داده‌های جغرافیایی، منظره‌ای سه بعدی از سطح مریخ ایجاد و با ضبط از زوایای مختلف کلیپ مورد بحث را ایجاد کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی