ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف دایناسور «قاتل حشرات» که ابعادی کوچکتر از گوشی‌های هوشمند دارد

یک گونه بسیار کوچک که محققان آن را «قاتل حشرات» نامیده‌اند، در جنوب ماداگاسکار کشف شده که می‌تواند سرنخ‌های جدیدی درباره منشاء دایناسورها و همچنین تکامل آن‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهد. این تحقیق جدید ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۰

یک گونه بسیار کوچک که محققان آن را «قاتل حشرات» نامیده‌اند، در جنوب ماداگاسکار کشف شده که می‌تواند سرنخ‌های جدیدی درباره منشاء دایناسورها و همچنین تکامل آن‌ها در اختیار دانشمندان قرار دهد.

این تحقیق جدید که در ژورنال «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده، از کشف تعداد انگشت شماری از فسیل خزندگان با نام «Kongonaphon kely» با عمر ۲۳۷ میلیون سال برای اولین بار خبر می‌دهد. برای این نام از زبان «مالاگاسی» و یونان باستان استفاده شده و به معنای «قاتل کوچک حشرات» است. این دایناسور که ارتفاع آن نزدیک به ۱۰ سانتی‌متر است، از یک آیفون کوتاه‌تر است.

این حیوان در دسته «شاه‌خزندگان» قرار می‌گیرد که میان دایناسورها و «پتروسور پرنده» مشترک است و اطلاعات باارزشی درباره تکامل آن‌ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. یکی از دیرینه شناسان با نام «Christian Kammerer» در موزه «علوم طبیعی کارولینای شمالی» در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«یک درک کلی مبنی بر اندازه بزرگ دایناسورها وجود دارد، اما این حیوان جدید بسیار نزدیک به دایناسورها و پتروسورها است، ابعاد بسیار کوچکی دارد.»

قاتل حشرات

به گزارش Cnet، این تیم با مطالعه نمونه‌های فسیل موفق به درک سیر تکاملی اولیه شاه‌خزندگان شده و همچنین به مدارکی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد که ابعاد آن‌ها زمانی که برای اولین بار دایناسورها و پتروسورها ظاهر شدند، شروع به کوچک شدن کرده است. محققان با بررسی دندان‌ها به این موضوع پی بردند که این حیوان احتمالا از حشرات تغذیه می‌کرده است.

وجود چنین خزنده کوچکی منطقی به نظر می‌رسد چرا که بخاطر همین ابعاد توانسته زنده بماند. به گفته محققان، کاهش اندازه بدن قاتل حشرات به تکامل دایناسورها و پتروسورها نیز کمک کرده است. این حیوان با ابعاد کوچک خود در نگهداری گرما با مشکل مواجه بوده و به همین علت یک پوشش خاص برای پوست خود داشته است. تحقیقات گذشته نشان داده بودند که کوچک شدن اندازه یک ضرورت برای نیروی پرواز بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • matin Rock
    matin Rock | ۱۹ تیر ۱۳۹۹

    جد مارمولک بودن مارمولک هم لز حشرات تغذیه میکنه

مطالب پیشنهادی