ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی چیپست Kirin 810 هواوی؛ مشخصات و مقایسه با رقبا

در دنیای موبایل، تنها سه شرکت هستند که خودشان چیپست می سازند و هواوی هم یکی از آنهاست. شرکت HiSilicon به عنوان یکی از زیرمجموعه های هواوی، وظیفه طراحی چیپست های سری Kirin را بر ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

در دنیای موبایل، تنها سه شرکت هستند که خودشان چیپست می سازند و هواوی هم یکی از آنهاست. شرکت HiSilicon به عنوان یکی از زیرمجموعه های هواوی، وظیفه طراحی چیپست های سری Kirin را بر عهده دارد و مسیر درازی را طی 29 سال فعالیتش پیموده است. در این مطلب می خواهیم نگاهی به یکی از چیپست های میان رده این شرکت یعنی Kirin 810 داشته باشیم که به تازگی با گوشی نووا 7i وارد کشورمان شده است.

طبق آخرین آمار مؤسسه تحقیق بازار IC Insights، های سیلیکون طی سه ماهه اول سال 2020 بین 10 غول بزرگ صنعت نیمه هادی جهان جای گرفته و با کنار زدن کوالکام، رتبه نخست بازار چین را در حوزه پردازنده موبایل به دست آورده است. چیپست Kirin 810 حدود یک سال قبل به شکل رسمی معرفی شد تا جای چیپست Kirin 710 را در بازار بگیرد. تاکنون ده ها گوشی مختلف از آنر و هواوی را با چیپست Kirin 710 بررسی کرده و به خوبی با قابلیت هایش آشنا هستیم، اما این نخستین بار است که Kirin 810 را می بینیم. هواوی می گوید این چیپست از نظر کارآیی گرافیکی تا 162 درصد بهتر از نسل قبل عمل می کند و حتی اسنپدراگون 730 را نیز پشت سر می گذارد، اما آیا در واقعیت هم همینطور است؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می دهیم.

ویژگی های چیپست Kirin 810

چیپست Kirin 810 تاکنون در چند گوشی هواوی و آنر از جمله نووا 5، آنر 9X و 9X پرو، نووا 7i و P40 لایت به کار رفته است. ویژگی های اصلی این چیپست را در ادامه می بینید.

  • فناوری تولید 7 نانومتری
  • پردازنده اصلی 8 هسته ای
    • دو هسته قدرتمند کورتکس A76 با فرکانس 2.27 گیگاهرتز
    • شش هسته کم مصرف کورتکس A55 با فرکانس 1.88 گیگاهرتز
  • پردازشگر گرافیکی شش هسته ای Mali-G52

چیپست Kirin 810 برای پردازش هوش مصنوعی از واحد پردازش Ascend D100 Lite استفاده می کند که روی معماری داوینچی سوار شده است. مودم LTE این چیپست توانایی رسیدن به سرعت دانلود 1.4 گیگابیت بر ثانیه را دارد و ارتباط وای فای 802.11ac و بلوتوث 5 نیز برقرار است. بدین ترتیب با یکی از کامل ترین چیپست های میان رده روبرو هستیم.

چیپست Kirin 810 در برابر Kirin 710

ابتدا بیایید نگاهی به توان سخت افزاری چیپست Kirin 810 در مقایسه با نسل قبل یعنی Kirin 710 بیندازیم. نماینده چیپست Kirin 810 گوشی هواوی نووا 7i است که به زودی به شکل رسمی وارد بازار ایران می شود، و نماینده چیپست Kirin 710 هم گوشی هواوی Y9s است که در بررسی ما بهترین نتایج را به دست آورده بود. برای مقایسه از اپ های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو، گیک بنچ 5 و پی سی مارک استفاده کردیم. در ادامه نتایج به دست آمده توسط این دو گوشی در حالت عادی را می بینید.

نتایج بنچمارک چیپست Kirin 810 در حالت عادی
نتایج بنچمارک چیپست Kirin 710 در حالت عادی

اختلاف نتایج کاملاً چشمگیر است. در تست های آنتوتو، گیک بنچ و پی سی مارک به ترتیب شاهد افزایش 67 درصدی، 49 درصدی و 31 درصدی کارآیی هستیم. تست گیک بنچ 5 که توان پردازش خام پردازنده را می سنجد، افزایش 49 درصدی را نشان می دهد. در واقع چیپست Kirin 810 سطح جدیدی از کارآیی را برای گوشی های میان رده به ارمغان می آورد.

همان طور که می دانید گوشی های هواوی حالت ویژه ای به نام Performance Mode دارند که با فعال کردنش از طریق منوی تنظیمات، توان گوشی تا حدی افزایش می یابد. در ادامه نتایج به دست آمده توسط هواوی نووا 7i و هواوی Y9s را در حالت پرفرمنس می بینید.

نتایج بنچمارک چیپست Kirin 810 در حالت پرفرمنس
نتایج بنچمارک چیپست Kirin 710 در حالت پرفرمنس

فعال کردن حالت پرفرمنس در گوشی هواوی نووا 7i تفاوت چندانی در نتیجه تست های آنتوتو و گیک بنچ 5 ایجاد نمی کند اما در تست پی سی مارک شاهد بهبود 18 درصدی کارآیی هستیم. ارتقاء عملکرد چیپست Kirin 810 در مقایسه با نسل قبل هم در سه تست فوق به ترتیب به 65 درصد، 51 درصد و 31 درصد می رسد.

برای ارزیابی توان گرافیکی چیپست Kirin 810 به سراغ اپلیکیشن 3DMark رفتیم. در ادامه نتایج به دست آمده توسط هواوی Nova 7i و هواوی Y9s در دو حالت عادی و پرفرمنس را می بینید.

نتایج تست 3DMark هم از پیشرفت قابل توجه حکایت دارند. چیپست Kirin 810 در تست اسلینگ شات اسکتریم بیش از 3 برابر قوی تر شده که می تواند برای علاقه مندان حوزه گیمینگ، خبر خوشحال کننده ای باشد. برخلاف انتظار، فعال کردن حالت پرفرمنس تغییر چندانی در نتیجه این تست ایجاد نمی کند.

چیپست Kirin 810 در مقایسه با اسنپدراگون 730

یکی از رقبای اصلی چیپست هواوی Kirin 810 در بازار میان رده ها، چیپست اسنپدراگون 730 است. ما به تازگی این چیپست را روی گوشی سامسونگ گلکسی A71 بررسی کرده ایم. جدول زیر نتایج به دست آمده توسط هواوی نووا 7i و سامسونگ گلکسی A71 را در تست های مختلف بنچمارک نشان می دهد.

همان طور که می بینید چیپست Kirin 810 حتی در حالت عادی هم به راحتی اسنپدراگون 730 را پشت سر می گذارد. این چیپست در تست آنتوتو حدود 10 درصد قوی تر است و در تست گرافیکی 3DMark هم حدود 13 درصد بهتر عمل می کند. اختلاف در حالت پرفرمنس در تست آنتوتو به 17 درصد می رسد.

حالا بیایید چیپست Kirin 810 را با دو چیپست پرچمدار هواوی یعنی Kirin 980 و Kirin 990 مقایسه کنیم. این نتایج به ترتیب روی گوشی های هواوی نووا 5T و هواوی P40 پرو به دست آمده اند.

همان طور که می بینید چیپست Kirin 810 هنوز اختلاف زیادی با دو چیپست پرچمدار قبلی هواوی دارد و نمی توان انتظار کارآیی پرچمداران یکی دو سال اخیر را از آن داشت. با این حال نتایج موجود نشان می دهد این چیپست میان رده، هم سطح اسنپدراگون 845 است که سرعت پیشرفت را در دنیای موبایل نشان می دهد.

جمع بندی

پیشرفت چیپست Kirin 810 نسبت به نسل قبل کاملاً تحسین برانگیز است و نشان می دهد هواوی با وجود تحریم ها، با قدرت به راه خودش ادامه می دهد. این چیپست حتی از اسنپدراگون 730 هم قوی تر است و عملکرد فوق العاده ای را در تست های بنچمارک از خود نشان می دهد. بنابراین به نظر می رسد در آینده نزدیک شاهد حضور گوشی های زیادی با این چیپست در بازار کشورمان خواهیم بود. سرآغاز این داستان هم با هواوی نووا 7i است که هم اکنون در حال بررسی آن هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • keyvan.yz
    keyvan.yz | ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

    من از ۹۸۰ واقعا راضیم?

  • navid
    navid | ۲۴ تیر ۱۳۹۹

    خیلی خوب.تجربه ی استفاده از 710 رو روی آنر 10 لایت دارم خیلی خوب بود 810 که دیگه خیلی قویتره.

مطالب پیشنهادی