ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با اجرای «طرح افق» بازار موبایل در ایران شفاف می‌شود

نشست خبری «کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو» با حضور اعضای انجمن واردکنندگان موبایل و چند تن از کارشناسان سامانه همتا با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست اعلام شد که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ تیر ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۳

نشست خبری «کالبدشکافی تبصره منع واردات موبایل بالای ۳۰۰ یورو» با حضور اعضای انجمن واردکنندگان موبایل و چند تن از کارشناسان سامانه همتا با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست اعلام شد که طرح افق قرار بوده از ابتدای فروردین ۹۹ اجرا شود تا بازار موبایل رنگ شفافیت را به خود ببیند اما مخالفین این طرح فعلا برای اجرای آن سنگ اندازی می‌کنند

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در این نشست اعلام کرد که طرح افق می‌تواند شبکه توزیع موبایل را به شدت شفاف کند: «دولت مدت‌ها در زمینه طرح افق کارشناسی کرده و قرار شد که این طرح ملی برای اولین بار با کالای موبایل اجرایی شود. نه طرح رجیستری توانسته وضعیت بازار موبایل را درست کند و نه این عدم واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو. دو راه برای حل این بازار وجود دارد که یکی درج قیمت موبایل‌های وارداتی از سوی واردکنندگان در سامانه ۱۲۴ است و دیگری اجرای طرح افق.»

اسحاقی طرح افق را اینچنین توصیف می‌کند: «واردکننده به محض وارد کردن یک دستگاه موبایل، باید قیمت آن را در سامانه ثبت کند و فروشندگان عمده نیز وقتی از آنها موبایل را می‌خرند، خریدشان و قیمت خریدشان را در انبار الکترونیکی ثبت کنند. واردکنندگان اجازه دریافت بیشتر از ۱۵ درصد سود را ندارند و این مساله در همینجا ثبت می‌شود، در ادامه طرح افق هر زمانی که خریدار خواست گوشی را بخرد می‌تواند از قیمت دستگاه اطلاع پیدا کند.»

به گفته اسحاقی، طرح افق مخالفین بسیاری دارد و او باور دارد این مخالفین در واقع نمی‌خواهند بازار، شفافیت را به خود ببیند: «ما معتقد هستیم که در این طرح چه وارد کننده متخلف، چه فروشنده متخلف چه هر بخش متخلف دیگری شناسایی می‌شود و با او برخورد می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که سودجویی به حداقل برسد.» اسحاقی خواستار اجرا شدن طرح افق است و خطاب به دولت گفت: «تبعات این طرح باعث بهبود بازار موبایل می‌شود.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه اساسا با وضعیت کنونی خرده فروشی موبایل، دانستن قیمت دستگاه چه فایده‌ای برای مشتری دارد، و اگر شخص خریدار بعد از خرید متوجه تفاوت قیمت شد چه کار می‌تواند بکند، می‌گوید:

«خریداران می‌توانند به تعزیرات رفته و شکایت کنند و ظرف سه روز کاری با فروشنده برخورد می‌شود و پولشان پس داده می‌شود.»

رییس انجمن واردکنندگان موبایل اما به دیجیاتو می‌گوید که خریداران با اجرای طرح افق می‌توانند قبل از خرید یک کالا قیمت واقعی آن را به دست بیاورند. «حسین غروی رام» در اینباره بیشتر توضیح می‌دهد: «در طرح افق هیچ‌کسی نمی‌تواند گران بفروشد، گوشی فعال نمی‌شود تا خود مشتری نخواهد.» او همچنین می‌گوید که با اجرای طرح افق، یک کد USSD در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که می‌توان به وسیله آن قیمت گوشی‌ها را قبل از خرید استعلام کرد:

«یک کالایی با هفت مدل مختلف ارز وارد می‌شود. در طرح افق، واردکننده زمانی که کالا را ترخیص می‌کند به طور دقیق مشخص می‌کند که آن کالا را با چه نوع ارزی و چه قیمتی ترخیص کرده و هیچ گران فروشی در هیچ مدلی نمی‌تواند رخ بدهد. مصرف کننده در بازار می‌تواند IMEI موبایل مورد نظرش را در سامانه وارد کند و قیمت واقعی و دقیق آن را بفهمد تا کسی نتواند از او سو استفاده کند.»

انجمن واردکنندگان موبایل باور دارد اجرای طرح افق جلوی گرانفروشی و احتکار را می‌گیرد: «دیگر نمی‌توان گوشی را احتکار کرد و بعدا با قیمت بالاتر فروخت چرا که نوع ارز خریداری شده کاملا مشخص است و قیمت کالا نیز برای مصرف‌کننده محرز است.» او همچنین باور دارد اجرای طرح افق در بازار تلفن همراه جلوی فراریان مالیات را هم می‌گیرد: «پس با این حساب می‌توان گفت گرانفروشان، محتکران و فراریان مالیاتی مخالفین اصلی این طرح هستند که اجرای آن را تا امروز به تعویق انداختند.»

«حسین یوسفیان» نماینده سامانه همتا که در این نشست خبری حضور داشت نیز به دیجیاتو می‌گوید که تمامی زیرساخت اجرا شدن طرح افق فراهم است و اتصال سامانه همتا با تمامی دستگاه‌های لازم برای اجرای این طرح صورت پذیرفته است:

«انجمن واردکنندگان همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند و می‌خواهند بازار شفافی به وجود بیاید. امیدواریم این طرح که همه جزییات آن فراهم است با مساعدت دولت و کم‌سو شدن رنگ مخالفین، زودتر اجرایی شود.»

یوسفیان تاکید دارد که طرح افق مانند طرح رجیستری باید پله پله و مرحله به مرحله اجرایی شود تا بازار وارد شوک نشود و مشکلات آن به مرور زمان برطرف شود.

گفتنیست انجمن واردکنندگان موبایل در کنار طرح افق در حال برنامه ریزی طرحی است که به واسطه آن قیمت موبایل خریداری شده و اسم واردکننده برای مشتریان پس از روشن کردن و ثبت کردن گوشی پیامک می‌شود، در این حالت مشتریان می‌توانند از خرید کالا صرف نظر کنند و اگر فروشنده در اینباره مقاومت از خود نشان داد، با شکایت به تعزیرات می‌توان پول خود را از فروشنده پس گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • جانی سینز علیه حسن دزده
    جانی سینز علیه حسن دزده | ۲۳ تیر ۱۳۹۹

    فک کنم اینقدر شفاف میشه که دیگه چیزی رو نمیشه دید?

  • herogame
    herogame | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    حجالت جلو شما لونگ میندازه شفاف سازی؟! دیگه ازین شفاف تر؟! ?

  • badboy0098
    badboy0098 | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    میدونید مشکلتون چیه ! ؟
    از پایه و اساس دزدید
    خب اینجوریم وارد کننده قیمت واقعیو ثبت نمیکنه وو بیشتر رووش میخوره !

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۲۳ تیر ۱۳۹۹

      واردکننده‌ها حق ندارند بیشتر از ۱۵ درصد سود کنند و نمیتونن رقم رو هوا بزنن

      • badboy0098
        badboy0098 | ۲۳ تیر ۱۳۹۹

        اینجا ایرانه
        اینا کاری نمیکنن که به نفع مردم باشه ، مطمئن باش
        فقط فکر جیب خودشونن
        طرح ریجستری رو هم میگفتن میخوایم جلوی قاچاقو بگیریم و به نفع مصرف کنندستو گوشی ارزون میشه و از این چرتو پرتا
        اما دیدید که دستشونو مستقیم کردن تو جیب ملت !

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

    پاچه هارو باز کنین دولت اومده تو حوزه الکترونیک!

    • Patrick
      Patrick | ۲۲ تیر ۱۳۹۹

      دهنت سرویس مردم از خنده

مطالب پیشنهادی