ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان دانشگاه MIT و طراحی رباتی که گره از کار کابل‌ها باز می‌کند

محققین دانشگاه MIT بازوی رباتیکی طراحی کرده‌اند که می‌تواند گره سیم‌ها و کابل‌های باریک را باز کند و همچنین آن را مسیریابی کرده و به عنوان مثال به درگاه شارژ یا جک هدفون برساند. این ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۰

محققین دانشگاه MIT بازوی رباتیکی طراحی کرده‌اند که می‌تواند گره سیم‌ها و کابل‌های باریک را باز کند و همچنین آن را مسیریابی کرده و به عنوان مثال به درگاه شارژ یا جک هدفون برساند. این گروه امیدوار است بتوان از این ربات در کارخانجات و همچنین مصارف خانگی استفاده کرد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی دانشگاه MIT، محققان آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی موفق به طراحی رباتی شده‌اند که می‌تواند اشیای باریکی مانند طناب، سیم یا کابل‌ها را مدیریت کند. این تکنولوژی در آینده می‌تواند در مصارف خانگی لباس‌ها را تا و مرتب کند، یا گره کابل‌ها را باز کرده و به آنها نظم ببخشد.

معمولا انسان‌ها در کار با اشیای باریک و انعطاف‌پذیر با مشکل روبرو می‌شوند، بنابراین تصور می‌شد ربات‌ها هرگز نتوانند چنین مشکلاتی را حل کنند. اما حالا «ریچل گوردون» سخنگوی دانشگاه MIT می‌گوید با استاندارد جدیدی که دانشمندان طراحی کرده‌اند، از ربات‌ها می‌توان برای «مجموعه‌ای از کارهای ظریف و تغییر شکل افزایشی استفاده کرد».

محققین مورد بحث برای این منظور دو بازوی مکانیکی گیره‌مانند طراحی کرده‌اند که به عبارتی تداعی‌کننده انگشتان دست هستند. هر کدام از انگشت‌های طراحی شده مجهز به سنسورهای لمسی با رزولوشن بالا به اسم «GelSight» هستند که از لاستیک نرم و چند لنز تشکیل شده و با یک بازوی متحرک همراه است. این سیستم دو کنترلر مجزا دارد: یکی برای تنظیم قدرت انگشتان، و دیگری برای حالت دادن به کابل در جریان حرکت در نظر گرفته شده.

گوردون در این رابطه اضافه می‌کند: «دست‌کاری در کابل‌ها کار دشواری برای ربات محسوب می‌شود، چرا که این کار نیازمند رفتاری نرم و روان خواهد بود و در عین حال نباید اجازه داده شود کابل از بین انگشتان ربات به زمین بیافتد. بازوهای طراحی شده MIT توانایی انجام برخی از این امور از جمله هدایت یک کابل صدا و اتصال آن به جک هدفون موبایل را دارا هستند».

بدون شک این ربات هنوز جای کار زیادی دارد، به خصوص در زمینه امکان اتصال کابل به پورت‌های شارژ که تنوع بالایی دارند. البته در هر صورت بدیهی است که توسعه چنین رباتی در مصارف کارخانه‌ای کاربرد بیشتری نسبت به خانه‌ها خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی