ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

یک کارگزاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟ نکات مهم برای کد اولی‌ها

بهترین کارگزاری ایران کدام است؟ کارگزاری خوب کدام است؟ چگونه کارگزاری خوب را انتخاب کنیم؟ آیا انتخاب کارگزاری در بازدهی پرتفو (سبد سهام) تاثیر گذار است؟ آیا می توان از همه کارگزاری های ایران به ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰

بهترین کارگزاری ایران کدام است؟ کارگزاری خوب کدام است؟ چگونه کارگزاری خوب را انتخاب کنیم؟ آیا انتخاب کارگزاری در بازدهی پرتفو (سبد سهام) تاثیر گذار است؟ آیا می توان از همه کارگزاری های ایران به صورت همزمان استفاده کرد؟ این ها کلکسیون پرسش هایی است که این روزها میلیون ها سهامدار بازار سرمایه کشور مطرح می‌کنند و به دنبال پاسخ‌هایی واقعی برای این گونه سوالات هستند که هر روز، دغدغه ذهنی آن ها است.

کارگزاری، تشکلی است حقوقی یعنی یک شرکت است که هیات مدیره داشته و طبق قوانین و مقررات سازمان بورس اوراق بهادار کشور که زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت دارد، مجوز دریافت می کند. پس بر خلاف تاسیس شرکت یا موسسه که نیاز به مجوز خاصی از نهادی مرجع نیست، تاسیس کارگزاری نیازمند اخذ مجوز رسمی از سازمان بورس اوراق بهادار است.

طبق اعلام کانون کارگزاران کشور، حدود یک صد و شش کارگزاری در کشور فعال هستند که سهامداران می توانند با مراجعه به یکی از آن ها، نسبت به دریافت کد بورس و کد معاملاتی آنلاین اقدام کنند. بعضی از کارگزاری ها که نمی توانند قوانین سازمان بورس را اجرا و رعایت کنند، تعلیق شده و بعضا مجوز آن ها باطل می شود. اطلاعات فهرست کارگزاری های رسمی و مجوزدار سراسر کشور در سایت seo.ir در دسترس است.

کارگزاری
تصویر ایندکس بخش معرفی کارگزاران مجوز دار از سازمان بورس اوراق بهادار
کارگزاری
تصویر ایندکس سایت کانون کارگزاری بورس اوراق بهادار در نشانی seba.ir

کارگزاری، نهاد واسط بین سهامدار حقیقی و حقوقی با سازمان بورس است. یعنی شما برای خرید و فروش سهام یا خرید و فروش کالا در بورس کالا یا خرید و فروش انواع و اقسام انرژی نظیر بنزین و گازوییل و برق و نفت و غیره در بورس انرژی، بایستی به کارگزاری مراجعه کرده و امکان مراجعه مستقیم به سازمان بورس وجود ندارد.

کلیه خدمات مربوط به صدور کد بورس و صدور کد معاملات آنلاین توسط کارگزاری ها برای متقاضی واجد شرایط، رایگان است. البته اخیرا به دلیل افزایش شمار متقاضیان و مسائل مربوط به کرونا،‌احراز هویت متقاضیان دریافت کد سهامداری، از طریق دفاتر پیشخوان انجام می شود که هزینه ای را شامل می شود. صدور کد بورس و صدور کد معاملات آنلاین از طریق کارگزاری ها، رایگان است و شما بایستی با اصل شناسنامه و کارت ملی مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل کنید.

شما می‌توانید برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز در صورتی که قیم یا ولی قانونی هستید، اقدام کنید. قبل از آزادسازی سهام عدالت، حدود ۱۲ میلیون هموطن، کد بورس داشتند، از اواخر اردیبهشت تا به امروز شمار کل دارندگان کد بورس به ۶۰ میلیون نفر رسیده است و قریب به ۱۸ میلیون نفر نیز کد معاملات آنلاین داشته و از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری‌ها، نسبت به خرید و فروش اینترنتی سهام در طول ساعات معاملاتی (۹ تا ۱۲:۳۰) اقدام می‌کنند.

اصلا اهمیتی ندارد که شما از طریق کدام کارگزاری، کد بورس گرفته‌اید. اهمیتی ندارد از طریق کدام کارگزاری، کد معاملات آنلاین (شامل کد و رمز عبور) دریافت کرده‌اید. سود و زیان شما در خرید و فروش سهام، به این ارتباطی ندارد که از کارگزاری A کد گرفته اید یا از کارگزاری B یا از کارگزاری دیگر. این‌ها هیچ تاثیری در سود و زیان شما در بورس و طراحی پرتفو ندارد.

بعضی از کارگزاری ها در بورس کشور، مجوز سبدگردانی دارند. مجوز آموزش دارند. مجوز مشاوره دارند. صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارند. انجمن های اینترنتی برای مشاوره و تبادل اطلاعات دارند. بعضی از کارگزاری ها از این امتیازات و ظرفیت های تهی هستند. این که فلان کارگزاری، مجوز سبدگردانی یا آموزش یا مشاوره داشته باشد یا نداشته باشد، الزاما به معنی خوب بودن کارگزاری برای من و شما نیست. لیست کارگزاری‌های مجوزدار در این لینک در دسترس است.

چرا که هدف و استراتژی هر سهامدار در بورس، با دیگر متفاوت است و سطح سواد و دانش نیز یکسان نیست. گاها مشاهده می شود که حرفه ای ترین سهامداران، از معمولی ترین و گمنام ترین کارگزاری های کشور برای خرید و فروش سهام استفاده می کنند و کد اولی ها (یعنی تازه وارد های بورس)، به سراغ کارگزاری های بسیار معروف می روند.

کارگزاری های خیلی معروف، صدها و بعضا میلیون ها سهامدار دارند. حجم بالایی از تقاضا و تماس با آن ها در طول روز از سراسر کشور یا سراسر جهان، سبب می شود تا شاهد کندی در ارائه خدمات به مشتری، مشکلات فنی سرورها، مشکلات در پاسخگویی تلفنی به تماس گیرنده در طول ساعت معاملاتی، کندی در صدور اعتبار و مشاوره و امثالهم را شاهد باشیم.

برای این که با مشکلات هنگی سرور یک کارگزاری یا پاسخگویی ضعیف فلان کارگزاری روبرو نشوید،‌ توصیه می شود از بیش از ۱ کارگزاری، کد معاملات آنلاین بگیرید. شما می توانید از همه ۱۰۶ کارگزاری بورس سراسر کشور، کد معاملات آنلاین بگیرید. اما کد بورس، مثل کدملی، یک بار برای شما صادر می شود.

شما می توانید پرتفو شماره ۱ تا n خود را در کارگزاری های مختلف تشکیل دهید. فقط مدیریت سبدها کمی سخت می شود. اما خوب، اگر یک بار با قطعی سرور یا عدم دسترسی به سامانه معاملات آنلاین فلان کارگزاری مواجه شدید، می توانید از کارگزاری های دیگر استفاده کنید. اما باید حتما ثبت نام کرده باشید و از آن ها USER و PASS دریافت کنید.

شما از کارگزاری A ، سهم X را خریداری کرده اید و الان دوست دارید تا به پرتفو خود در کارگزاری B، سهم x را منتقل کنید. کافی است درخواست انتقال ناظر را در کارگزاری A کلیک کنید. به راحتی سهم شما منتقل می‌شود.

چند ویژگی کارگزاری خوب

اگر بخواهیم در چند نکته، ویژگی های یک کارگزاری خوب را نام ببریم، موارد زیر را در نظر داشته باشید. کارگزاری خوب کارگزاری است که:

  • سایت اینترنتی آن، ساده، جذاب و بارگذاری سریع داشته باشید.
  • پاسخگوی تلفنی خوب به تماس های سهامداران در طول ساعت معاملات داشته باشد.
  • بتواند راهنمای خوب به سوالات عمومی و تخصصی سهامداران ارائه دهد.
  • بتواند شرایط آسانی را برای اعطای اعتبار به سهامداران واجد شرایط ارائه کند.
  • شما در روزهای عرضه اولیه، با حداقل مشکل بتوانید نسبت به ثبت سفارش خرید سهام عرضه اولیه اقدام کنید.
  • انواع و اقسام مجوز فعالیت در بازارهای بورس را داشته باشد.
  • مشتری مدار باشد.
  • از طریق SMS‌ و پست الکترونیک، گردش روزانه معاملات شما را اطلاع دهد.

پس توجه داشته باشید که کارگزاری شما هیچ تاثیری در بازدهی پرتفوی شما و نوع سهامی که انتخاب می کنید ندارد.

در سال ۱۳۹۸، از بین ۱۰۷ کارگزاری فعال بورس کشور، ۶ کارگزاری بانکی وجود داشت. در سال ۹۸ بالای ۵۰ درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۵ کارگزاری شامل: مفید، آگاه،  فارابی، مبین سرمایه و بانک پاسارگاد انجام شده است. البته این گزارش به آن معنی نیست که همچنان این ۵ کارگزاری در فهرست کارگزاری های خوب قرار دارد یا خیر.

لیست رتبه بندی شرکت های کارگزاری در این لینک  قرار دارد که اطلاعات خوبی به شما در انتخاب کارگزاری خوب می دهد. دیجیاتو هیچ توصیه‌ای به مخاطبان گرامی نسبت به انتخاب یا عدم انتخاب یک کارگزاری خاص ندارد.

اگر شما هم سهامدار در بازار سرمایه هستید و با مشکلاتی در استفاده از خدمات کارگزاری های سراسر کشور روبرو بودید، مراتب را با رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که سهامداری و توجه به اصول سهامداری یک اصل مهم در دوره زمانی کنونی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • alimo
    alimo | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

    کارگزاری های خلوت ترو ترجیح می دم مخصوصا تو این دوره

  • saeid
    saeid | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

    آگاه امکانات و ظاهر سایت خوب و در دسترس هست ولی شاید مشکل دارند شاید عمدا درخواست ها رو دیر ارسال کنند خدا داند. شاید هم بخاطر مشتری زیاد باشه. بهتره چن تا کارگزاری داشته باشید

  • DaaVooD
    DaaVooD | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

    لینک رتبه بندی قدیمیه و اصلن ملاک نیست. بنظر من در سال 99 باید از انتهای لیست انتخاب کرد

  • DaaVooD
    DaaVooD | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

    اگر خود را دوست دارید و برای شخصیت خودتون ارزش قایلید عضو آگاه و مفید نشوید. این 2 با درآمد روزانه میلیاردی برای مشتری تره هم خورد نمیکنن.

مطالب پیشنهادی