ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب موفق مدارگرد «امید» امارات به سوی مریخ [تماشا کنید]

امارات متحده عربی مدارگرد خود را از ژاپن به سمت مریخ پرتاب کرد تا اولین ماموریت بین سیاره‌ای خود برای بررسی وضعیت آب و هوا سیاره سرخ را آغاز کند. این فضاپیما که «امید» نام ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۳۰

امارات متحده عربی مدارگرد خود را از ژاپن به سمت مریخ پرتاب کرد تا اولین ماموریت بین سیاره‌ای خود برای بررسی وضعیت آب و هوا سیاره سرخ را آغاز کند.

این فضاپیما که «امید» نام دارد، به همراه راکت ژاپنی «H-IIA» از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما» روانه مریخ شد. این مدارگرد در ۷ ماه آینده در فضا به سفر خود ادامه می‌دهد و بهمن امسال به سیاره سرخ نزدیک می‌شود. این فضاپیما با قرارگیری در مدار اطراف مریخ، شروع به تحلیل اتمسفر و شرایط اقلیمی این سیاره در هر روز مریخی خواهد کرد.

به گزارش گاردین، زمان پرتاب این مدارگرد از اهمیت بالایی برای امارات برخوردار بود. دولت این کشور این پروژه را برای الهام‌بخشی به نوجوانان در سال ۲۰۱۴ شروع کرد و قصد دارد از آن برای جشن ۵۰ سالگی خود در اواخر سال ۲۰۲۱ استفاده کند.

برای اطمینان از این موضوع که امید در زمان مدنظر دولت به مدار مریخ می‌رسد، پرتاب آن در تابستان امسال ضروری بود. در یک فاصله زمانی کوتاه زمین و مریخ در هنگام چرخش در دور خورشید به نزدیکترین فاصله از یکدیگر می‌رسند. این اتفاق هر ۲۶ ماه یکبار رخ می‌دهد، بنابراین تیم این مدارگرد چاره‌ای جز پرتاب آن در همین تابستان نداشت.

امارات

در حالی که فرایند پرتاب مشکلی نداشت، مهندسان نگران عدم باز شدن یکی از پنل‌های خورشیدی این مدارگرد بودند که البته در نهایت امارات متحده عربی تایید کرد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. تیم این ماموریت از ارتباط با امید خبر داده و وضعیت آن را مناسب ارزیابی کرده است.

تیم توسعه‌دهنده این فضاپیما با چندین دانشگاه‌ آمریکایی شامل «کلرادو بولدر»، «ایالتی آریزونا» و «کالیفرنیا، برکلی» همکاری داشته چرا که آن‌ها در کارنامه خود تجربه طراحی تجهیزات فضایی دارند. این همکاری به تیم اماراتی اجازه داد که از طراحی فضاپیماهای شناحته شده برای ساخت مدارگرد خود بهره ببرد و از زیرساخت‌های تست موجود استفاده کند. علاوه بر امارات، چین و ناسا نیز در آینده نزدیک ماموریت‌های خود برای مریخ را آغاز خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Mostafa
    Mostafa | ۳۱ تیر ۱۳۹۹

    متاسفم از این دولت. شرمندم بخاطر این رییس جمهور

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی