ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نادرترین ماشین انیگمای نازی‌ها در جنگ جهانی دوم با قیمت ۴۴۰ هزار دلار فروخته شد

یکی از نادرتین ماشین‌های انیگمای دوران جنگ جهانی دوم که متعلق به جبهه نازی‌ها بود، روز گذشته در مزایده‌ای آنلاین با قیمت ۴۴۰ هزار دلار فروخته شد. انیگما وسیله‌ای برای رمزگذاری است که از اوایل تا ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۰

یکی از نادرتین ماشین‌های انیگمای دوران جنگ جهانی دوم که متعلق به جبهه نازی‌ها بود، روز گذشته در مزایده‌ای آنلاین با قیمت ۴۴۰ هزار دلار فروخته شد. انیگما وسیله‌ای برای رمزگذاری است که از اوایل تا اواسط قرن بیستم، برای محافظت از ارتباطات تجاری، دیپلماتیک و نظامی توسعه یافته بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این ماشین انیگما توسط فرد ناشناخته‌ای خریداری شده، اما نه با گران‌ترین قیمت ممکن. اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی انیگمای M4 رکورد فروش ۸۰۰ هزار دلاری در یکی از مزایده‌ها را به نام خودش ثبت کرده است. اما ماشین انیگما دقیقا چگونه کار می‌کرد؟

در ظاهر یک دستگاه انیگما کاملا مشابه با ماشین تایپی است که معمولا در تمام مراکز نظامی و کنترلی نازی‌ها حضور داشته است. در ساده‌ترین حالت ممکن، یک اپراتور نامه‌ای را تایپ می‌کرد و متنی رمزنگاری شده به صورت خودکار تولید می‌شد. خوانش این متون هم کاملا از الگوریتمی برعکس استفاده می‌کرد که در مقصد نامه، قابلیت رمزگشایی توسط هدف را پیدا می‌کرد.

در قلب این دستگاه‌ها، ماشین‌های گردانی (روتور) وجود داشتند که با تجهیز به تعداد بی‌شماری از حروف و نمادها، ترکیبی از ۱۷ هزار عبارت رمزنگاری شده را فراهم می‌کردند. کدهای در نظر گرفته شده برای کلمات هم به صورت روزانه تغییر می‌کردند که عملا مجموع ترکیب‌های رمزنگاری شده در دراز مدت را به ۵۳ میلیارد عبارت می‌رساندند. به همین دلیل هم بود که رمزگشایی نامه‌های آلمانی‌ها در دوران جنگ جهانی دوم کاری بس دشوار بود.

اما در نهایت حریفان موفق شدند به فرمت رمزگشایی این دست از یادداشت‌ها برسند و همین موضوع به پیروزی در جنگ جهانی دوم منجر شد. بعد از حدود ده ماه واکاوی و تلاش، گروه متفقین سرانجام توانستند کدهای به کار گرفته شده در ماشین انیگما را رمزگشایی کنند. امروزه با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان ماشین‌های انیگما را ظرف مدت سیزده دقیقه رمزگشایی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • labinoos
    labinoos | ۱ مرداد ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشيد من يك سوال داشتم در اصل بايد عرض كنم از تيم خوب و فني ديجياتو يك سوال كاملا تخصصي داشتم ديگه نميدونستم از كجا بايد راهنمايي بگيرم . عرض كنم خدمت شما براي من يك sms امد از اين سرشماره 982000272 متن sms اين بود: ثبت نام شما با موفقيت در رهتاب انجام شد. بعلاوه يك پسورد. من توي اين سايت اصلا ثبت نام نكردم اصلا نميدونم چي هست و كارش چيه فكر كنم يك نفر بدون اجازه من از شماره من سوء استفاده كرده ؟! چكار بايد بكنم چطور بفهمم كار كي بوده و كلا كار اين سايت چي هست؟! ميشه لطفا راهنمايي كنيد

    • Reza Molodi
      Reza Molodi | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      پلیس فتا یه زنگ بزن

      • labinoos
        labinoos | ۱ مرداد ۱۳۹۹

        مرسي كه راهنمايي كرديد فردا حتما به پليس فتا زنگ ميزنم

    • نیما
      نیما | ۱ مرداد ۱۳۹۹

      تا دیر نشده به پلیس فتا بگو

مطالب پیشنهادی