ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی نماد «اخابر»: آنچه باید درباره سهم شرکت مخابرات ایران بدانید

اخابر نماد سهم شرکت مخابرات ایران در بازار اول بورس بوده و یکی از شرکت های بزرگ بازار سرمایه محسوب می شود. ارزش بازاری شرکت مخابرات ایران در مرداد ۹۹ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ...

علی زمانی
نوشته شده توسط علی زمانی | ۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰

اخابر نماد سهم شرکت مخابرات ایران در بازار اول بورس بوده و یکی از شرکت های بزرگ بازار سرمایه محسوب می شود. ارزش بازاری شرکت مخابرات ایران در مرداد ۹۹ به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. شرکتی با صدها هزار سهامدار حقیقی و حقوقی در سراسر کشور، امروز در قامت سهمی تاثیرگذار در روند شاخص کل، شناخته می شود.

در گزارش امروز دیجیاتو، در ادامه سلسله گزارش های بررسی نمادهای گروه رایانه و مخابرات بورس، نگاهی داریم به وضعیت نماد شرکت مخابرات ایران. اگر شما ‌سهامدار اخابر هستید یا سهامدار دیگر شرکت ها در بورس، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.

اخابر نماد شرکت مخابرات ایران است. گروه مخابرات در بورس، یکی از ده ها گروهی است که ۷۵۰ نماد بورسی در آن جای دارد. گروه مخابرات بورس، دارای ۲ نماد به همراه اخابر و همراه است. همراه، مربوط به شرکت همراه اول است. بعضی ها تصور می کنند که مخابرات و همراه اول، یک شرکت هستند. در حالی که ۲ شرکت مجزا، با هیات مدیره مجزا، کسب و کار مجزا و هم چنین سهام مجزا هستند. این ۲ شرکت، غیر دولتی و غیر خصوصی بوده و سهامی عام هستند. یعنی شما قادر به خرید و فروش سهام شرکت مخابرات و شرکت همراه اول در بازار سرمایه هستید.

یکی از بزرگ ترین شرکت های مخابراتی خاورمیانه، شرکت مخابرات ایران است که در دوران احمدی نژاد، خصوصی شد و چک صادر شده برای خرید بخشی از سهام شرکت مخابرات ایران توسط خریدار، به فهرست چک های تاریخی پس از انقلاب بدل شد که در عکس زیر مشاهده می کنید.

اخابر
خبر واگذاری بخشی از سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین در خبرگزاری ایسنا سال ۱۳۸۸

وضعیت سود و زیان اخابر در خرداد و تیر ۹۹

طبق اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای تلفیقی دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۹ (حسابرسی نشده) در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ که ۳۱ تیر ۹۹ منتشر شد، شاهد افزایش ۲۱ درصدی درآمدهای عملیاتی ۳ ماهه ۹۹ اخابر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل هستیم و از ۱۱/۲۲۰/۸۵۰ میلیون ریال به مبلغ ۱۳/۲۸۹/۳۵۰ ریال افزایش نشان می دهد.

هم چنین سود ناخالص ۳ ماهه ۹۹ اخابر در مقایسه با ۳ ماهه ۹۸، ۳۶۶ درصد افزایش یافت. با این حال، شاهد افزایش ۱۱۷۶ درصدی زیان عملیاتی اخابر در ۳ ماهه ۹۹ در مقایسه با ۳ ماهه ۹۸ هستیم.

اخابر اعلام کرده بود که در ۳ ماهه نخست سال جهش تولید، با افزایش ۱۹۰ درصدی زیان خالص و تحقق زیان ۲۵ ریالی به ازاء هر سهم مواجه بود.

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ که ۴ مرداد ۹۹ روی  کدال منتشر شد، درآمد شناسایی شده طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ اخابر، ۱۲ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۳ ماه گذشته بوده است.

متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده اخابر طی ۴ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ عددی بالغ بر  ۴,۰۳۲,۱۷۵ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده اخابر طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۸ عددی  بالغ بر بالغ ۹۸۰,۶۱۷ میلیون ریال بوده است. درآمد شناسایی شده طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۴/۳۱ بالغ بر ۴,۳۶۱,۳۰۰ میلیون ریال است.

وضعیت سود و زیان اخابر در مرداد ۹۹

طبق گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۵/۳۱ در سال مالی منتهی به: ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ اخابر که دوم شهریور منتشر شد، درآمد شناسایی شده اخابر طی دوره یک ماه ۱۳۹۹/۰۵/۳۱، ۲۴ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۴ ماه گذشته بوده است. علاوه بر این، متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده اخابر طی ۵ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۰۵/۳۱ بالغ بر ۴,۲۲۵,۵۱۰ میلیون ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ ۱,۳۴۴,۰۵۹ میلیون ریال بوده است.

درآمد شناسایی شده اخابر طی دوره ۱ ماهه ۱۳۹۹/۰۵/۳۱ بالغ بر ۴,۹۹۸,۸۵۰ میلیون ریال است. جمع درآمد شناسایی شده ۵ ماهه اخیر اخابر منتهی به ۱۳۹۹/۰۵/۳۱ بالغ بر ۲۱,۱۲۷,۵۴۹ میلیون ریال اعلام شد.

تابلوخوانی اخابر 

اخابر
تابلو معاملاتی اخابر در سامانهtsetmc.com را مشاهده میکنید

یکی از موضوعاتی که در بررسی یک نماد در بازار بورس ایران باید مد نظر سهامداران و تحلیلگران قرار بگیرد، اوضاع تابلو معاملاتی سهم است. با تکنیک های تابلوخوانی، قادر هستیم تا وضعیت نماد را بررسی کنیم و درک درستی از اتفاقات کلی سهم داشته باشیم. کد به کد حقیقی ها، قدرت خریدار و فروشنده، صف های خرید و فروش صوری و مصنوعی که سهامدار عمده یا حقوقی ها ایجاد می کنند، افزایش محسوس حجم معاملات، تغییرات در میانگین حجم ماهانه، همه این ها نکات مهمی است که در بررسی روند یک سهم و تحلیل رفتار سهامداران، اثرگذار است.

طبق عکسی که در بالا مشاهده می کنید و نماد اخابر را در تیر ۹۹ نشان می دهد، اخابر دارای ۶۰ میلیارد قطعه سهم است. حجم مبنای اخابر، ۶ میلیون و ۸۰۷ هزار سهم است. یعنی روزانه باید به این میزان سهم معامله صورت بگیرد تا به سهم اجازه افزایش یا کاهش ۵ درصدی داده شود.

۱۲ درصد سهم اخابر، شناور بوده و EPS ۴۸۱ ریالی و P/E به میزان ۳۶.۵۵ دارد. قیمت هر سهم اخابر در تیر ماه ۹۹ به ۱۷۶۳ تومان رسید. از تیر ۹۸ تا تیر ۹۹، قیمت هر سهم اخابر از ۲۷۲ تومان به ۱۷۸۸ تومان افزایش یافت. در هفتم اردیبهشت ماه سال نود و پنج، سرمایه اخابر از ۴۵ میلیارد و ۸۷۴ میلیون سهم به ۶۰ میلیارد افزایش یافت. اخابر یکی از کاندیداهای افزایش سرمایه از سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد است.

سهامداران عمده اخابر 

آشنایی با ترکیب سهامداران عمده اخابر و بررسی و رصد خرید و فروش های ماهانه آن، می تواند نقش مهمی در تحلیل شما در روند قیمت سهم داشته باشد. در برخی از سهام بورس، شرکت های دولتی و حکومتی، سهامدار عمده هستند. در اخابر نیز چنین وضعی برقرار است. اخابر از سهام مشمول پرتفو سهام عدالت ۴۶.۵ میلیون هموطن است.

  • شرکت توسعه اعتماد مبین مالک ۳۶.۹۹ درصد سهم اخابر
  • دولت جمهوری اسلامی ایران مالک ۱۹.۷ درصد سهم اخابر
  •  شرکت واسط مالی اسفند دوم مالک ۸.۴ درصد سهم اخابر
  • شرکت ارتباطات سیار ایران مالک ۲.۱۷ درصد سهم اخابر
  • صندوق سرمایه گذاری مشترک آتیه نوین مالک ۱.۹ درصد سهم اخابر
  • شرکت سرمایه گذاری استان تهران مالک ۱.۳۸ درصد سهم اخابر
  • شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی مالک ۱.۱۱ درصد سهم اخابر

دولت جمهوری اسلامی ایران که یکی از سهامداران عمده اخابر است، رسما در ۴ سهم بزرگ بورس ایران نیز سهامدار عمده است:

  • شرکت بانک تجارت مالک ۱۰ درصد سهام
  • شرکت بانک صادرات ایران مالک ۹.۲۹ درصد سهم
  • شرکت بانک ملت مالک ۱۱.۱۶ درصد سهم
  • شرکت بیمه البرز مالک ۱۱.۹ درصد سهم

پس می‌بینیم که همراه اول نیز مالک درصدی از سهام مخابرات است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که ۸۴ درصد کل سهام شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه)، متعلق به اخابر است. پس در واقع شرکت مخابرات ایران، مالک اصلی همراه اول محسوب می شود.

عکس سابقه معاملاتی اخابر در اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹

حجم معاملات، موضوع دیگری در بررسی روند حرکت یک سهم است. افزایش حجم معاملات، گاها از یک تغییر با اهمیت خبر می دهد که برای تکنیکالیست ها اهمیت دارد. در عکس بالا، سابقه معاملاتی اخابر را در بازه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ تا ۲۶ خرداد ۹۹ مشاهده می کنید. اخابر از این تاریخ تا چند هفته بعد، متوقف شده بود.

در این بازه زمانی، بیشترین حجم معاملاتی که ۲۱۱ میلیون سهم بود، متعلق به ۲۳ اردیبهشت بود با قیمت ۱۳۲۳ تومان. پس از آن قیمت روند صعودی پیدا کرد و به حوالی ۱۸۰۰ تومان رسید. البته در مسیر حرکت، مثبت ۵ ها و منفی ۵ های بسیاری را تجربه نمود. همیشه به سابقه معاملاتی سهام و جدول حجم قیمت توجه کنید.

اخابر در کدال 

اگر سهامدار اخابر هستید یا قصد ورود به این سهم بزرگ گروه مخابرات دارید، حتما سری به صفحه اخابر در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران ایران (کدال) بزنید و در جریان جدید ترین صورت های مالی حسابرسی شده یا حسابرسی نشده شرکت قرار بگیرید.

آگهی دعوت به مجمع عمومی اخابر، گزارش توجیهی احتمالی افزایش سرمایه اخابر، صورت های مالی میان دوره ای اخابر، گزارش فعالیت هیات مدیره اخابر به مجمع مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به . . . .، همه و همه در CODAL.IR در دسترس است.

اخابر از سهام بزرگ و تاثیرگذار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است و سهامداری بلند مدت آن توصیه می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • نیما
    نیما | ۵ مرداد ۱۳۹۹

    چرا بسته هست نماد؟

    • علی زمانی
      علی زمانی | ۶ مرداد ۱۳۹۹

      اطلاعیه ناظر را ملاحظه بفرمایید

مطالب پیشنهادی