ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی تویوتا کرولا دست دوم؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها، قیمت، مزایا و معایب

سال های متمادیست که کرولا ، این سدان کوچک و شناخته شده در سطح جهانی، توسط تویوتا عرضه و تولید می شود. نام کرولا در سال ۱۹۶۶ میلادی معرفی شد و آغازی بود بر موفقیتی ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

سال های متمادیست که کرولا ، این سدان کوچک و شناخته شده در سطح جهانی، توسط تویوتا عرضه و تولید می شود. نام کرولا در سال ۱۹۶۶ میلادی معرفی شد و آغازی بود بر موفقیتی بی پایان برای تویوتا چنانکه در سال ۱۹۷۴ کرولا توانست لقب پرفروش ترین خودرو جهان را به خود اختصاص دهد. پس از آن و در سال ۱۹۹۷ کرولا به پرفروش‌ ترین خودرو در طول ادوار تاریخ بدل شد و از این نظر فولکس بیتل را نیز پشت سر گذاشت. این خودرو چنان موفق بود که تا سال ۲۰۱۳ تویوتا توانست رقم سرسام آور ۴۰ میلیون دستگاه از این مدل را در سراسر جهان به فروش برساند.

نسل اول کرولا، متعلق به حدود 50 سال پیش

نام کرولا ریشه در سدان تویوتا کراون (Crown) دارد. خودروی کراون سدانی نسبتا بزرگ از تویوتا در بازار ژاپن است و از سال 1955 که اولین نسلش معرفی شده تنها در بازار خانگی این کمپانی، یعنی ژاپن، فروخته می شود. کلمه کراون در زبان انگلیسی به معنی تاج است و لغت کرولا در زبان لاتین به معنی تاج کوچک است که شاید بتوان آن را نشانگر نسخه کوچک شده خودروی تویوتا کراون دانست.

تویوتا Crown مدل 2009

تویوتا تاکنون ۱۳ نسل از خودروی کرولا را تولید کرد که نسل دهم و یازدهم به وفور در بازار خودروی ایران یافت می شوند. فلسفه تولید کرولا از ابتدای عرضه، بر 4 ویژگی مهم کاربردی و ساده بودن، مقرون به صرفه بودن و عمر بالا و استهلاک کم استوار بوده که در گذر زمان نیز دستخوش تغییر چندانی نشده اند. همچنین برنامه ریزی و مهندسی تویوتا در این خودرو برای مصارف داخل شهر و پیمایش های سنگین و انجام امور روزمره و در نهایت مصرف سوخت معقول همگی مسبب ایجاد خودرویی با ابعاد جمع و جور، صندوقی با حجم بالا، فضای داخلی مناسب برای 5 نفر، موتوری متناسب با وزن خودرو ، فرمان نرم ، کولری پر قدرت و صندلی های راحت بوده و زمینه ساز محبوبیت کرولا شده اند.

در این مقاله نیز قصد داریم نگاهی به نسخه‌های کارکرده نسل دهم (2006-2012) تویوتا کرولا در ایران انداخته و مروری بر مشخصات و ویژگی های آن داشته باشیم. پس در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی ظاهری

اگر قرار باشد نمونه ای بارز از طراحی محافظه کارانه را در صنعت خودرو نام ببریم، کرولا نسل دهم یکی از بهترین گزینه ها است. پیکربندی خودرو، خصوصا در دماغه، شباهت زیادی به تویوتا کمری 2007 دارد و با یک نیم نگاه به این بخش این شباهت به راحتی به چشم می آید. این شباهت در مدل های فیس لیفت شده 2012 و 2013 به دلیل جلوپنجره و چراغ های عریض تر بیشتر نمود پیدا می کند.

مدل فیس لیفت 2012 با چراغ، جلوپنجره و ورودی های سپر متفاوت

در این بخش خطوط مورب بسیاری دیده می شوند که به سمت قسمت تحتانی سپر متمایل شده اند. روی کاپوت دو خط حجیم قرار دارند که از هر نوع پیچیدگی ظاهری به دور هستند. لبه جدا کننده کاپوت خود در بالای جلوپنجره قرار دارد که تا حدودی از یکپارچگی این بخش کاسته و حالت جذابی ندارد. چراغ های جلو دارای تکنولوژی خاصی مانند نوارهای ال ای دی یا دیلایت نبوده و مانند نسخه پهن شده چراغ های کمری هستند. در مدل فیس لیفت کافیست با انگشتان خود انحنای قسمت پایین چراغ ها را بپوشانید تا با نمنه های به کار رفته در کمری 2007 مواجه شوید.

جلوپنجره کرولا، نیمه پایینی نشان تویوتا را در بر گرفته و با یک فرورفتگی کوچک در بخش پایینی خود تاکید بیشتری بر این نشان دارد. در مدل فیس لیفت این نشان به طور کامل درون این جلوپنجره غرق شده است. طرفین جلو پنجره به صورت مورب و در موازات با سایر خطوط موجود در بخش های دیگر دماغه مانند درب کاپوت، ورودی هوای پایین، چراغ ها و محل قرارگیری مه شکن های جلو (در مدل نیمه فول و فول) طراحی شده اند و به این ترتیب تناسب خوبی را در این بخش نظاره گر هستیم.

بخش کناری کرولا ساده ترین قسمت آن است. بسته به تیپ خودرو که می تواند بین XLI پایه یا نیمه فول و GLI که فولترین مدل است باشد، رینگ های 16 اینچی، با 5 پره دوگانه، یا قالپاق 15 اینچی میزبان لاستیک ها می شوند که هر دو مورد از طراحی ای معمولی بهره مند هستند.

دستگیره درب ها و قاب آینه های کناری رنگ آمیزی مشابه ای با بدنه دارند و نکته عجیب این است که در مدل های قبل 2012 خبری از راهنمای کناری روی آینه های جانبی نبوده و در عوض راهنمای این بخش در بالای گلگیر جلو قرار دارد که ظاهری کاملاً از مد افتاده به کرولا می دادند. در بخش زیرین رکاب، خطی پهن و مقعر در نظر گرفته شده که تا کناره های سپر عقب امتداد یافته و در انتها به مه شکن های بخش عقب رسیده است.

در قسمت عقب، چراغ ها تا حد زیادی از همان فرم کلی چراغ های جلو پیروی می کنند و چراغ مه شکن گرد به همراه شبرنگی به همان شکل، به صورت متقارن در طرفین سپر عقب قرار دارند. در محل قرار گیری دیفیوزر، در زیر سپر عقب، فرورفتگی در نظر گرفته شده که نبودش نیز تفاوتی ایجاد نمی کرد. بازهم بسته به تیپ انتخابی شاهد تفاوت در این بخش خواهیم بود. در تیپ XLI و GLI با گیربکس اتوماتیک باله عقب به درب صندوق اضافه می شود که تا حدی از سادگی بیش از اندازه این قسمت می کاهد.

مدل فیس لیفت 2012

در مدل فیس لیفت 2012 شاهد طراحی مدرن تر برای چراغ های عقب، مه شکن و شبرنگ مستطیل شکل و محل دیفیوزر مشکی رنگ (در برخی مدل ها) هستیم. ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع عبارتند از 4540 میلیمتر، 1760 میلیمتر و 1465 میلیمتر.

طراحی داخلی

طراحی داشبورد کرولا نسبتا خوب است. همانطور که می دانید انتقادهای زیادی روی طراحی های داخلی یا خارجی محصولات مختلف تویوتا بوده اما تویوتا نیز سعی بر بهبود آن داشته و هر نسل نسبت به قبلی، پیشرفت مناسبی کرده است. گرچه نمای بیرون خودروی تویوتا کرولا چندان چنگی به دل نمی‌زند اما فضای داخل آن وضع بهتری دارد. درب‌های خودرو ریموتی هستند. داشبورد دارای حجم ها و خطوط منحنی زیادیست که تا روی رودری ها امتداد یافته اند و کیفیت مواد داخل، با وجود پلاستیکی بودن همه آن ها، خوب و مناسب است.

کابین با سیستم تهویه اتوماتیک

هنگامی که به سطوح کابین خودرو دست می‌ زنید بهتر با جنس مواد آشنا می‌ شوید. سطوح بالایی داشبورد دارای جنسی بسیار سخت هستند و تنها زیر آرنجی‌ های روی دربها پوشش پارچه‌ای دارند. حتی زیر آرنجی وسط این خودرو نیز مثل بسیاری از قسمت های کابین از پلاستیک سخت تشکیل شده است که چنین تصمیمی از سوی طراحان تا حدی نامانوس است. در این خودرو تریم پنل های چوبی از جنس پلاستیک هستند ولی کیفیت پرداخت، و رنگ خوب و با دوامی دارند.

اگر از صندوق خودرو به صندلی‌های عقب آن نگاه کنید، تنها یک لایه پوشش نازک خواهید دید و در صورت برداشتنش، که البته به راحتی صورت می پذیرد، ابرهای درون صندلی های عقب را به راحتی می توانید مشاهده کنید. افزایش صرفه جویی در هزینه ها از سوی تویوتا، باعث افت کیفیت این مدل در مقایسه با مدل‌های قدیمی تر شده؛ اما این افت کیفی موجب کاهش عمر همیشه بالای خانواده کرولا در این نسل نشده است.

کابین با سیستم تهویه دستی

امکانات مفید و کاربردی هنوز هم به عنوان بخشی جدا نشدنی از طراحی داخلی این خودرو هستند. داشبورد دو تکه و بسیار جادار، وجود حداقل ۴ جا لیوانی در خودرو و روکش‌ هایی برای پنهان کردن آنها و فندک و زیرسیگاری در نظر گرفته شده اند. همچنین آنتن خودرو نیز به صورت مخفی طراحی شده است.

فضای جلوی تویوتا کرولا خوب است و این فضا به طور کل در عقب خودرو هم مناسب به نظر می‌رسد و تنها ایراد فضای متوسط پا برای سرنشینان این قسمت است. فضای صندوق تویوتا کرولا به عنوان یک خودروی کامپکت خوب است و 450 لیتر حجم دارد. در بعضی مدل ها صندلی های عقب قابل خوابیدن هستند که این امر به افزایش فضای صندوق کمک بسیاری می‌ کند.

فضای کابین خودرو در کل ساده، کاربردی، گرم و خانوادگی است. آپشن های به دور از پیچیدگی و محیط آرام درون کرولا برای افرادی که علاقه ای به دردسر خودروهای پیچیده امروزی ندارند بسیار مناسب است.

مشخصات فنی تویوتا کرولا دست دوم

در بازار جهانی سه نوع موتور 1.6 و  1.8  و 2  لیتری برای این مدل ارائه شده بودند که موتور مدل های وارداتی با کد 1ZZ-FE شناخته می شود. این پیشرانه همان نمونه به کار رفته در نسل قبل بوده و دارای 1794 سی سی حجم دقیق و 4 سیلندر و 16 سوپاپ است که به یاری سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها (VVT-i) توان ایجاد 130 اسب بخار نیرو را در 6000 دور و گشتاور 173 نیوتن متر را در 4200 دور بر دقیقه دارد. این خروجی توسط دو گیربکس 5 دنده دستی و 4 دنده اتوماتیک در اختیار چرخ های جلو قرار می گیرد.

همچنین لاستیک های فابریک دانلوپ با دو سایز 15/65/195 و 16/55/205 امکان چسبندگی و سواری بهتری به این خودرو می دهند. مصرف سوخت کرولا به صورت ترکیبی بین 7 تا 7.5 لیتر در 100 کیلومتر است که به مدد باک 50 لیتری، قابلیت پیماش مسافت های طولانی را سبب می شود. وزن کرولا 1215 کیلوگرم، برای مدل اتوماتیک و 1185 کیلوگرم، برای مدل دنده دستی عنوان شده که نسبت به رقیبی مثل رنو مگان کمتر است.

شتاب 0 تا 100 در مدل دستی حدود 12 ثانیه و برای مدل اتوماتیک حدود 13 ثانیه اندازه گیری شده و حداکثر سرعت خودرو نیز مدل دستی 195 و برای مدل اتوماتیک 185 کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

امکانات ایمنی و رفاهی

تویوتا کرولا با وجود ایربگ های جلو، زانو و جانبی و پرده ای و سیستم پیش کشنده کمربند ایمنی موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی و 34 امتیاز از سازمان NCAP گردیده؛ اما همه مدل های وارد شده، متاسفانه فاقد ایربگ های زانو و کناری و پرده ای بودند و فقط به همراه ایربگ راننده و سرنشین ارائه به فروش می رسیدند.

از امکانات ایمنی و رفاهی کرولا می توان به سانروف (فول یا همان GLI)، کروز کنترل (فول)، باله عقب (فول و نیمه فول)، سیستم تهویه هوای اتوماتیک (نیمه فول و فول)، آینه های برقی با قابلیت جمع شوندگی هماهنگ با سیستم قفل مرکزی (فول و نیمه فول)، تریم چوبی در داخل ( نیمه فول و فول)، سنسور پارک عقب (نیمه فول و فول) مه شکن جلو ( نیمه فول و فول)، چراغ های روشنایی زیرپا (فول و نیمه فول)، فرمان و سردنده با روکش چرم و رینگ های 16 اینچی (فول و نیمه فول)، سیستم پخش با قابلیت پخش MP3 (فول و نیمه فول) و با قابلیت پخش CD و کاست در مدل پایه، فرمان هیدرولیک و شیشه های جانبی با کنترل برقی (همه مدل ها)، ترمز های دیسکی 4 چرخ مجهز به سیستم خنک شونده در جلو و ABS و EBD (در همه مدل ها) و در نهایت دو ایربگ جلو اشاره کرد که فاقد هرگونه نکته شگفت انگیز و خاصی هستند.

تجربه رانندگی

صندلی های جلو بسیار راحت ساخته شده اند و به دلیل ارتفاع زیاد و ترکیبشان با آینه های بزرگ کناری، منجر به شکل گیری دیدی خوب به اطراف هستند. در هنگام رانندگی نرمی اجزا خودرو توجه راننده را جلب می کنند؛ اهرم دنده، سیستم تعلیق و فرمان کرولا به شدت نرم هستند؛ البته در مقام مقایسه می توان فرمان رنو مگان را نرم تر از فرمان کرولا دانست اما برای مصرف کننده معمولی، این تفاوت چندان محسوس نیست.

فرمان خودرو از نوع کمکی هیدرولیکی بوده و نسبت به افزایش سرعت نیز حساس است. سیستم تعلیق نیز در جلو مک فرسون و اکسل مستقل و در عقب از نوع مک فرسون ساده و اکسل صلب است که به لطف بهره وری این خودرو از میله موج گیر و متعادل کننده در هر دو اکسل، شاهد نرخ کم نوسان و تکان اضافه به هنگام شتابگیری و ترمزگیری در کرولا هستیم.

 پس از استارت خودرو نور صفحه پشت آمپر به آهستگی زیاد می شود و در تمام طول مدت این نور پس زمینه، برای هر چه خواناتر شدن نوشته ها، روشن می ماند. موتور با صدایی کم و بدون لرزش اضافی روشن می شود که این آرامش را مدیون استفاده از 5 لایه محافظ شیشه و تقویت دیواره ها و کف اتاق با عایق بندی مناسب و تقویت فایروال هستیم. در نتیجه میزان لرزش و نفوذ صدا به درون کابین به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده است و فضایی آرام را برای رفاه سرنشینان شاهد خواهیم بود.

در هنگام حرکت، تعویض دنده ها در هنگام کاهش یا افزایش ضرایب، همانطور که اشاره کردیم، به نرمی انجام می شوند و در هنگام معکوس کشی نیز به شکل مناسبی گیربکس و پدال گاز خواسته راننده را پاسخ می دهند. زمان تعویض دنده ها، در گیربکس اتوماتیک تا حدی کمتر از نمونه دستی است که در حالت دستی فاصله زیاد دنده ها را میتوان عامل این اختلاف دانست.

عملکرد نرم سیستم کلاچ و فاصله کوتاه تاثیردهی آن را می توان از مزایای سیستم گیربکس دستی این خودرو برشمرد. اما حتی با چنین مجموعه نرمی، برای راحتی و رانندگی طولانی در محیط شهری قطعا مدل اتوماتیک مزایای بیشتری خواهد داشت. باید اشاره کنیم که رانندگی با این سدان کوچک سالخورده فاقد هرگونه هیجان و شاخصه اسپرتی است بنابراین اگر لذت در رانندگی، به هنگام خرید در الویتتان است کرولا برایتان حکم میوه ممنوعه را خواهد داشت.

همچنین همانطور که اشاره کردیم سیستم تعلیق استفاده شده در این خودرو توسط تویوتا، کاملا با مصارف شهری سازگار بوده و در جذب ضربات ریز خوب عمل می کند اما نقطه ضعف آن در برخورد با ضربات درشت ضعیف به چشم می آید، چراکه در جذب اینگونه ضربات چندان دقیق عمل نکرده و با انتقال آن به شاسی و نهایتا به سرنشینان، تاحدودی موجب ناراحتی آنان می شود. این مسئله در صندلی های عقب کاملا محسوس بوده و می توان علتش را در صلب بودن اکسل عقب جستجو کرد.

از طرفی نرمی تعلیق کرولا در سرعت های بالا و هنگام عبور از پیج های تند تا حدی حس ناامنی را به راننده منتقل می کند. هنگام ترمزگیری شدید، به دلیل وجود میله موج گیر و متعادل کننده در هر دو اکسل، دماغه خودرو پایدار مانده و امکان کنترل بهتر خودرو را برای شما فراهم می شود؛ ولی نمی توان نبود سیستم های کارآمدی مثل ESP را از یاد برد. در مجموع فرمان پذیری خودرو خوب است و مطیع راننده خود عمل می کند. لازم به ذکر است که عادت کردن به ترمز کرولا کمی زمان می برد؛ چراکه هنگام نیش ترمز کردن واکنش محسوسی از سوی خودرو مشاهده نخواهید کرد و ملزم به وارد کردن فشار بیشتر بر پدال نسبت به دیگر خودروها هستید.

در پایان، می توان تجربه رانندگی با کرولا را اینگونه جمع بندی کرد که به طور کلی خریداران کرولا خودرویی خواهند داشت بدون هرگونه جاذبه اسپرت که دارای رانندگی راحت، نرم و تا حدی قابل اطمینان است.

رقبا کرولا و قیمت در بازار

از بهترین رقبای این نسل از کرولا در بازار می توان به مزدا 3 نسل اول و دوم، میتسوبیشی لنسر، سراتو مونتاژ سایپا، رنو مگان 2000 و سوناتا  اشاره 2007 اشاره کرد. اغلب مدل های فیس لیفت شده 2012 و 2013 با کارکردی حدود 50 هزار کیلومتر در حدود 570 تا 580 میلیون تومان قیمت دارند اما نمونه هایی با قیمتی کمتر از 570 میلیون تومان نیز در این میان یافت می شوند. مدل های 2008 XLI فول نیز با کارکرد های 150 هزار کیلومتر و قیمتی در حدود 400 میلیون تومان قابل خریداری هستند. در صورت محدودیت بودجه می توانید سراغ مدل ها XLI گیربکس اتوماتیک با کارکرد حدودی 220,000 کیلومتری بروید که در حدود 340 میلیون تومان قیمت گذاری شده اند. بنابراین حتی با بودجه ای در حدود 300-350 میلیون تومان هم قدرت انتخاب دارید و بنا به خواسته و نیاز، قادر به انتخاب مدل مناسب خواهید بود. تمام قیمت ها مربوط به مرداد ماه سال 1399 هستند.

مزایا و معایب

کرولا
مزایا
  • باطن آرام
  • گیربکس خوب
  • سیستم تعلیق نرم
  • صندلی های راحت
  • صندوق جادار
  • باک بزرگ و مصرف سوخت قابل قبول
معایب
  • طراحی خسته کننده
  • نبود سیستم کنترل پایداری
  • سیستم تعلیق نرم!
  • قیمت گزاف نسبت به رقبا در بازار

سوالات رایج درمورد تویوتا کرولا

ویژگی های فنی تویوتا کرولا چیست؟

موتور تویوتا کرولا های وارداتی 1794 سی سی حجم، 4 سیلندر و 16 سوپاپ است و با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها توان ایجاد 130 اسب بخار نیرو دارد.

تویوتا کرولا دست دوم را با چه قیمتی بخریم؟

این خودرو بسته به میزان کارکرد بین 400 میلیون تا 1 میلیارد تومان در بازار ایران به فروش میرسد.

نکات مثبت تویوتا کرولا دست دوم چیست؟

باطن آرام، گیربکس خوب، سیستم تعلیق نرم، صندلی های راحت، صندوق جادار، باک بزرگ و مصرف سوخت قابل قبول از جمله ویژگی های مثبت این خودرو ژاپنی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • رضا رضا
    رضا رضا | ۲۰ مهر ۱۴۰۰

    با سلام . تویوتا کرولا 2008 دارم . دور سلوی پایینی داره ( 700 دور ) تا حدی که بدنه و فرمون رو میلرزونه . دسته موتور ها و شمع ها هم عوض کردم . تنظیم موتور هم شده ولی هنوز این مورد هستش . کسی از دوستان تجربه داره در این مورد ؟ ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی