ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزارت بهداشت تست کرونا در منزل توسط استارتاپ‌ها را ممنوع اعلام کرد

وزارت بهداشت انجام تست کرونا در خانه که توسط آزمایشگاه‌ها و تیم‌های استارتاپ‌های حوزه سلامت اجرا می‌شد را ممنوع اعلام کرد. «تست کرونا در منزل»، خدماتی بود که تا دیروز در بسیاری از استارتاپ‌های حوزه ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۷

وزارت بهداشت انجام تست کرونا در خانه که توسط آزمایشگاه‌ها و تیم‌های استارتاپ‌های حوزه سلامت اجرا می‌شد را ممنوع اعلام کرد.

«تست کرونا در منزل»، خدماتی بود که تا دیروز در بسیاری از استارتاپ‌های حوزه سلامت ارائه می‌شد ولی به نظر می‌رسد با بخشنامه جدیدی که وزارت بهداشت خطاب به برخی از این مجموعه‌ها منتشر ساخته، کاربران دیگر نتوانند از این ویژگی استفاده نمایند. وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی هرگونه تبلیغ در خصوص انجام نمونه‌گیری برای آزمایش‌های تشخیصی کرونا ویروس جدید را به دلیل اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی، غیرمجاز اعلام کرده است.

بنا بر این دستورالعمل سامانه‌های ذیربط موظفند ظرف مدت ۴۸ ساعت، خدمت انجام آزمایش کرونا را از تمامی سامانه‌های خود برداشته و تمامی تبلیغات مرتبط را حذف نمایند.

در این نامه که از سوی رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده، استارتاپ‌هایی چون اسنپ، خوب‌شو، دکتر چکاپ، آتی آزما، ویزیت ۲۴، سر و آسا مد، آسان آزمایش، آپ و آزمایش آنلاین مورد خطاب قرار گرفته‌اند و به آنها تذکر داده شده که این خدمت را ظرف ۴۸ ساعت از سامانه خود حذف نمایند. گفتنیست این نامه خطاب به سایر کسب‌وکارهای مشابهی که اسامی‌شان در ابتدای دستور ذکر نشده نیز ابلاغ شده و هیچ مجموعه‌ای مجاز به انجام تست کرونا در منزل نیست.

در نامه وزارت بهداشت دلایلی که تست کرونا در منزل مجاز نیست به شرح ذیل ذکر شده است:

۱- فعالیت تبلیغاتی کسب و کارها به جهت نمونه‌گیری در منزل و هر محلی خارج از مراکز منتخب و آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در خصوص کروناویروس جدید و پیشنهاد مستقیم آزمایش به بیماران و مردم مصادیق ایجاد اختلال در برنامه کلان ملی تشخیص، پایش و مهار زنجیره انتقال ویروس و ایجاد تقاضای القایی می‌باشد که در شرایط خاص و بحرانی فعلی و با توجه به سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا مجاز نمی‌باشد.

۲- در مورد سایر فعالیت‌های کسب و کارها موظفند ضمن اخذ مجوزهای خدمات بالینی در منزل به صورت مستقیم یا به صورت قراردادی با مراکز دارای مجوز به طور شفاف تمامی ارتباطات خود با هر آزمایشگاه را مشخص و در اختیار کاربران قرار دهند. همچنین این کسب و کارها موظفند تا ضمن رعایت پروتکل‌های محرمانگی داده‌های سلامت طبق استانداردهای مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قراردادها، تعرفه‌ها و نحوه همکاری با مراکز آزمایشگاهی و سایر اطلاعات پیرامون این خدمت را در صورت نیاز به مراجع ذی‌صلاح ارائه نمایند.

وزارت بهداشت در پایان این ابلاغیه تاکید کرده ر صورت عدم حذف سرویس‌های مرتبط و عدم توجه و اهتمام به موارد فوق مراتب به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگیری حقوقی ارجاع داده خواهد شد.

انجام تست و نمونه‌گیری در منزل تنها از سوی مراکز خدمات پرستاری و درمان در منزل تایید شده از سوی وزارت بهداشت، مجاز است. به عبارت دیگر اگر فردی قادر به مراجعه به آزمایشگاه نباشد، مراکز خدمات پرستاری با آزمایشگاه طرف قرارداد خود تماس می‌گیرند و کارشناس آزمایشگاه همراه با تجهیزات برای اخذ نمونه به منزل بیمار مراجعه کرده و نمونه اخذ شده را در محیط نگهدارنده استاندارد به آزمایشگاه منتقل می‌کند.

از زمانی که این نامه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، واکنش منفی کاربران را به همراه داشت چراکه عده بسیاری اعتقاد داشتند حضور در مراکز آزمایشی می‌تواند خود باعث انتقال ویروس به آن‌ها شود. در هر صورت دلیل تصمیم جدید وزارت بهداشت هنوز مشخص نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • eimanarenji
    eimanarenji | ۷ مرداد ۱۳۹۹

    اینطوری آمار کرونا در کشور کم میشه ?

    • yashar1
      yashar1 | ۷ مرداد ۱۳۹۹

      و اینکه تمام درآمد تست فقط و فقط میره تو جیب دولت

مطالب پیشنهادی