سه ماهه اخیر برای خیلی ها دوران بدی بود و آلفابت شرکت مادر گوگل نیز از این قاعده جدا نیست. ساندار پیچای مدیرعامل این شرکت بعد از جلسه داغ پنج ساعته خود با اعضای کنگره آمریکا که روز گذشته برگزار شد امروز گزارش مربوط به درآمدهای فصلی آن را منتشر کرد و در مقدمه این گزارش چنین گفت:

ما در تلاشیم تا به مردم، شرکت ها و جوامع در این دوران مبهم کمک کنیم.

درآمدهای آلفابت برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ دو درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشت با این حال عایدی این غول فناوری آمریکایی در فصل گذشته برابر با ۳۸.۳ میلیارد دلار بود و که از این مقدار ۶.۹۶ میلیارد دلار آن سود خالص آلفابت را تشکیل می داد.

پیچای در سخنان خود اظهار داشت که افت درآمدهای فصلی آلفابت تا حدود زیادی به خاطر اقتصاد کلانی است که پاندمی کووید ۱۹ رقم زده است با این حال مدیرعامل هندی آلفابت نوید داد که نشانه ها دال بر ثبات پیدا کردن کسب و کار این شرکت در بحران کرونا به تدریج در حال هویدا شدن هستند.

نخستین نشانه ها دال بر اثرگذاری بحران کرونا بر کسب و کار گوگل در سه ماهه قبل مشاهده شد؛ در آن زمان درآمدهای این شرکت از محل تبلیغات به شدت افت پیدا کرد و از آنجا که مردم بیشتر از قبل به یوتیوب روی آورده بودند درآمدهای تبلیغاتی این پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو با افزایش روبرو شد و به ۳.۸ میلیارد دلار رسید. که البته این رقم هم نسبت به ۴ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی یوتیوب نسبت به فصل گذشته اش پایین بود.

با وجود افت درآمدهای تبلیغاتی، محصولات کلاود گوگل همچنان در فصل گذشته پولساز بودند و پیچای در این باره گفت:

مشتریان حالا یا برای پایین آوردن هزینه های خود یا همسو شدن با تغییرات دیجیتالی سرویس های ابری گوگل را انتخاب می کنند.

همچنین دورکاری بسیاری از مردم به خاطر بحران کرونا رشد تقاضا برای سرویس های ابری این شرکت را بدنبال داشت. پیچای در صحبت هایش اشاره کرد که در این فصل سرویس های ابری گوگل مشتری های بزرگ جدیدی پیدا کرد که در حوزه های مخابرات و بانکداری فعالیت دارند و از آن جمله به دوچ بنک (بانک آلمان) اشاره نمود.

به گفته پیچای به غیر از بخش تبلیغات و سرویس های ابری، حوزه هایی مانند اشتراک یوتیوب، گوگل پلی، سرویس موسیقی پریمیوم یوتیوب و اشتراک کانال های تلویزیونی نیز با رشد همراه بود. مقدار دانلود اپلیکیشن ها و بازی ها از پلی استور گوگل در فصل گذشته رشد سال به سال ۳۵ درصدی داشت که این نشان می دهد گرایش مردم به استفاده از موبایل هایشان در بخش سرگرمی و مشاهده محتوای یوتیوب در دوران خانه نشینی بالا رفته است.

پیچای همچنین گوشه چشمی هم به واحد سخت افزاری گوگل داشت و گفت برای معرفی محصولات جدید این تیم در پاییز هیجان زده است. بیشتر از یک سال از معرفی گوشی میان رده پیکسل 3A گوگل می گذرد و حالا براساس خبرها نسخه جایگزین این موبایل تا سیزدهم مرداد معرفی خواهد شد.

بخشی از درآمدهای آلفابت هم از واحدی به نام Other Bets می آید که در این فصل ۱۴۸ میلیون دلار  بود. این مبلغ تا حدود زیادی حاصل تلاش تیم اینترنتی فایبر و گروه تحقیقات علوم زیستی Verily بود.