ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان با تزریق سلولی قدرت بینایی را به موش‌ها برگرداندند

محققان در حال آزمایش نسل جدیدی از روش‌های درمانی برای نابینایی هستند که در واقع متشکل از تزریق یک واحد سلولی سالم برای رفع مشکل بینایی دو سلول چشم است. این تکنیک تاکنون روی موش‌ها ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۰

محققان در حال آزمایش نسل جدیدی از روش‌های درمانی برای نابینایی هستند که در واقع متشکل از تزریق یک واحد سلولی سالم برای رفع مشکل بینایی دو سلول چشم است. این تکنیک تاکنون روی موش‌ها آزمایش شده و می‌تواند در یک نوبت درمانی اثرگذار باشد؛ به همین ترتیب تیم تحقیقاتی امیدوار هستند در آینده این ترفند به روشی نوین برای درمان سبکی از نابینایی شود که قبلا قابل اصلاح نبود.

این مجموعه تحقیقات توسط گروه مهندسان و متخصصان مواد بیولوژیکی دانشگاه تورنتو صورت گرفته است. آنها برای سال‌های زیادی مشغول مطالعه پیرامون علل و روش‌های درمان تباهی لکه زرد (Macular Degeneration) بوده‌اند که به نوعی شایع‌ترین علت نابینا شدن افراد با افزایش سن به شمار می‌آید. به طور کلی علت اصلی این اتفاق مرگ سلول‌هایی در پشت چشم به شمار می‌آید.

به صورت دقیق‌تر در این شرایط سلول‌های دریافت تصاویر چشم و دیگر نوعی از سلول‌ها که با نام رنگدانه شبکیه شناخته می‌شود از بین می‌روند و در نهایت به نابینایی منجر می‌شوند. اقدام برای درمان این رخداد شامل تزریق سلول‌های سالم از هر کدام از انواع یاد شده و جایگزینی آنها به جای سلول‌های مرده هستند.

پیش از این تزریق این دست از سلول‌ها معمولا موفقیت‌آمیز نبودند، چرا که غالبا سلول‌های سالم و جدید نمی‌توانستند در محیط تازه زنده بمانند. به همین ترتیب محققان دانشگاه تورنتو روشی را مورد مطالعه قرار دادند که طی آن هر دو سلول با یک اقدام تزریقی سلول سلامت جایگزین می‌شوند و احتمالا نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

پروفسور «مالی شویچت» محقق ارشد گروه در این رابطه توضیح می‌دهد: «سلول‌های دریافت تصاویر و رنگدانه‌های شبکیه در عمل به عنوان یک واحد شناخته می‌شوند. اگر یکی بمیرد، دیگر هم از کار خواهد افتاد. تزریق یکی از آنها فرصت کافی برای تزریق دیگری را نمی‌داد و به همین ترتیب مداوا جوابگو نبود. ما در نظر داشتیم ببینیم چطور می‌توان هر دو سلول را همزمان تزریق کرد و تاثیر بیشتری در بازگشت بینایی داشت».

روش نوین مد نظر گروه مورد بحث استفاده از نوع جدیدی از هیدروژل است که می‌تواند در یک نوبت مداوا دو یا چند سلول را جایگزین کند. «هیدروژل ما به اندازه کافی چسبناک است تا توزیع مناسب هر دو نوع سلول را منجر شود، و در عین حال شرایطی دارد که می‌توان آن را از طریق آمپول‌های فوق ظریف و باریک که مخصوص درمان بینایی است تزریق کرد. ترکیب این شرایط استراتژی جدید و موفقی را برای ما به ارمغان آورده است».

تاکنون آزمایش این روش نوین روی موش‌ها نتیجه‌بخش بوده و محققان در صدد هستند پس از طی مراحلی دیگر از آزمایشات، درمان مورد بحث را وارد فاز آزمایش انسانی کنند. هرچند بدون شک چنین اتفاقی نیازمند مجموعه بسیار وسیع‌تری از آزمایشات و البته دسترسی به منابعی مفید است. «ما به منبعی از سلول‌های دریافت تصاویر انسان هستیم تا بتوانیم مسیر زنده ماندن آنها و بازگشت بینایی افراد را هموارتر از همیشه کنیم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeedsaeedsaeed
    saeedsaeedsaeed | ۲۸ مرداد ۱۳۹۹

    عالی?

مطالب پیشنهادی