ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

شکست دایلمر از نوکیا در دادگاه؛ احتمال ممنوعیت فروش محصولات مرسدس بنز در آلمان

کمپانی دایملر احتمالا نخواهد توانست محصولات مرسدس بنز را در داخل آلمان عرضه کند. دلیل این امر به شکایت نوکیا از این کمپانی و محکومیت دایملر با رای دادگاه مربوط می‌شود. طبق رای صادر شده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۰

کمپانی دایملر احتمالا نخواهد توانست محصولات مرسدس بنز را در داخل آلمان عرضه کند. دلیل این امر به شکایت نوکیا از این کمپانی و محکومیت دایملر با رای دادگاه مربوط می‌شود.

طبق رای صادر شده توسط قاضی دادگاه مانهایم (Mannheim)، مرسدس بنز برخی از تکنولوژی‌های ارتباطی نوکیا را بدون کسب مجوز در محصولات خود استفاده کرده و از این طریق چند پتنت شرکت فنلاندی را نقض نموده است.

با این رای نوکیا در دعوای حقوقی خود با دایملر برنده شناخته شده و این قدرت را پیدا کرده که از فروش مدل‌های مختلف مرسدس بنز در آلمان جلوگیری کند. البته اجرای این امر به همین راحتی‌ها نیست، چرا که اگر نوکیا واقعا به دنبال چنین کاری باشد، باید وثیقه‌ای 7 میلیارد دلاری (معادل 8.3 میلیارد دلار) پرداخت کند.

آنطور که دادگاه منهایم اعلام کرده، این پرونده به خاطر سرپیچی و عدم رعایت قوانین موجود توسط دایملر به جریان انداخته شده است. در بیانیه منتشر شده، این دادگاه گفته شواهد موجود نشان می‌دهند دایملر و حامیان آن تمایلی به کسب مجوز از نوکیا ندارند و این خلاف موازین حقوق منصفانه رایج در صنایع مختلف است.

از آنجایی که نوکیا مدل تجاری خود را تغییر داده و به جای تامین‌کنندگان قطعات، مستقیما با خودروسازان قرارداد امضا می‌کند، شرکت‌هایی مثل کانتیننتال و بوش در این پرونده از دایملر حمایت کرده‌اند.

نوکیا

بر اساس رای دادگاه منهایم، دایملر باید میزان دقیق اتومبیل‌های به فروش رسیده با پتنت نقض شده را به نوکیا اعلام کند. این خودروساز بزرگ آلمانی ظاهرا از بابت ممنوعیت فروش محصولات مرسدس بنز در آلمانی نگرانی ندارد، زیرا با انتشار بیانیه‌ای احتمال آن را رد کرده است.

دعوای حقوقی دایملر و نوکیا تنها یکی از مناقشاتی است که در سال‌های اخیر بین شرکت‌های تکنولوژی و خودروسازان به‌وجود آمده است. به اعتقاد شرکت‌های تکنولوژی، خودروسازان در سیستم‌های مسیریاب، ارتباطات بین خودرویی و فناوری خودران پتنت‌های آنها را نقض می‌کنند.

با گرایش خودروسازان اروپایی به سمت استفاده از ارتباطات الکترونیکی در تولیدات خود، آنها روز به روز به سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم دوربرد وابسته‌تر می‌شوند. این مساله هم به نوبه خود درآمدزایی شرکت‌هایی مثل نوکیا را در پی دارد. به گزارش رویترز این غول فنلاندی هر ساله تنها از طریق اعطای لایسنس 1.4 میلیارد یورو (1.67 میلیارد دلار) درآمد کسب می‌کند. حال بهتر می‌توان متوجه شد که چرا نوکیا دایملر را به گوشه رینگ برده است!

نوکیا ابراز امیدواری کرده دایملر ضمن پذیرش الزامات قانونی، به طور منصفانه لایسنس‌های کمپانی را خریداری کند. این شرکت افزوده در صورت همکاری، هر دو برند از نتایج آن منتفع خواهند شد. نوکیا تاکید کرده نوآوران و مخترعان باید به خاطر خلاقیت‌های خود جایزه‌ای مناسب دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fayyaz.saeed
    fayyaz.saeed | ۳۰ مرداد ۱۳۹۹

    این پتنت ها هم دیگه گندشو درآوردن. یا رو دو تا خط رو کاغذ می‌کشه بعدم ثبتش می‌کنه بنام خودش حالا منتظر میشینه یک محققی جون بکنه اون تخیلات را عملی کنه. بعد می‌ره یقه شو میچسبه که پتنت منو دزدیدی!!!
    بنی چی عاخه این مسخره بازی؟؟؟

    • ww_ea
      ww_ea | ۳۱ مرداد ۱۳۹۹

      عزیزم به این راحتیا نیست. قیاسش با 2 تا خط خیلی ساده لوحانست. فن‌آوری های امروزی اونقــــــــــدر پیشرفتن که امکان نداره یه شرکت دیگه به صورت اتفاقی به اون ها دست پیدا کنه و اگه بکنه شک نکنید 99 درصد اون هارو دزدیده. این فن‌آوری‌ها با سال‌ها تلاش و خرج‌های میلیونی برای R&D دست یافتنی شدن به یک شبه امکان نداره سر از یه شرکت دیگه دربیاره. شما دوست داری یکی بیاد خونتو بزنه بعدم به شما بگه دزدیدم که دزدیم. خوب کردیم. لطفا پیگیری نکنید!!؟؟

مطالب پیشنهادی