ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برخورددهنده هادرونی بزرگ سرن پس از دو سال خاموشی به کار افتاد

برخورددهنده هادرونی بزرگ پس از دو سال خاموش ماندن به خاطر تعمیرات و ارتقاء دوباره روشن خواهد شد تا به محققان در کشف اسرار علم فیزیک کمک کند. شتاب دهنده ذره‌ای جدید این برخورددهنده که ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

برخورددهنده هادرونی بزرگ پس از دو سال خاموش ماندن به خاطر تعمیرات و ارتقاء دوباره روشن خواهد شد تا به محققان در کشف اسرار علم فیزیک کمک کند. شتاب دهنده ذره‌ای جدید این برخورددهنده که Linac 4 نام دارد، در چند هفته اخیر آزمایش شده و پتانسیل تولید اشعه‌های بسیار پرقدرت را دارد.

فعالیت‌های برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) دی ماه ۹۷ به منظور ارتقاء سیستم‌ها متوقف شد. این برخورددهنده پس از ارتقاء کامل سال ۲۰۲۶ روشن خواهد شد و با هفت برابر قدرت بیشتر قادر به جمع آوری حدوداً ده برابر داده بیشتر نسبت به قبل خواهد بود.

حال اولین مرحله آپگرید این برخورددهنده آغاز به کار کرده است. شتاب دهنده ذره‌ای جدید این سیستم به نام Linac 4 طی هفته‌های اخیر با موفقیت نصب و آزمایش شد. این دستگاه جایگزین شتابه دهنده ذره ای قبلی به نام Linac 2 می‌شود که به مدت ۴۰ سال در آزمایشگاه سرن (CERN) فعالیت می‌کرد.

مدل جدید بسیار پرقدرت است و ذرات را با حداکثر انرژی ۱۶۰ مگاالکترون ولت (MeV) به بوستر PS تزریق می‌کند که نسبت به Linac 2 (۵۰ مگا الکترون ولت) پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. پس از تقویت، انرژی اشعه‌ها به ۲ گیگاالکترون ولت (GeV) می‌رسد که باز هم نسبت به توانایی Linac 2 (۱.۴ گیگاالکترون ولت) افزایش داشته است.

Linac 4 ماه جاری میلادی با شتاب کامل اشعه‌های کم انرژی یون‌های منفی هیدروژن آزمایش شد و قرار است اولین اشعه اواسط آذر ماه امسال به بوستر PS تزریق شود. آزمایش ارسال اولین اشعه‌ها به LHC در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • XiiX
    XiiX | ۳ شهریور ۱۳۹۹

    اینقدر ور میرن تا آخر میزنن یه سوراخ درست میکنن همه مونو میخوره

    • alimardaniiii
      alimardaniiii | ۳ شهریور ۱۳۹۹

      میشه توضیح بدین ؟! یعنی سیاه چاله کوچکی ایجاد میشه ؟

    • نیما
      نیما | ۳ شهریور ۱۳۹۹

      فیلم زیاد دیدی???

مطالب پیشنهادی