ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

جگوار لندرور به دنبال حذف ماشین‌گرفتگی در اتومبیل‌های خودران آینده است

شاید شما هم در اطراف خود کسانی را بشناسید که هنگام سفر با اتومبیل یا هر وسیله نقلیه دیگر دچار حالت تهوع یا به اصطلاح عامیانه ماشین‌گرفتگی می‌شوند. این افراد معمولا هنگام نشستن پشت فرمان ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۵:۳۰

شاید شما هم در اطراف خود کسانی را بشناسید که هنگام سفر با اتومبیل یا هر وسیله نقلیه دیگر دچار حالت تهوع یا به اصطلاح عامیانه ماشین‌گرفتگی می‌شوند. این افراد معمولا هنگام نشستن پشت فرمان دچار این حالت نشده و شرایطی عادی دارند، اما در صورت حضور روی سایر صندلی‌ها – به‌ویژه در یک جاده پر پیچ و خم – تهوع پیدا می‌کنند.

با فراگیری اتومبیل‌های خودران و حذف راننده در سال‌های آتی مشکل این دسته دو چندان خواهد شد. گروه جگوار لندرور (JLR) برای کمک به این افراد در حال توسعه یک نرم‌افزار اختصاصی است. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند شرایط رانندگی دخیل در ماشین‌گرفتگی و علت‌های موجود را شناسایی کند.

به منظور تعیین میزان احتمال ماشین‌گرفتگی از «نمره سلامتی» استفاده می‌شود. هر چه این نمره بالاتر باشد، احتمال ایجاد حالت تهوع برای سرنشینان کمتر خواهد بود. به گفته جگوار لندرور نرم‌افزار یا به عبارت بهتر سیستم طراحی شده، قادر است تا 60 درصد از اثر ماشین‌گرفتگی بکاهد.

جگوار لندرور برای تشخیص عواملی که منجر به حالت تهوع می‌شوند، 200,000 مایل تست‌ در شرایط واقعی یا شبیه‌سازی شده انجام داده است. هدف از این تست گسترده دستیابی به بهترین حالت رانندگی در سناریوهای مختلف اعلام شده است.

سیستم نمره‌دهی برای هر آیتم، نشان می‌دهد که یک فرد تا چه حد ممکن است دچار ماشین‌گرفتگی شود. آنطور که مهندسین JLR دریافته‌اند، افزایش سرعت و ترمزگیری تدریجی و همچنین عبور آرام از پیچ‌ها نقشی پررنگ در کاهش احتمال دچار شدن به حالت تهوع ایفا می‌کنند.

جگوار لندرور در نظر دارد تکنولوژی‌های کمکی راننده – شامل مواردی چون کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سیستم‌های حفظ خودرو در بین خطوط – را دقیق‌تر تنظیم کند. این گروه خودروسازی می‌گوید محصولات خود را به قابلیتی به نام «پویایی تطبیق‌پذیر» تجهیز می‌کند. این قابلیت در هر 10 میلی ثانیه شرایط رانندگی را بررسی کرده و در صورت لزوم «حرکات با فرکانس کم را حذف می‌کند.»

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ياسر
    ياسر | ۷ شهریور ۱۳۹۹

    خبر جالبی بود. مرسی جگوار

مطالب پیشنهادی