ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: معتقد نیستم که مردم به پیام‌رسان‌های بومی اعتماد ندارند

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه نظر شورای عالی فضای مجازی به هیچ وجه بر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست، تاکید کرد که پیام‌رسان‌ها سرویس پرکاربردی برای مردم هستند و مردم نیز به پیام‌رسان‌های ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۰

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اعلام اینکه نظر شورای عالی فضای مجازی به هیچ وجه بر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی نیست، تاکید کرد که پیام‌رسان‌ها سرویس پرکاربردی برای مردم هستند و مردم نیز به پیام‌رسان‌های بومی اعتماد دارند.

مردم به پوسته‌های تلگرامی اعتماد کردند

«ابوالحسن فیروزآبادی» شب گذشته با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد امروزه مردم نیاز به شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها دارند: «ما در شورای عالی فضای مجازی به هیچ وجه نظرمان بر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی نیست. در رابطه با تلگرام، این شرکت قول‌هایی داده بود که در انجام آنها موفق نبود و روزانه شاهد حجم بالایی از کلاهبرداری و فسادهایی بودیم که به ما گزارش می‌شد. همچنین این پیام‌رسان بستر عملیات‌ها و فعالیت‌های تروریستی شده بود که هیچ همکاری‌ هم با ما نداشت. توییتر نیز در سال ۸۸ مداخله مستقیم با هدایت امریکایی داشت.»

او گفت که در حال حاضر پیام رسان های داخلی به عنوان یک سرویس قابل اعتماد در کشور وجود دارند: «معتقد نیستم مردم نگران امنیت خود در پیام‌رسان‌های داخلی هستند. درباره پوسته‌های تلگرامی صحبت‌های زیادی زده شد که این پوسته‌ها برای نهادهای امنیتی هستند اما فعالیت کاربران داخلی در آنها زیاد بود. در کل باید اطمینان خاطر به مردم بدهم که هیچ نگرانی درباره امنیت پیام‌رسان‌های بومی نباید وجود داشته باشد.»

او در مورد توقف فعالیت پوسته‌های تلگرامی (تلگرام طلایی و هاتگرام) گفت: «فعالیت پوسته‌های تلگرام با مجوز و نظارت قوه قضاییه و بمدت سه ماهه صادر شده بود تا مردم از خرابی فیلترشکن‌ها در امان باشند و از تلگرامی استفاده کنند که به لحاظ فرهنگی پالایش شده باشد. پوسته‌های تلگرامی با عاملیت آمریکایی‌ها از گوشی ایرانیان پاک شد.»

رییس مرکز ملی فضای مجازی همچنین در مورد لو رفتن اطلاعات کاربران ایرانی از طریق این دو پوسته اعلام کرد که این مشکل ربطی به تلگرام طلایی و هاتگرام نداشت و مسئولیت این اتفاق را تا حدی به گردن خود تلگرام و باگ آن انداخت: «لو رفتن اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ربطی به پوسته‌های تلگرام نداشت و مربوط به باگ خود نرم‌افزار تلگرام بود. یک شرکت خصوصی کوچک ایرانی، با استفاده از یک باگ خود تلگرام و خزش (کراولینگ) اطلاعات کاربران را جمع آوری کرده بود. باید گفت متاسفانه این اطلاعات استخراج شده در شرایط ایمنی نگهداری نمی‌شد و از آنجا لو رفت. محتوای مکالمات و پیام‌ها در این اطلاعات وجود نداشت و فقط نام کاربر و تلفن لو رفته بود.»

وی همچنین در خصوص رسیدگی به نشر بی اخلاقی‌ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز گفت: «ما به شبکه‌های اجتماعی دسترسی نداریم و بنابراین امکان جلوگیری از این بداخلاقی ها هم وجود ندارد.»

پیام ‌رسان مشترک ایرانسل و همراه اول

به گفته رییس مرکز ملی فضای مجازی در کشور ما پلتفرم‌های وسیع و گسترده وجود دارد که در روز صدها میلیون تراکنش انجام می‌دهند و خدمات ویژه خودشان را دارند، اما سرمایه گذارانی که پشت پلتفرم‌های خدماتی هستند، از پیام رسان ها حمایت نکرده‌اند.

در این میان یکی از خبرهای مهمی که فیروزآبادی داد، این بود که مرکز ملی فضای مجازی با اپراتورها که به گفته او، یکی از ثروتمندترین بخش فضای مجازی هستند، صحبت کرده‌ تا وارد حیطه پیام‌رسان‌ها شوند. وی در همین رابطه توضیح داد: «ابتدا نپذیرفتند اما امروز براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاه دیگری دارند.»

او در ادامه اعلام کرد دو اپراتور همراه اول و ایرانسل بزودی یک پیام‌رسان فراگیر ملی را با هم ایجاد و معرفی می‌کنند. این مسئله در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر اپلیکیشن روبیکا با همکاری این دو اپراتور عرضه شده است و مشخص نیست آیا قرار است یک پیام‌رسان دیگر توسعه پیدا کند یا از دل روبیکا یک پیام‌رسان مجزا خارج شود.

ایران رهبر جنبش ایجاد کنوانسیون رسیدگی به جرائم فضای مجازی در دنیاست

فیروزآبادی معتقد است که خود آمریکایی‌ها از قصد گمنامی کاربران در اینترنت را نهادینه کردند و آن را به عنوان سواد رسانه‌ای به کاربران تزریق کردند که چگونه هویتتان را مخفی کنید: «آنها یاد دادند که چنین مساله‌ای حق شماست و در نتیجه هیچ کنوانسیونی برای رسیدگی به جرائم فضای مجازی نتوانست شکل بگیرد. در حال حاضر در دنیا ساختارهای درستی در حوزه امنیت در فضای مجازی ایجاد شده است، در واقع به دنبال کنوانسیون هستیم و دوشادوش وزارت امور خارجه و کشورهایی چون چین و روسیه تلاش کردیم تا این کنوانسیون را در جهان رقم بزنیم. ما رهبر این حرکت هستیم و به دنبال این هستیم که قوانینی نسبت به جرائم فضای مجازی مصوب شود.» او تاکید دارد پلتفرم‌های آمریکایی با دولت‌ها برای مبارزه با جرایم همکاری ندارند.

فیروزآبادی می‌گوید بسیاری از جرائم در دنیای حقیقی مصداق قانونی دارد اما در فضای مجازی باید مصداق جرائمش را در نظر گرفت تا طبق آن قانون گذاری‌های ویژ‌ه‌ای انجام شود: «بسیاری از جرائمی که رقم می خورد، منشا داخلی آن در کشورمان در دسترس است. ما در حوزه «فیک نیوز» رسانه‌ای رسمی در فضای مجازی نداریم و این در حالی است که پیش از این تمامی آنها جزو رسانه های رسمی کشورمان شناخته می‌شدند.»

راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات کند پیش می‌رود

فیروز آبادی می‌گوید کار اصلی مرکز ملی فضای مجازی در دولت آقای روحانی شروع شده است. او شبکه ملی را شبکه‌ای تعریف می‌کند که ارتباطات و نیازهای ارتباطی اطلاعاتی ایرانیان را در مسیری داخل کشور فراهم کند.

او می‌گوید شورای عالی فضای مجازی در اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات ناظر است اما هیچ نقشی در تعیین بودجه و روند کار و اعتبارات ندارد. با این حال او از روند فعالیت انتقاد کرد و گفت: «روند اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات خیلی کُند پیش می‌رود».

مسئولان در پیام‌رسان‌های بومی نیز فعالیت کنند

فیروزآبادی در پایان این برنامه با بیان اینکه از مسئولان انتظار دارند که از پلتفرم‌های ایرانی حمایت کنند، گفت: «بسیاری از مسئولان فقط در پلتفرم‌های خارجی حضور دارند و انتظار داریم در کنار پلتفرم‌های خارجی، پست‌های خودشان را در پلتفرم‌های ایرانی هم نشر دهند و از بستر شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی حمایت کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • milad357378
    milad357378 | ۲۷ تیر ۱۴۰۰

    با سلام من از شما خواهش می کنم به جایی که برید یوتیوپ و بازی pk xd بازی مورد علاقه من رو فیلتر کنید اینا رو از فیلتری در بیارید ای خدا

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی